Pathophysiology - teaching and exam in the academic year 2019/2020
doc. MUDr. Jan Cendelín, Ph.D.
Annotation -
The subject content consists of general and special pathophysiology, i.e. general principles of pathological phenomena, etiology and pathogenesis of disorders of particular organs and organ systems and particular diseases including explanation of relations between normal and pathological processes in various organ systems and on various levels of the organism. Practical skills related to basic medical approaches in the context of theoretical knowledge are also taught. Knowledge of subjects which pathophysiology follows up on, i.e. anatomy, histology, embryology, biology chemistry and biochemistry, biophysics, physiology and microbiology, is an integral part of pathophysiology and are interrelated and used for explanation of principles of diseases and pathological processes.<br>
Teaching of pathophysiology for dental medicine students is focused in details on general pathophysiology and on special pathophysiology of severe states and those stated that can arise as a complication of stomatological diseases or their treatment and pathophysiology of diseases that could determine a high-risk patient from the point of view of the dental medicine. Other areas of pathophysiology are explained on the level of basal overview with respect to interconnections between pathophysiology of individual organ systems.<br>
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Obsahem předmětu je obecná a speciální patofyziologie, tedy obecné principy patologických jevů, etiologie a patogeneze onemocnění konkrétních orgánů a orgánových systémů a jednotlivých nemocí včetně vysvětlení vztahů mezi normálními a patologickými pochody v různých orgánových systémech a na různých úrovních organismu. Vyučovány jsou i praktické dovednost související se základními medicínskými postupy zasazené do kontextu teoretických znalostí. Nezbytným předpokladem jsou znalosti z předmětů, na něž patofyziologie navazuje, tj. anatomie, histologie, embryologie, biologie, chemie a biochemie, biofyziky, fyziologie a mikrobiologie, které patofyziologie dává do vzájemných souvislostí a aplikuje je při vysvětlení podstaty nemocí a patologických procesů.<br>
Výuka patofyziologie pro studenty zubního lékařství se podrobně zaměří na obecnou patofyziologii a na speciální patofyziologii závažných stavů a takových stavů, které mohou být komplikací stomatologických onemocnění nebo jejich léčby a na patofyziologii onemocnění, která činí pacienta rizikovým z hlediska zubního lékařství. Ostatní problematika je probrána na úrovni základního přehledu s ohledem na provázanost patofyziologie jednotlivých systémů.<br>
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Course completion requirements -
The subject is completed with a credit and an exam.
Conditions for the credit:
1. Active attending practical exercises – 1 absence per semester is allowed.
For the practical exercises or seminars, the student must be theoretically prepared for the topic of the given class and is obliged to acquaint himself with the guideline for the given experiment or task (see study literature). Students, who did not attend the class in time, will be not admitted to the class.
2. Submitting of correctly elaborated protocols of all experiments and practical exercises to the teacher, who assesses their correctness and confirms them as fulfilled, or returns them for revision.
Students who have the subject enrolled repeatedly must also fulfill the conditions for credit in full.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Podmínky získání zápočtu:
1. Aktivní účast na praktických cvičeních - povolena je 1 absence.
Student musí být na praktická cvičení nebo semináře řádně teoreticky připraven a musí se předem seznámit s návodem příslušné praktické úlohy (viz studijní literatura). Studenti, kteří se nedostaví na výuku včas, nebudou na praktická cvičení vpuštěni.
2. Odevzdání řádně vypracovaných protokolů ze všech praktických cvičení vyučujícímu, který posoudí jejich správnost a uzná je jako splněné, nebo je vrátí k přepracování.
Studenti, kteří mají předmět zapsaný opakovaně, musejí k získání zápočtu rovněž splnit veškeré podmínky v plném rozsahu.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Literature -
Mandatory literature:
Sobotka et al.: Pathophysiology – Laboratory Exercises. 2013, Karolinum, 2013
McPhee, Hammer et al.: Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine. The McGraw-Hill Companies, Inc., 6th Edition 2010 (or later issues)
Educational materials of the Department of Pathophysiology published on educational portals of the Faculty of Medicine in Pilsen, Charles University or the webpage of the department or provided to students in printed or electronic form.
