deregister from the exam date if a requisite was not fulfilled for a repeated registration for Course credit + Exam, the student must have the Course credit exam passed
Student is gradually acquainted with the histological structure of all organ systems and can practically work with the microscope to identify, describe and understand microstructure of individual organs. <br>
Student will learn about the development of a human being from the beginning (gamets and fertilization) to the birth. Student will understand the development of individual organs and organ systems and understand the most common malformations.
Last update: Jiráková Lucie, Bc. (19.01.2023)
Student se v průběhu předmětu postupně seznámí s histologickou stavbou všech orgánových soustav a prakticky
při práci s mikroskopem zvládne identifikovat, popsat a pochopit mikrostrukturu jednotlivých orgánů.
Student se díky předmětu seznámí s vývojem lidského jedince od počátku (gamet a fertilizace) po porod. Pochopí
vývoj jednotlivých orgánů a orgánových soustav. Porozumí vzniku nejčastějších malformací.
Last update: Jiráková Lucie, Bc. (19.01.2023)
Learning outcomes -
Upon completion of the course, the learner will be able to:
Classify the types of tissues, cells and components of intercellular matter in organs of the human body.
Define and use in the correct context the terms necessary to describe the normal microscopic structure of the organs of the human body.
Identify and systematically describe in histological slides the structures important for comparison and differentiation in histological slides of normal human organs, using both light microscopy and scanned virtual slides.
Draw and describe simplified diagrams of microscopic preparations of human body organs.
Explain the structures on the slide to a second observer (learner or teacher).
Identify the organs of the human body from which the microscopic slides were taken.
Correlate the microscopic structure of human organs with their function.
Describe and explain fertilization, embryonic and fetal body formation, and prenatal organogenesis.
Explain the anatomical structure and variability of the organs of the human body in terms of their prenatal development in the following organ systems: cardiovascular, nervous, digestive, respiratory, urinary, male and female genital, and musculoskeletal.
Discuss on these topics with an emphasis on the application of this knowledge in contemporary medicine.
Solve simplified problems based on knowledge and skills in histology and embryology within the range of recommended resources and learning outcomes detailed for each topic.
Detailed learning outcomes for each topic: https://histologie.lfp.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/2/2024/03/Learning-objectives-for-2nd-year-Histology.pdf https://histologie.lfp.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/2/2024/03/Learning-objectives-for-Embryology.pdf"
Last update: Merhautová Šárka (26.06.2024)
Po absolvování předmětu studující dokáže:
Klasifikovat typy tkání, buněk a složek mezibuněčné hmoty v orgánech lidského těla.
Definovat a ve správných souvislostech používat pojmy potřebné k popisu normální mikroskopické stavby orgánů lidského těla.
Identifikovat a systematicky popisovat v histologických preparátech struktury důležité pro porovnání a rozlišení histologických vzorků normálních lidských orgánů, a to jak s využitím světelného mikroskopu, tak v naskenovaných virtuálních preparátech.
Nakreslit a popsat zjednodušená schémata mikroskopických preparátů orgánů lidského těla.
Vysvětlit popis preparátu druhému pozorovateli (studujícímu nebo vyučujícímu).
Určovat orgány lidského těla, z nichž pocházejí předložené mikroskopické preparáty.
Korelovat mikroskopickou stavbu lidských orgánů s jejich funkcí.
Popsat a vysvětlit oplození, utváření těla zárodku a plodu a jeho prenatální organogenezi.
Vysvětlit anatomickou stavbu a variabilitu orgánů lidského těla z pohledu jeho prenatálního vývoje.
Vést diskusi nad uvedenými tématy s ohledem na využití těchto poznatků v medicíně.
Řešit zjednodušené problémy na základě znalostí a dovedností z histologie a embryologie v rozsahu doporučených zdrojů a výsledků učení podrobněji rozepsaných pro jednotlivá témata
Podrobné výsledky učení rozepsané pro jednotlivá témata:
Lüllmann-Rauch R.: Histologie. Překlad 3. vydání. Grada, Praha, 2012.
Martínek J., Vacek Z.: Histologický atlas. Grada, Praha, 2009.
Sadler T.W.: Langmanova lékařská embryologie. Překlad 14. vydání. Grada, 2023.
Last update: Jiráková Lucie, Bc. (14.11.2023)
Requirements to the exam - Czech
Podmínky získání zápočtu za zimní semestr: 1. Účast na praktických cvičeních - povoleny jsou 2 absence za semestr 2. Úspěšné absolvování zápočtových testů 3. Popis neoznačených preparátů
Podmínky úspěšného absolvování zkoušky: 1. Úspěšné absolvování testu v počítačové učebně 2. Písemná část - správné nakreslení a popsání čtyř schémat - dvou z obecné histologie a dvou z embryologie 3. Úspěšná identifikace tří preparátů s pomocí mikroskopu 4. Ústní část zkoušky - tři teoretické otázky - jedna z obecné histologie, jedna z mikroskopické anatomie a jedna z embryologie
Last update: Jiráková Lucie, Bc. (12.10.2022)
Syllabus -
Summary of the lectures - Embryology
1. INTRODUCTION: Embryological terms. The ethical problems of Embryology. History of embryology. Blastogenesis. Fertilization and differentiation. Cleavage.
