Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na získání základních vědomostí z oborové didaktiky
a jejich využití v práci sestry a při působení sestry v oblasti kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Rozšiřuje
poznatky z oblasti výchovy a sebevýchovy a objasňuje vlivy, které přispívají k formování osobnosti. Seznamuje se
zásadami efektivní výuky a hodnocení její účinnosti. Předmět vytváří předpoklady k vedení praktického vyučování
ve studijních programech, kterými se získává způsobilost k výkonu zdravotnického povolání a v akreditovaných
kvalifikačních kurzech v souladu s platnými právními předpisy. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné
blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Zařazení didaktiky ošetřovatelství mezi pedagogické disciplíny.
Činitelé výuky: žák, učitel, učivo, prostředí v ošetřovatelství.
Výukové cíle, jejich taxonomie a možnosti využití v ošetřovatelství.
Organizační formy výuky.
Výukové metody. RWCT metody.
Materiální didaktické prostředky v ošetřovatelství.
Projektování, realizace a evaluace výuky.
Pedagogická diagnostika a autodiagnostika.
Hodnocení výsledků výuky.
Sebevzdělávání, sebevýchova, seberealizace.
Didaktický projekt.
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Aim of the course - Czech
Pochopit možnosti a meze vzdělávání v ošetřovatelství.
Znát základní didaktické kategorie a umět je aplikovat.
Vysvětlit procesy nutné pro přípravu, realizaci a vyhodnocení výuky.
Znát metody pedagogické diagnostiky, jejich možnosti a meze.
Zamyslet se nad realizaci vlastní cesty rozvoje osobnosti (sebevýchova, sebevzdělávání, seberealizace).
Naučit se používat materiální didaktické prostředky, včetně didaktické techniky
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Course completion requirements - Czech
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM:
100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá) - nesplnění tohoto požadavku lze nahradit individuálně zadanou prací se zahraniční literaturou související s vyučovaným předmětem;
vypracování a obhájení seminární práce - didaktického projektu.
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Literature - Czech
STUDIJNÍ OPORA:
Studijní opora je vložena do LMS Moodle pod odkazem: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2664 Přihlašovací klíč je: VŠEOŠ.
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
CICHÁ, Martina a DORKOVÁ, Zlatica. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 86 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1417-1.
CICHÁ, Martina a DORKOVÁ, Zlatica. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 57 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1418-X.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
HORÁK, F.: Aktivizující didaktické metody. UP Olomouc, 1991
KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRUHAUFOVÁ, V.: Didaktické znalosti a dovednosti učitele. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2001 ISBN 80-7044-361-8
KOLEKTIV AUTORŮ: LEMON 5. Jak pracovat s učebními texty. Brno: IDVPZ, 1997 ISBN 80-7013-2
MAREŠ, J.: Styly učení žáků a studentů. Portál, 1998 ISBN 80-7178-246-7
SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997 ISBN 80-7178-124-X
ZÁVODNÁ, V.: Pedagogika v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2005, ISBN 80-8063-193-X
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Requirements to the exam - Czech
ZÁPOČET:
K zápočtu studenti zpracují, s předstihem odevzdají a následně obhájí didaktický projekt. Jde o skupinovou práci 3 – 4 studentů.
Didaktický projekt musí být zpracován jako příprava učitele / sestry na výuku u lůžka pacienta. V rámci seminární práce musí studenti prokázat schopnost aplikovat poznatky z obecné didaktiky v didaktice ošetřovatelství.
Didaktický projekt musí být koncipován tak, aby umožnil využití multifunkčního pacientského simulátoru dospělého člověka pro výuku ošetřovatelských postupů a intervencí s následujícími funkcemi:
simulované bilaterální měření krevního tlaku;
bilaterální palpaci tepové frekvence na celkem 14 místech;
pohyby hrudníku;
zavádění periferních a ošetřování centrálních žilních vstupů;
odsávání a vylučování gastrointestinálního obsahu;
bilaterální i.v. kanylaci na několika místech s flashbackem;
intramuskulární injekční místa;
reakci zornic;
mrkání očních víček;
KPCR;
ventilaci resuscitačním vakem;
zavádění a ošetřování NGS pro enterální výživu i výplach;
zavádění a ošetřování tracheostomické kanyly;
sekreci z dýchacích cest s možností odsávání;
výtok moči;
výměnné mužské a ženské genitálie;
katetrizaci močového měchýře;
krvácení z vestavěných zásobníků;
zvukové fenomény: srdeční, dýchací i střevní - normální a patologický nález;
zvukové projevy a mluvení i přes bezdrátový mikrofon;
pulzní oxymetrii;
plnou ohebnost horních končetin, dolních končetin a krku;
defibrilaci;
pacing;
5-svodové EKG;
komprese KPR generující hmatný puls,
krevní tlak a EKG;
bilaterální hrudní drenáž s odsáním tekutiny;
automatickou reakci vitálních funkcí při krvácení i léčbě;
pacientský monitor;
samostatně nastavitelné každé jednotlivé poslechové místo plicních, srdečních i střevních zvuků;
záklon hlavy;
předsunutí čelisti;
pohyblivou čelist;
otok jazyka.
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)
Syllabus - Czech
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ SEMINÁŘŮ:
Zařazení didaktiky ošetřovatelství mezi pedagogické disciplíny.
Činitelé výuky: žák, učitel, učivo, prostředí v ošetřovatelství.
Výukové cíle, jejich taxonomie a možnosti využití v ošetřovatelství.
Organizační formy výuky.
Výukové metody. RWCT metody.
Materiální didaktické prostředky v ošetřovatelství.
Projektování, realizace a evaluace výuky.
Pedagogická diagnostika a autodiagnostika.
Hodnocení výsledků výuky.
Sebevzdělávání, sebevýchova, seberealizace.
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (28.09.2024)