|
|
|
||
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v souvisejícím lékařském oboru otorinolaryngologie a jejich fixace, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií.
- Identifikovat obtíže a příznaky: bolest, otoky, edémy (difuzní nebo lokální), zvětšené lymfatické uzliny
(lymfadenopatie), horečka, zimnice, hypertermie, změna hlasu (chrapot, afonie, dysfonie), krvácení z nosu,
obtížné polykání, zakuckávání, sekrece / výtok z ucha , suchost, bolest, útvar v ústech nebo v krku, léze v ústech, bolest ucha, bolesti obličeje, čelistí nebo zubů, křeče žvýkacího svalstva (trismus), sluchové postižení:
hyperacusis, hypacusis, hluchota, pískání, tinnitus, sekrece / výtok z nosu, nosní obstrukce, ztuhlost a bolest
krku,chrápání, bolest v krku, otok obličeje, rtů, krku; struma, porucha rovnováhy, pády, závrať, vertigo apod.
- Specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: Palpace lymfatických uzlin. Vyšetření a palpace
zevních částí ucha, včetně zvukovodu a bubínku; vyšetření sluchu šepotem, plným hlasem a ladičkou. Vyšetření
nosu, obličeje, úst, slinných žláz a hrtanu pohledem. Vyšetření všech částí (struktur) krku pohledem, pohmatem a poslechem.
- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel
vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
- Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření, např. abnormální nálezy při vyšetřením
pohledem, cyanóza, halitóza, apod.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu.
- Zvládnout a osvojit si vyšetřovací techniky zaměřené na pacienta (patient-centred), být schopen používat
nástroje (otoskop aj.), respektovat soukromí pacienta, jeho pohodlí a bezpečnost.
- Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu
- Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým
onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky.
- Uvést vědecky podložený (evidence-based) důvod pro objednání testů (je-li to vhodné, zároveň zahrnout
poznatky z teoretických lékařských oborů vztahujících se ke klinickému stavu pacienta), vzít v úvahu
nákladovou efektivitu objednaných vyšetření.
- Porozumět výkonu a vysvětlit ho z hlediska anatomie a fyziologie, vysvětlit pacientovi indikace a
kontraindikace, rizika a přínosy, alternativy a možné komplikace vztahující se k výkonu. Prokázat manuální
dovednost potřebnou pro daný výkon. Dodržovat zásady asepse a maximalizovat bezpečnost pacienta během
výkonu. Zvládnout řešit běžné následné komplikace po výkonu.
- Provést specifické výkony, např. odběr výtěru z krku a provedení rychlého streptokokového testu, výplach ucha
- Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Posoudit závažnost pacientova stavu/nemoci a indikace pro zintenzivnění péče. Rozpoznat možné příčinné etiologie, které mohou způsobit
zhoršování stavu pacienta. Zahájit plán léčby u dekompenzovaného pacienta, v případě potřeby použít základní a pokročilé prostředky podpory vitálních funkcí.
- Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace,
doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.
- Zvládnout akutní stavy, nálezy a situace: akutní těžká dyspnoe, akutní těžká bolest hlavy, meningismus
- Otázky spojené s prevencí a podporou zdraví (například společné zhodnocení rizik a přínosu skríninku a léčby
asymptomatických stavů)
- Dovednosti a kompetence spojené s paliativní péčí, environmentálními a psychosociálními aspekty chronického stavu, pacienta odmítajícího léčbu, podezření na vzácné onemocnění, pacient se zvýšeným rizikem komplikací ..
- Prokázat znalost častých a/nebo závažných nosologických jednotek oboru včetně jejich etiopatogenetických
příčin, klinického obrazu, diagnostiky, léčby a prognózy.
Last update: Procházková Helena, Bc. (12.02.2024)
|
|
||
KLOZAR, Jan. Speciální otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-346-X.
BETKA, Jan a Ervín ČERNÝ. Atlas chirurgie hlavy a krku. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-557-4.
CHROBOK, Viktor, Jaromír ASTL a Pavel KOMÍNEK. Tracheostomie a koniotomie. Praha: Maxdorf, 2007.
RUCKENSTEIN, Michael J. Comprehensive review of otolaryngology. Philadelphia, Pa.: Saunders, c2004. ISBN 0-7216-9076-9.
CUMMINGS, Ch. W.: Head and Neck Surgery Fourth Edition Review, Mosby, Philadelphia, 2005.
PROBST, R. Basic Otorhinolaryngology. New York: Thieme Publishers, 2006.
TEDLA, M., G. PAVLOVČINOVÁ a S. CHAKRABARTI. Basic Otorhinolaryngology. Universita Komenského v Bratislave, 2017. ISBN 978-80-233-3963-6.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7073 Last update: Procházková Helena, Bc. (12.02.2024)
|