deregister from the exam date if a requisite was not fulfilled for a repeated registration for Course credit + Exam, the student must have the Course credit exam passed
The aim of the course is to make students familiar with the basics of the Czech language system (vocabulary, grammar). Students will learn how to use the language in everyday situations (communication skills), they will be able to read and understand simple texts in Czech.
Last update: Duchková Barbora (02.04.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy systému českého jazyka (slovní zásoba, gramatika). Studenti se naučí používat jazyk v běžných situacích (komunikační dovednosti), budou schopni číst a porozumět jednoduchým textům v češtině.
Last update: Duchková Barbora (02.04.2024)
Course completion requirements -
WT credit: attendance (4 absences allowed), continuous test (3 attempts, 70% ), credit test (70%)
ST credit: attendance (4 absences allowed), continuous test (3 attempts, 70% ), credit test (70%)
ST exam: written and oral parts (see Exam Requirements)
Last update: Kohoutová Petra, Mgr. (16.09.2025)
ZS: docházka (povoleny 4 absence), průběžný test (3 pokusy, 70%), zápočtový test (70%)
LS: docházka (povoleny 4 absence), průběžný test (3 pokusy, 70%), zápočtový test (70%)
LS zkouška: písemná a ústní část; bez úspěšného absolvování písemného testu nelze postoupit k ústní části
(dále viz Požadavky ke zkoušce)
Last update: Kohoutová Petra, Mgr. (16.09.2025)
Literature -
I. Rešková, M. Pintarová: Communicative Czech (Elementary Czech); Brno 2005
Teacher´s own materials
Last update: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
I. Rešková, M. Pintarová: Communicative Czech (Elementary Czech); Brno 2005
vlastní studijní materiály vyučující
Last update: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Requirements to the exam -
See Exam Requirements
Last update: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Viz Požadavky ke zkoušce
Last update: Kopřivová Tamara, PhDr. (26.09.2024)
Syllabus -
1. Greetings and basic social phrases; basic vocabulary (university, faculty; city); Where are you from? (Countries). Czech sounds; Czech Alphabet; Verb „být“- „to be“; Personal Pronouns; Numerals 1- 10; Demonstrative pronoun „ten“; Gender of Czech nouns,nominative; Adjectives; Possessive pronouns; Adverbs.
2. Days and Months; Seasons; My Flat. In a Restaurant. Adverbs of place; Present tense of Czech verbs, conjugation; Accusative singular.
3. My Day; Shopping; Clothing; Holidays - Christmas. Verb „umět, znát, vědět - to know how/to know“; Verb of motion „ jít, jet - to go“; Accusative of personal pronouns; Nominative plural.
4. My Family. My Study Programme. Indefinite and negative pronouns and adverbs. Addressing people-vocative. Czech Numerals (up to 10).
5. Travelling; Asking about the Way. Questions „Kde?, Kam? - Where?, Where to?“; Locative-singular;Genitive -singular; revision- accusative.
6. Hobbies and Interests. Holiday - Easter. Revision: gen.,acc.,loc.; verb“mít rád…,rád… - to like“; modal verbs.
7. At the Doctor´s; the date; When were you born? Past tense; Ordinary numbers; perfective and imperfective verbs; Dative-singular.
8. Human Body (basic description). Expressing future; Instrumental -singular; Reflexive pronouns.
Last update: Holá Alena, Mgr. (27.09.2024)
1. Pozdravy a základní společenské fráze; základní slovní zásoba (univerzita, fakulta; město); Odkud jsi/jste? (Země).
České hlásky. Česká abeceda; Sloveso „být“; Osobní zájmena; číslice 1-10; Ukazovací zájmeno „ten“; Rod českých podstatných jmen, nominativ; přídavná jména; Přivlastňovací zájmena; Příslovce.
2. Dny a měsíce; Roční období; Můj byt. V restauraci.
Příslovce místa; Přítomný čas českých sloves, časování; akuzativ jednotného čísla.
domluvit se v běžných každodenních situacích – pozdravit, představit sebe i ostatní, reagovat na základní otázky;
sdělit osobní informace (jméno, bydliště, národnost, profese, věk);
domluvit se ohledně času a orientace v prostoru;
mluvit o své rodině, vzhledu, oblečení, zdraví, volném čase, emocích a zvycích;
nakupovat, objednat jídlo a pití, zeptat se na cenu, domluvit schůzku nebo návštěvu;
domluvit se v nouzových situacích a přivolat pomoc (zdraví, ztráta, oprava);
vyplnit jednoduchý formulář, napsat krátkou pozvánku, inzerát nebo osobní text;
porozumět krátkým psaným a mluveným textům (např. oznámení, konverzace, e-mail, jídelní lístek) a reagovat na ně;
vyjadřovat se v přítomném čase pomocí nedokonavých sloves (včetně nepravidelných, modálních a reflexivních),
vyjádřit potřeby, přání, pocity, názory a preference pomocí sloves mít rád, líbit se, chtít, potřebovat, muset, moct;
rozumět textům v minulém a budoucím čase, ale ještě má problém aktivně se v těchto časech vyjadřovat;
rozpoznat, kdy má užít akuzativ, a používat substantiva a adjektiva v jeho správných formách;
používat adekvátní oslovení (pane Nováčku, paní docentko) ve správné formě (vokativ);
rozumět textům se substantivy a adjektivy v dalších pádových formách, ale není schopen tyto tvary tvořit;
používat základní repertoár prepozic, ale většinou bez návaznosti na správnou pádovou formu;
klást otázky nejen zjišťovací, ale i doplňovací;
Poznámky:
výstupní úroveň odpovídá cca úrovni A1 dle SERR;
student je schopen domluvit se pomocí velmi jednoduchých, krátkých vět a rozumí partnerovi v komunikaci, pokud je schopen téhož, v opačném případě zvládá zachytit klíčová slova tak, aby pochopil téma komunikace.