2. BLASTOGENESIS and GASTRULATION: Blastocyst, Implantation, Gastrulation. Origin of the first Germ layers. Notogenesis (development of notochord). The embryonic disc and its development. Mesoderm and development of somites. Mesenchyme.
3. FETAL MEMBRANES AND PLACENTA DEVELOPMENT: Amniotic sac expansion. Rotation of embryo. Amnion. Chorion. Placenta. Embryonic and fetal g rowth. Marks of the fetal maturity. Delivery.
4. NERVOUS SYSTEM DEVELOPMENT: Neural plate, groove and tube. Brain vesicles. Development of sense organs. The eye and inner ear.
5. CIRCULATORY SYSTEM DEVELOPMENT I.: First embryonic and extraembryonic circulation. Development of major vessels. Aortal arches. Veins.
6. CIRCULATORY SYSTEM. DEVELOPMENT II.: Heart loop. Septation of the atria and ventricles. Common cardial malformations.
7. DIGESTIVE SYSTEM DEVELOPMENT I.: Delimitation of the yolk sac. Archenteron. Stomodeum. Branchial region. Teeth. Derivatives of the branchial clefts, pouches and arches. Development of Tongue.
8. DIGESTIVE and RESPIRATORY SYSTEM DEVELOPMENT: Rotation of Intestine. Liver, Pancreas and Spleen Development. Respiratory passages and Lung Development.
9. URINARY SYSTEM DEVELOPMENT: Pronephros. Mesonephros. Metanephros. Urinary passages. Cloaca.
10. GENITAL SYSTEM DEVELOPMENT: Gonade. Wolffian and Müllerian ducts. External genital organs.
11. OROFACIAL REGION, SKULL and SKELETAL DEVELOPMENT: Nose. Olfactory organ.Upper and lower jaws development. Development of the secondary Palate. Cleft malformations. Axial skeleton. Extremities. Skull. Muscles and Skin Development.
12. Problem based lecture
13. Problem based lecture
Summary of the practical sessions. Systematic histology. General medicine 2nd year. Winter term.
1. Introduction, revision. The rules of health security during the teaching process of Histology.
9. Cardiovascular and lymphatic system: myocard, aorta, femoral artery, artery and vein of the lower extremity, vessels of various organs, capillaries. Lymph node, tonsils, spleen, thymus.
14. Revision of the whole topic. Examination. Course credit.
TEST 1: 21.10 - 8.11. 2024
TEST 2: 25.11. - 13.12. 2024
TEST 3: 9.12. 2024 - 3. 1. 2025
FINAL TEST: from 1. 1. 2025
Last update: Merhautová Šárka (17.09.2024)
Přednášky:
1. Úvod a základní embryologické pojmy. Embryologie - význam a etické problémy oboru. Ontogeneze a evoluce. Historie embryologie. Základy blastogenese. Oplození a rýhování vajíčka.
2. Blastogenese a gastrulace. Studium blastocysty, proces implantace, gastrulace, vznik prvních zárodečných listů. Notogenese (vývoj chorda dorsalis). Zárodečný terčík. Mesoderm a tvorba prvosegmentů. Mesenchym.
3. Plodové obaly. Amnion a jeho expanze, amniová tekutina. Chorion. Placenta. Růst zárodku a plodu. Známky donošenosti. Porod.
4. Vývoj nervového systému. Medulární ploténka, žlábek a trubice. Mozkové váčky. Základy smyslových orgánů (oční pohárek, otocysta).
5. Vývoj cévního systému I. Žloutkový embryonální oběh. Osudy hlavních cév a aortálních oblouků.
6. Vývoj cévního systému II. Klička srdeční, vývoj přepážek srdečních. Vznik srdečních malformací.
7. Vývoj trávicího systému I. Primitivní střevní trubice. Přední střevo, farynx. Branchiální struktury – ektodermální štěrbiny, entodermální kapsy, faryngové oblouky a jejich deriváty. Stomodeum. Vývoj dentice.
8. Vývoj trávicího systému II. Duodenum, játra a pankreas. Střední střevo a jeho rotace. Zadní střevo. Tělní stěna a tělní dutiny. Bránice. Slezina. Vývoj dýchacích cest a plic.
9. Vývoj systému močového. Pronefros, mesonefros, metanefros. Odvodní cesty močové. Kloaka.
10. Vývoj systému pohlavního. Vývoj pohlavních žláz a vývodných cest pohlavních. Vývoj zevních pohlavních orgánů.
11. Vývoj obličeje a lebky. Čichový orgán, vývoj čelistí. Vývoj sekundárního patra. Rozštěpové vady. Vývoj axiálního skeletu, končetin. Vývoj svalů a kůže.
12. Problem based lecture
13. Problem based lecture
Praktika:
1. Zahájení praktik. Opakování preparátů z letního semestru, zásady bezpečnosti práce.
Trávicí systém I (dutina ústní): radix linguae, dorsum linguae, palatum molle, labium oris.