Recommended literature:
Hueher et al.: Understanding Pathophysiology. Elsevier, 2017
McCance and Huether: Pathophysiology, the Biologic Basis for Disease in Adults and Children. Elsevier, 2019
Banasik and Copstead: Pathophysiology. Elsevier, 2019
Hulín et al.: Pathophysiology. Slovak Academic Press, 1997 (or later issues)
Silbernagl and Lang: Color Atlas of Pathophysiology. 3rd edition, Georg Thieme Verlag KG, 2016
Price and Wilson et al.: Pathophysiology – Clinical concepts of disease processes. Mosby, Inc., 2003
Guyton: Human physiology and mechanisms of disease. W. B. Saunders Company, the latest issue
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Povinná:
Sobotka et al.: Pathophysiology – Laboratory Exercises. 2013, Karolinum, 2013
McPhee, Hammer et al.: Pathophysiology of Disease: An Introduction to Clinical Medicine. The McGraw-Hill Companies, Inc., 6th Edition 2010 (or later issues)
Studijní materiály Ústavu patofyziologie zveřejněné na výukových portálech LF UK v Plzni, na webových stánkách ústavu nebo předané studentům v tištěné či elektronické podobě.
Doporučená:
Hueher et al.: Understanding Pathophysiology. Elsevier, 2017
McCance and Huether: Pathophysiology, the Biologic Basis for Disease in Adults and Children. Elsevier, 2019
Banasik and Copstead: Pathophysiology. Elsevier, 2019
Hulín et al.: Pathophysiology. Slovak Academic Press, 1997 (or later issues)
Silbernagl and Lang: Color Atlas of Pathophysiology. 3rd edition, Georg Thieme Verlag KG, 2016
Price and Wilson et al.: Pathophysiology – Clinical concepts of disease processes. Mosby, Inc., 2003
Guyton: Human physiology and mechanisms of disease. W. B. Saunders Company, the latest issue
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Requirements to the exam -
The student is obliged to register for the exam using SIS (other ways of registration will not be accepted) within the deadline specified in SIS for the given exam date. Registration is necessary for the regular term as well as for potential 1st re-examination or 2nd re-examination. The condition for registration for the exam is to obtain a credit (if not specified differently for a particular exam date). For exam dates, the impossibility of registering if less than 5 days before this date the student’s regular or 1st re-examination term was classified "fail" can be set. Some exam dates can be limited to regular examination, the 1st re-examination or the 2nd re-examination.
The required knowledge is based on the list of exam questions, the syllabus of the subject, and goals of teaching. Knowledge of other subjects to which pathological physiology follows is also necessary.
The exam consists of a practical exam and oral exam.
Practical exam consists of question related to practical exercises. Failure in the practical exam means classification of the exam “fail”.
Oral exam consists of 3 questions. To pass the oral exam, the student must show sufficient knowledge in each of these 3 questions.
Final classification takes into consideration not only the performance in the oral exam but also the classification of the practical exam.
Practical and oral exams constitute one complex and cannot be separated into two examination terms. In the case of classification of any part of the exam "failed", the student is subjected to both the practical and oral exam again in the 1st or 2nd reexamination.
During preparation for the exam, from the moment the first exam question is given, or during the exam itself, students are not allowed to use or carry any electronic devices, including mobile phones, or text or other study materials and aids, except for tools and material provided by the teacher for the purposes of the practical exam. From the moment of giving the first question, during the subsequent preparation and during the exam itself, students are not allowed to leave the room. To prepare for the exam, the student has 30 minutes from the time the questions are given. During the preparation, the student can write notes only on a paper and with a pencil, which are provided to the student by a staff member of the Department of Pathological Physiology. It is not allowed to carry any other paper or notepad.
