|
|
|
||
Předmět prezentuje možnosti terapie v různých klinických oborech u vybraných specifických onemocnění v dospělém
věku. Student se seznamuje s problematikou daného oboru (ortopedie, interní medicína, neurologie, chirurgie a další.) resp.
s konkrétními typickými případy. Obsah plynule navazuje na témata předmětů Fyzioterapeutické metodiky, Obecné metody
z 1. ročníku následného magisterského studia.
Student po předmětu Fyzioterapie v klinických oborech by měl mít následující dovednosti a kompetence:
Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně), pochopit odlišnosti přístupu (dle věku
pacienta, dle fáze léčby, dle možných komorbidit)
Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, kazuistika je demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo
fyzioterapeutem, případně provedena video-analýza
Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření
Student by měl umět charakterizovat typického pacienta (typiklinických oborů) a znát jeho potřeby
Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý)
Student je seznámen indikací a kontraindikací fyzioterapie; u akutního lůžka –sledování dat u monitorovaného pacienta
Stručná charakteristika předmětu:
Student dostává informace, které charakterizují příslušný klinický obor a jsou prezentovány nejčastější kazuistiky. Vždy je
v rámci předmětu předneseno téma z pohledu lékaře, na které navazuje sdělní fyzioterapeuta. Fyzioterapeut vysvětlí péči o
daného pacienta, demonstruje na skutečném případu, případně na videu. Fyzioterapeut klade důraz na vyšetření, postup
terapie, závěrečné zhodnocení efektu terapie. Hlavní témata předmětu jsou: Spolupráce lékaře a fyzioterapeuta při ošetření
pacienta s poruchou v pohybovém aparátu, u pacienta se skoliózou. Spolupráce fyzioterapeuta a lékaře u
postpoliomyelitického syndromu, u cerebellárlní ataxie, po cévní mozkové příhodě, u pacienta s degenerativním
neurologickým onemocněním a u pacienta s poruchou vestibulárního aparátu. Metodické postupy v pneumologii. Funkční
vyšetření a terapie kardiorespiračních poruch v dospělém věku, u pacienta s interní diagnózou. Metodické postupy lékaře a
fyzioterapeuta u popálenin. Last update: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|
|
||
Ročník: 2. roč. navazující magisterské studium fyzioterapie Semestr: letní 2023/2024 Název předmětu: Fyzioterapie v klinických oborech Garant předmětu: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D. Podmínky pro zápočet: 90% účast, zápočtový test Zkouška: ústní zkouška Počet hodin: 2/4, zápočet + zkouška Výuka: bloková výuka 8.4. - 26.4. 2024
Učebna: LEHÁRNA DATUM TÉMA VYUČUJÍCÍ OČ HODIN PO 8.4. 2024 8:30-14,30 Neurovizuální rehabilitace MUDr. Viktor Veselý Mgr. A. Quittková 5 ÚT 9.4. 2024 8,00-9,30
10-13,00 Dysfagie z pohledu lékaře
Návrh terapie u pacienta s GERD – workshop MUDr. L. Mrázková
As. PhDr. P. Bitnar. PhD. 3 ST 10.4.2024 8,00-16,00 Inkontinence moči, stolice. Vyšetření pacienta, návrh terapie, workshop – cvičení na sobě Funkční poruchy v těhotenství, diastáza – praktický workshop Mgr. M. Havlíčková 8 ČT 11.4. 2024 9-13,00 Funkční poruchy hybného systému Prof. P. Kolář, PhD. PÁ 12.4.2024 8-13,00 Traumatologie – nejčastější úrazy dětského a dospělého věku, patofyziologie a terapie MUDr. V. Rybka 6 PO 15.4. 2024 8,30 - 14,00 Adultní skolióza Terapie dle K. Schroth – praktický workshop PhDr. M. Šafářová, PhD. As. Mgr. K. Kučerová
UT 16.4.2024 8-9,30 9,45-11,15 11,45-13,15 13,15-15.00 Parkinsonova nemoc Spasticita Operativa u pacientů s DMO Strategie řešení neurogenních deformit u dětí s DMO PhDr. O. Gál, PhD.
