SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
OS - Pediatric Neurology in Practice – Case Reports Afternoons - DV01047
Title: VP - Dětská neurologie v praxi - kazuistická odpoledne
Guaranteed by: Department of Paediatric Neurology (13-441)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2024
Semester: both
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/20, C [HS]
Capacity: winter:unknown / 20 (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. MUDr. Pavel Kršek, Ph.D.
Course completion requirements - Czech

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na alespoň 4 dnech výuky.

Last update: Kovář Jan (11.09.2022)
Literature - Czech

P. Kršek, A. Zumrová a kol. Základy dětské neurologie. Galén 2021. J. H. Menkes, H. B. Sarnat, B. L. Maria: Dětská neurologie. Triton, 7. vyd., 2011.

H. Ošlejšková a kol.: Dětská neurologie. Solen, 2015.

Last update: Kovář Jan (11.09.2022)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen zápočtem.

Last update: Palowska Stanislava (13.09.2021)
Syllabus - Czech

S neurologickými chorobami a příznaky u dětí se setkávají jak pediatři ve své každodenní práci, tak specialisté z

řady dalších oborů. Z praxe navíc víme, že lékaři, zabývající se převážně léčbou dospělých, pociťují značnou

nejistotu při nutnosti vyšetřit a ošetřit kojence či malé dítě s neurologickou problematikou. Proto má tento

volitelný předmět za úkol přiblížit běžné i speciálnější situace z praxe našeho oboru na základě skutečných

kazuistik. Pokusíme se zdůraznit základní diferenciálně diagnostické úvahy, které musí lékaři v konkrétních

klinických situacích proběhnout hlavou. Zaměříme se na řešení akutních stavů různé povahy a povedeme

studenty k praktickému přístupu - co je v nastalé situaci třeba udělat ihned, jaký algoritmus vyšetřovacích metod

je nejvhodnější i s ohledem na jejich dostupnost, kdy je potřeba nejprve zasáhnout terapeuticky a teprve poté

vyšetřovat a naopak, apod. Předmět má dále zdůraznit nutnost spolupráce dětského neurologa s lékaři z dalších

oborů, jako je neonatologie, neurochirurgie, psychiatrie, psychologie, ortopedie, oftalmologie, imunologie,

fyzioterapie a další. Kromě toho se na příkladech zabýváme i situacemi, kdy nejsme schopni onemocnění

kauzálně vyléčit, ale přesto musíme pacientovi zajistit co nejlepší kvalitu života.

Předmět je proto určen pro studenty, kteří chtějí získat více praktických znalostí z oboru dětské neurologie než je

během výuky neurologie v 5. ročníku možné, využitelných v budoucnu v klinické praxi.

PONDĚLÍ

1/ Úvod, seznámení s problematikou - Kudr

2/ Neurologická problematika v novorozeneckém období - Cíbochová

3/ Neurorehabilitace - proč? kdy? a jak? - Dyrhonová

4/ Klinická psychologie, neuropsychologie a jejich přínos pro dětského neurologa - Maulisová, Žáčková

ÚTERÝ

1/ „Ne vše, co se třese a padá k zemi, je epilepsie“ aneb diferenciální diagnostika epileptických a

neepileptických stavů v praxi - Kudr, Jahodová

2/ Problematika farmakorezistentní epilepsie - Kršek

STŘEDA

3/ Svalová slabost akutní a chronická, bolesti svalů, nervosvalová onemocnění - Kraus

2/ Neurometabolické poruchy - záludnosti průběhu onemocnění, diagnostiky i léčby - Zumrová

ČTVRTEK

1/ Autoimunitní encefalopatie ¬- Sebroňová

2/ ADHD, autismus - „jenom“ módní diagnóza? - Zumrová

PÁTEK

1/ Periferní neuropatie: od akutního onemocnění ke geneticky determinovaným chorobám

  • Haberlová

2/ Péče o nevyléčitelně nemocné pacienty aneb paliativní péče v dětské neurologii - Štěrbová

3/ Závěr, zápočet - Kudr

Last update: Kostohryzová Lenka (08.02.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html