Due to capacity reasons, the exam can be divided into several days within the given exam date. Students are required to attend the appropriate stage of the exam according to the schedule or examiner's instructions.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Student se musí na zkoušku přihlásit prostřednictvím SIS (jiný způsob přihlášení nebude akceptován) ve lhůtě nastavené v SIS pro daný zkouškový termín. Přihlášení je nutné jak na řádný termín, tak na případný 1. a 2. opravný termín. Podmínkou pro přihlášení ke zkoušce je získání zápočtu (není-li u konkrétního zkouškového termínu uvedeno jinak). Pro zkouškové termíny může být nastavena nemožnost přihlásit se, pokud méně než 5 dní před tímto termínem konal zkoušku s klasifikací „neprospěl/a“. Některé zkouškové termíny mohou být omezeny na řádné, první opravné nebo druhé opravné zkoušky.
Požadované znalosti vycházejí ze zkouškových otázek, sylabu předmětu a cílů výuky. Nezbytné jsou též znalosti z dalších předmětů, na něž patologická fyziologie navazuje (viz sylabus předmětu).
Zkouška sestává z praktické zkoušky a ústní zkoušky.
Praktická zkouška sestává z otázky z praktických cvičení. Nesložení praktické zkoušky znamená klasifikaci celé zkoušky stupněm „neprospěl/a“.
Ústní zkouška sestává z 3 otázek vycházejících ze sylabu oboru (podrobný sylabus viz webové stránky ústavu patologické fyziologie). K úspěšnému složení zkoušky je třeba prokázat dostatečné znalosti v každé z těchto 3 otázek.
Výsledná klasifikace zohledňuje nejen výkon studenta při ústní zkoušce, ale i známku z praktické zkoušky.
Praktická a ústní zkouška tvoří jeden celek a nelze je rozložit do dvou zkouškových termínů. V případě klasifikace kterékoliv části zkoušky „neprospěl/a“ skládá student v 1., případně 2. opravném termínu znovu jak praktickou, tak ústní zkoušku.
Během přípravy na zkoušku od okamžiku zadání první otázky ani během zkoušky samotné není dovoleno používat, ani mít při sobě žádné elektronické přístroje včetně mobilních telefonů ani textové ani jiné studijní materiály a pomůcky, kromě pomůcek vydaných vyučujícím pro účely praktické zkoušky. Od okamžiku zadání první otázky během následné přípravy a během konání zkoušky samotné není dovoleno opouštět místnost. Na přípravu ke zkoušce má student od zadání otázek 30 minut. Během přípravy si může student psát poznámky pouze na papír a tužkou, které jsou studentovi vydány pracovníkem Ústavu patologické fyziologie. Mít při sobě jiný papír nebo poznámkový blok není dovoleno.
Z kapacitních důvodů je možné, že zkouška bude v daném zkouškovém termínu rozdělena do několika dnů. Přihlášení studenti jsou povinni zúčastnit se zkoušky dle rozpisu nebo pokynů zkoušejícího.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Syllabus -
Syllabus of pathological physiology – dental medicine
The student knows the facts in the field of general and special pathophysiology, can present and logically organize them, recognize and evaluate their importance, name examples of described phenomena. The student is oriented in the problem and can explain pathophysiological mechanisms of the diseases, explain how and why pathological processes happen and develop. The student can find and explain a context and relations between knowledge of various areas of pathophysiology, understand and use interdependence of individual organ systems in normal as well as pathological states. The student has knowledge of subjects which pathophysiology follows up on, i.e. anatomy, histology, embryology, biology chemistry and biochemistry, biophysics, physiology and microbiology. The student can use this knowledge to understand pathophysiology and can find and explain their relations.