MUDr. J. Smetanová prim. MUDr. O. Dyrhonová
4
3 3 ST 17.4.2024 8-11,00 11,30-14,30 GRACIES Vestibulární workshop, demonstrace pacientů Mgr. K. Hojková, PhD. As. Mgr. K. Kučerová 4 ČT 18.4:2024 8,00-13,00 Pacient s bolavým ramenem Vyšetření, terapie, testy – workshop, cvičení na sobě Mgr. L. Doubková 6 PÁ 19.4.2024 8.00- 9.30 9.45- 11.30 KRBS Fibromyalgie Mgr. T. Kavka Mgr. Z. Čech 3 PO 22.4.2024 8-9,30 10,00-14,30 Amputace z pohledu lékaře. Amputace, nácvik chůze, protetika – technici firmy Otto Bock MUDr. A. Jindra Bc. H. Kohoutová; Technik Otto Bock 3 UT 23.4.2024 8:30-12.30 TRAUMATOLOGIE RUKY Mgr. M. Kukačková 6 ST 24.4.2024 8-11,00 Maitland koncept Mgr. J. Demeková
ČT 25.4.20248:30-12.30 TRAUMATOLOGIE RUKY – PRAXE, PROTÉZY Mgr. M. Kukačková
PÁ 26.4.2024 8-10:30 11-13,00 FAI KYČEL WORKSHOP MUDr. P. Chládek Mgr. J. Veselá 3 3
Last update: Pecharová Michaela (24.04.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KOLÁŘ, Pavel, 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1 SMOLÍKOVÁ, Libuše a Miloš MÁČEK, 2010. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno: NCO NZO, ISBN 978-80-7013-527-3. GROSS, Jeffrey M., Joseph FETTO a Elaine Rosen SUPNICK, 2005. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton. ISBN: 80-7254-720-8 MAINE, Eleanor, DENEHY, Linda, 2016. Respiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics. 5. vydání. EIsevier. ISBN: 9780702047312 CARREIRO, Jane Elizabeth, 2009. Pediatric Manual Medicine: An Osteopathic Approach. Churchill Livingstone. ISBN: 978-0443103087 ČADA, Zdeněk, ČERNÝ, Rudolf, ČAKRT, Ondřej: Závrať. Tobiáš s.r.o 2017.ISBN 978-80-7311-165-6. SUCHOMEL, Petr, KRBEC, Martin: Spondylolistéza. Galén 2007. ISBN: 978-80-7262-477-5. Doporučená literatura: VONDRA, Vladimír, 2017. Dušnost: problém mnoha oborů. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta. Aeskulap. ISBN 9788020446107 BERDISHEVSKY, H. et all: Physiotherapy scoliosis-specific exercises a comprehensive review of seven major school. Scoliosis and Spinal Disorders, (2016) 11:20. DOI 10.1186/s13013-016-0076-9 NEGRINI, S. et all: 2016 SOSORT guidlines: orthopaedic nad rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth. Scoliosis and Spinal Disorders, (2018) 13:3. DOI: 10.1186/s13013-017-0145-8 Last update: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|
|
||
Předmět prezentuje možnosti terapie v různých klinických oborech u vybraných specifických onemocnění v dospělém věku. Student se seznamuje s problematikou daného oboru (ortopedie, interní medicína, neurologie, chirurgie a další.) resp. s konkrétními typickými případy. Obsah plynule navazuje na témata předmětů Fyzioterapeutické metodiky, Obecné metody z 1. ročníku následného magisterského studia. Student po předmětu Fyzioterapie v klinických oborech by měl mít následující dovednosti a kompetence: Měl by být seznámen s problematikou daného klinického oboru (obecně), pochopit odlišnosti přístupu (dle věku pacienta, dle fáze léčby, dle možných komorbidit) Studentovi jsou předneseny nejčastější případy, kazuistika je demonstrována na pacientovi lékařem a/nebo fyzioterapeutem, případně provedena video-analýza Student by měl umět daného pacienta systematicky vyšetřit a daná data interpretovat a udělat závěr z vyšetření Student by měl umět charakterizovat typického pacienta (typiklinických oborů) a znát jeho potřeby Na základě vyšetření je student schopen stanovit cíl terapie (krátkodobý a dlouhodobý) Student je seznámen indikací a kontraindikací fyzioterapie; u akutního lůžka –sledování dat u monitorovaného pacienta Stručná charakteristika předmětu: Student dostává informace, které charakterizují příslušný klinický obor a jsou prezentovány nejčastější kazuistiky. Vždy je v rámci předmětu předneseno téma z pohledu lékaře, na které navazuje sdělní fyzioterapeuta. Fyzioterapeut vysvětlí péči o daného pacienta, demonstruje na skutečném případu, případně na videu. Fyzioterapeut klade důraz na vyšetření, postup terapie, závěrečné zhodnocení efektu terapie. Hlavní témata předmětu jsou: Spolupráce lékaře a fyzioterapeuta při ošetření pacienta s poruchou v pohybovém aparátu, u pacienta se skoliózou. Spolupráce fyzioterapeuta a lékaře u postpoliomyelitického syndromu, u cerebellárlní ataxie, po cévní mozkové příhodě, u pacienta s degenerativním neurologickým onemocněním a u pacienta s poruchou vestibulárního aparátu. Metodické postupy v pneumologii. Funkční vyšetření a terapie kardiorespiračních poruch v dospělém věku, u pacienta s interní diagnózou. Metodické postupy lékaře a fyzioterapeuta u popálenin. Last update: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|