|
|
|
||
Cílem předmětu je upozornit studenty na různé styly čtení (mj. podporuje prakticky akademické čtení) a realizovat tuto výuku praktickým intenzivním kurzem tzv. rychlého čtení.
Kurz je veden formou tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky). Student se seznámí s problémem kvantitativního nárůstu informací a řešení informační krize v širších souvislostech. Studentovi jsou představeny teorie čtení a způsoby čtení. A následně je student testován v rámci výukového online prostředí, prochází interaktivní cvičení posilující zrakové rozpětí, snižující počet fixací na řádku, ale také posilující pozornost a její složky (např. koncentraci pozornosti).
Last update: Palowska Stanislava (14.09.2021)
|
|
||
Splnění jednotlivých lekcí; Splnění dílčích úkolů lekcí; Zpracování reflexe kurzu Last update: Palowska Stanislava (14.09.2021)
|
|
||
DYSON, M. C. How physical text layout affects reading from screen. Behaviour & Information Technology. 2004, vol. 23, no. 6, p. 377-393. ISSN 0144-929X. HÖRNER, Gerhard. 2007. Rychlé čtení : čtěte rychle a efektivně. Brno : Computer Press, 2007. 82 s. ISBN 978-80-251-1776-7. JOŠT, Jiří. 2009. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha : Fortuna, c2009. 173 s. ISBN 978-80-7373-055-0. MISTRÍK, Jozef. 1980. Rýchle čítanie. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1980. 116 s. PAPÍK, Richard. 1992. Naučte se číst! Praha : Grada, 1992. 181 s. ISBN 80-85424-93-2. RICHAUDEAU, François; GAQUELIN M.; GAQUELIN F. 1984. La methóde complète : Lecture rapide Richaudeau. Paris : Retz, c1984. 351 s. ISBN 2-7256-0012-X SHENK, D. Data smog : surviving the information glut. San Francisco : Harper Edge, 1997. 250 s. 0-06-018701-8 ZIELKE, Wolfgang. 1988. Jak číst rychleji a lépe. 2. vyd. Praha : Svoboda, 1988. 168 s. Last update: Palowska Stanislava (14.09.2021)
|
|
||
Předmět není zakončen zkouškou. Last update: Palowska Stanislava (14.09.2021)
|
|
||
Kurz je veden formou tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky). Kurz odpovídá 25-30 hodinám kombinace přednášek a cvičení.
• Kvantitativní nárůst informací, řešení informační krize v širších souvislostech. • Teorie a praxe tzv. informačního jádra. • Základní terminologie. • Rychlost čtení a její měření. • Efektivní práce s informacemi v kontextu procesů čtení. • Teorie a praxe tzv. informačního jádra. • Küpfmüllerovo schéma. • Didaktika čtení. Didaktika rychlého čtení. • Poruchy čtení a učení. • Historie rychlého čtení (vztah k dalším oborům). • Školy rychlého čtení (anglo-americká, německá, ruská, francouzská, litevská aj.) • Viitaniemiho model procesu čtení a jeho aplikace. • Čtení jako integrovaný výkon zaměřený na formu a obsah. • Model „all-or-none“ (Broadbentovo schéma). • Redundance obsahová, znaková a její výhody a nevýhody. • Vokalizace a subvokalizace. • Kybernetický model čtení. • Čtení a psychické procesy (paměť, pozornost, motivace). • Kritické čtení, kreativní čtení a metody jejich cvičení. • Metoda SQ3R, Robinsonova metoda. • Orientační čtení, kurzorické čtení, selektivní čtení a jejich aplikace. • Typografie a její vliv na čtení. • Testy a způsoby hodnocení. • Cvičení na rozšíření zrakového rozpětí. • Cvičení na snížení počtu fixací na řádku. • Odstraňování tzv. vědomých regresí, cvičení. • Cvičení s praktickými texty (noviny, časopisy). • Nácvik metody tzv. svislého čtení. • Konceptuální mapy, sémantické mapy, myšlenkové mapy a jejich aplikace v procesu čtení. • Informační prameny a elektronické informační zdroje a výběr dokumentů pro čtení a studium. • Rešeršní metody v kontextu čtenářských strategií. Last update: Kovář Jan (11.09.2022)
|