General pathophysiology
Introduction to the subject, definition of basic terms, etiology, pathogenesis
Aging - causes and mechanisms of aging, theory of aging, consequences of aging
Terminal states, death - clinical and biological death, causes and mechanisms of death, signs of death, dying and its stages, persistent vegetative state, locked-in syndrome
Stress - the concept of general adaptation syndrome, stress phases, relation of stress to pathogenesis of disease, stress diseases, stress axes disturbances
Student zná fakta z oblasti obecné a speciální patofyziologie, dokáže je uvést, logicky uspořádat, zhodnotit jejich význam, uvést příklady popisovaných jevů. Student se dokáže v problematice zorientovat a dokáže vysvětlit patofyziologické mechanismy onemocnění, jakým způsobem a proč se patologické procesy odehrávají. Dokáže propojit a dát do souvislostí znalosti z různých oblastí patofyziologie, pochopit a aplikovat vzájemnou provázanost jednotlivých orgánových systémů za normálních i patologických stavů. Student má znalosti z předmětů, na něž patofyziologie navazuje, tj. anatomie, histologie, embryologie, biologie, chemie a biochemie, biofyziky, fyziologie a mikrobiologie. Tyto znalosti dovede použít k pochopení patofyziologie, dát do vzájemných souvislostí, které dokáže vysvětlit.
Obecná patofyziologie
Úvod do oboru, definice základních pojmů, etiologie, patogeneze
Nemoc a její průběh, projevy nemocí
Etiologické faktory
Vnitřní etiologické faktory (konstituce, reaktivita, epigenetika, dědičnost)
Stárnutí - příčiny a mechanismy stárnutí, teorie stárnutí, projevy stárnutí
Terminální stavy, smrt - klinická a biologická smrt, příčiny a mechanismy smrti, známky smrti, umírání a jeho stadia, persistentní vegetativní stav, locked-in syndrom
Stres - koncepce všeobecného adaptačního stresu, fáze stresu, vztah stresu k patogenezi nemocí, stresové nemoci, poruchy stresových os
Hypoxie, cyanóza, respirační insuficience, obstrukční a restrikční poruchy plicní ventilace, poruchy difuze a perfuze v plicích, poruchy regulace dýchání, syndrom akutní dechové tísně, plicní onemocnění, onemocnění pleurální dutiny
Patofyziologie vylučovacího systému
Patofyziologie akutního a chronického renálního selhání, uremický syndrom
Patofyziologie endokrinního systému
Obecné principy a charakteristika endokrinních poruch
Patofyziologie endokrinních funkcí hypotalamu, neurohypofýzy a adenohypofýzy
Patofyziologie štítné žlázy – T-hormony
Patofyziologie kůry a dřeně nadledvin
Patofyziologie příštítných tělísek
Patofyziologie metabolismu a vnitřního prostředí
Patofyziologie energetického metabolismu
Poruchy regulace glykémie, diabetes mellitus
Patofyziologie metabolismu vápníku, sodíky, draslíku a chloridů
Patofyziologie metabolismu bílkovin a aminokyselin a dusíkové rovnováhy
Patofyziologie metabolismu lipidů a sacharidů
Patofyziologie výživy
Poruchy příjmu potravy, malnutrice, anorexie, bulimie, patofyziologie hladovění, obezita
Racionální strava, sacharidy, tuky a bílkoviny jako složky potravy
Hypovitaminózy a hypervitaminózy, nedostatek a nadbytek minerálů a stopových prvků
Patofyziologie gastrointestinálního traktu
Patofyziologie dutiny ústní, žaludku, tenkého a tlustého střeva
Patofyziologie exokrinního pankreatu
Patofyziologie jater, jaterní selhání, portální hypertenze, ascitu a hyperbilirubinemie
Patofyziologie nervového systému
Obecné příčiny onemocnění a poruch nervového systému
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Learning outcomes -
The student knows the facts in the field of general and special pathophysiology taught in the subject pathological physiology and listed in the syllabus of the subject pathological physiology I, he can present and logically organize them, recognize and evaluate their importance, present examples of described phenomena.
The student can define and explain terms and concepts listed in the syllabus of the subject, he can list, define and explain related terms.
For the diseases, pathological states, phenomena and processes listed in the syllabus, the student is able to enumerate and define related terms, describe and explain their causes, origin and risk factors, pathogenesis, manifestations, consequences, potential complications and pathophysiological aspects of basic therapeutic or preventive approaches.
The student can evaluate importance of etiological, risk and pathogenetic factors of diseases.
