Předmět je koncipován jako praktický a vytváří předpoklad pro úspěšný budoucí výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující dovednosti a kompetence:
- identifikovat obtíže pacienta a posoudit jejich prioritu, odebrat od pacienta relevantní, souvislou a přesnou osobní a rodinnou anamnézu nebo ji případně získat z jiných zdrojů.
- provést triage (triáž) a příslušné úkony s ohledem na klinickou naléhavost, riziko zhoršení stavu a dostupné
možnosti.
- provést celkové nebo cílené fyzikální vyšetření.
- zhodnotit a interpretovat výsledky a stanovit pracovní diagnózu včetně diferenciální diagnostiky (klinická
rozvaha)
- uplatnit poznatky základních vědních lékařských oborů ve své klinické rozvaze a v indikaci vhodných zákroků a
vyšetření
- provádět vizitu s pozorováním vývoje zdravotního stavu pacienta
- správně nakládat se zdravotní dokumentací a zjištěnými údaji,
- využívat postupy založené na poznatcích vědeckých výzkumů v klinické praxi
- při péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky
- administrovat přijetí, přemístění a propuštění pacienta
- provádět kontrolu, převazy a ošetření nekomplikovaných ran a dekubitů
- orientačně vyhodnocovat sociální situaci pacienta
- provádět punkci periferních žil, provádět katetrizaci močového měchýře u pacientů starších 15 let, včetně
zavedení permanentního močového katetru
- rozpoznat pacienta vyžadujícího urgentní /neodkladnou péči, vyhodnotit situaci a zahájit péče
- empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k
žádoucí změně
- při péči o pacienta využívat základy biomedicínské a klinické etiky
- respektovat zákonné normy v péči o pacienty, zvláště pak v rámci zdravotní péče hrazené pojišťovnami
- podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším
profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče
- podílet se na vytváření týmových strategií a řešení konfliktů s využitím mezioborového vzdělávání a nácviku