The student is oriented in the problems and can explain pathophysiological mechanisms of diseases, explain how and why the pathological processes proceed, can use the knowledge of general pathophysiological rules to understand and explain pathophysiology of particular organ systems and diseases and pathological states.
The student knows, understands and can explain relations between various parts of special pathophysiology. The student understands and can apply interrelations of individual organ systems under normal and pathological conditions.
The student has knowledge of subjects which pathophysiology follows up on, i.e. anatomy, histology, embryology, biology chemistry and biochemistry, biophysics, physiology and microbiology. The student can use this knowledge to understand pathophysiology and can find and explain their relations.
The student is able to search in the study literature and other sources for relevant information on the areas defined by the syllabus of subject pathological physiology, topics of the lectures and practical exercises and relevant exam questions for the subject pathological physiology.
The student has practical skills in the range defined in the syllabus of the subject and can perform correctly given tasks.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Student zná fakta z oblastí obecné a speciální patofyziologie vyučovaných v předmětu patologická fyziologie a uvedených v platném sylabu, dokáže je uvést, logicky uspořádat, zhodnotit jejich význam, uvést příklady popisovaných jevů.
Student dokáže definovat a vysvětlit pojmy uvedené v sylabu předmětu, dokáže vyjmenovat, definovat a vysvětlit pojmy související.
K onemocněním, patologickým stavům, jevům a procesům uvedeným v sylabu předmětu dokáže student vyjmenovat a definovat pojmy s problematikou související, popsat a vysvětlit příčiny, původ a rizikové faktory, patogenezi, projevy, následky, případné komplikace a patofyziologické aspekty základních léčebných nebo preventivních postupů.
Student dokáže zhodnotit význam etiologických, rizikových a patogenetických faktorů onemocnění.
Student se dokáže v problematice zorientovat a dokáže vysvětlit patofyziologické mechanizmy onemocnění, jakým způsobem a proč se patologické procesy odehrávají, dokáže použít znalost obecných patofyziologických zákonitostí k pochopení a vysvětlení patofyziologie jednotlivých orgánových systémů a konkrétních onemocnění a patologických stavů.
Student dokáže propojit a dát do souvislostí znalosti z různých oblastí speciální patofyziologie, pochopit a aplikovat vzájemnou provázanost jednotlivých orgánových systémů za normálních i patologických stavů.
Student má znalosti z předmětů, na něž patofyziologie navazuje, tj. anatomie, histologie, embryologie, biologie, genetiky, chemie a biochemie, biofyziky, fyziologie a mikrobiologie. Tyto znalosti dovede použít k pochopení patofyziologie, dát do vzájemných souvislostí, které dokáže popsat a vysvětlit.
Student dovede vyhledat ve studijní literatuře a dalších zdrojích relevantní informace k okruhům vymezeným sylabem předmětu patologická fyziologie, tématy přednášek a praktických cvičení a příslušnými zkouškovými otázkami z předmětu patologická fyziologie.
Student má praktické dovednosti v rozsahu vymezeném sylabem předmětu a dokáže správně provést dané úkony.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Entry requirements -
For the practical exercises, the student must be theoretically prepared for the topic of the given class and is obliged to acquaint himself with the guideline for the given experiment or task (see study literature). Students, who did not attend the class in time, will be not admitted to the class with the sanction of absence.
Prerequisites are knowledge from the fields to which the subject pathological physiology follows, i.e. anatomy, histology, embryology, biology, genetics, chemistry and biochemistry, biophysics, physiology and microbiology.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)
Student musí být na praktická cvičení nebo semináře řádně teoreticky připraven a musí se předem seznámit s návodem příslušné praktické úlohy (viz studijní literatura). Studenti, kteří se nedostaví na výuku včas, nebudou na praktická cvičení vpuštěni se sankcí absence.
Nezbytným předpokladem jsou znalosti z oborů, na něž předmět patologická fyziologie navazuje, tj. anatomie, histologie, embryologie, biologie, genetiky, chemie a biochemie, biofyziky, fyziologie a mikrobiologie.
Last update: Cendelín Jan, doc. MUDr., Ph.D. (26.09.2024)