|
|
| Files | Comments | Added by | |
![]() |
1.NMgr. Obecné metody fyzioterapie Oplatka.docx | Michaela Pecharová | |
|
||
|
V tomto předmětu se student seznámí s obecnými metodami fyzioterapie. Je to klíčový předmět, kde jsou postupně
představeny jednotlivé terapeutické metody, které může fyzioterapeut při práci s pacienty volit. Nejpoužívanější a základní
metody jsou představeny v několika výukových blocích (Bobath koncept, PNF, Základy vývojové kineziologie atp.), jiné
v rozsahu jedné přednášky s praktickou částí.
Dovednosti a kompetence získané po absolvování tohoto předmětu:
Student by měl být schopen reprodukovat princip a smysl metody
Student by měl vyšetřit pacienta dle principů metody v logické návaznosti a interpretovat naměřená data
Student by měl být schopen diferenciální diagnostiku (nejčastější obrazy)
Na základě vyšetření zvolit cíl terapie z krátkodobé a dlouhodobé perspektivy
Rozhodnout, pro jaký problém je daná metoda vhodná a kdy se naopak použít nemá, tj. stanovit indikace a
kontraindikace ošetření danou metodou
Student by měl být schopen předvést prakticky základní prvky dané metody
Student by měl být schopen doporučit způsob ošetření, nebo léčení v domácím prostředí (pokud toho daná metoda
využívá)
Student by měl být schopen instruovat pacienta či člena rodiny, volit vhodné, srozumitelné vysvětlení, jak v terapii
navázat v rámci autoterapie
Představené metody fyzioterapie by měly být základním terapeutickým nástrojem fyzioterapeuta, kterými po ukončení
studia může pracovat s pacienty s různými poruchami a volit vždy adekvátní metodu dle potřeb individuálního pacienta
Stručná charakteristika předmětu:
Každá metoda je představena ve svém principu, demonstrována na pacientovi, nebo prostřednictvím videozáznamu.
Studenti mají možnost si vybranou metodu vyzkoušet při cvičení na sobě. Témata jsou řazena, aby na sebe navazovala
a/nebo se doplňovala. Základními tématy jsou: Orofaciální oblast (Logopedická a ergoterapeutické ošetření dysfagie,
Orofaciální terapie v pediatrii, terapie Castillo Morales), viscerální terapie dle francouzské školy, Bobath koncept (práce
s hemiparetickým pacientem, Bobath koncept v pediatrii), fyzioterapie u pacientů s řízenou ventilací, PNF, mobilizace
periferních nervů dle Buttlera, PNF (opakování vzorů na končetinách, lopatka pánev, hlava šíje, ontogenetická vývojová
řada), terapie ženské sterility dle Mojžíšové, základy práce se závěsným systémem Redcord, Klappovo lezení, lymfodrenáž,
kognitivní terapie v klinické praxi, metoda Brunkow, základy vývojové kineziologie v manuální medicíně. Last update: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|
|
||
|
Ročník: 1. roč. Navazující magisterské studium fyzioterapie Semestr: zimní 2025/2026 Název předmětu: Obecné metody fyzioterapie – Garant předmětu: As. Mgr. Lenka Oplatková Počet hodin: 2/2, zápočet Podmínky k udělení zápočtu: 90% účast, zápočtová práce Výuka: pondělí 10,45-14,15 S2-2; lze jako 2 bloky: 10.45-12.30 ; 12.45-14.15
29/9 2025 ÚVODNÍ hodina Mgr. Lenka Oplatková 6/10 2025 INTERNA z pohledu rhb lékaře; přesah mezi jednotlivými obory Skladba pacientů a systém péče na dospělé lůžkové RHB z pohledu lékaře - kazuistiky
13-14.15 Demonstrace pacienta MUDr. Tomáš Slivka
MUDr. Lucie Wohlová
Mgr. Lenka Oplatková 13/10 2025 PEDIATRIE z pohledu rhb lékaře; přesah mezi jednotlivými obory Skladba pacientů a systém péče na dětské lůžkové RHB z pohledu lékaře; typický pacient– kazuistika,
Fyzioterapie na dětské lůžkové stanici – demonstrace pacienta MUDr. Jana Zunová
Mgr. Filip Jevič
2O/10 2025 CHIRURGIE – charakteristika oboru, (chirurgie břicha, hrudníku u dospělých pacientů) přesah do rhb problematiky
Jednotlivé bloky: 10.45-11.45 12.00-13.00 13.15-14.15 MUDr. Pastor MUDr. Šimonek
27/10 2025 SPONDYLOCHIRURGIE - návaznost na rhb péči Spinální jednotka rhb Doc.MUDr. Jiří Kříž, PhD. Mgr. Kristýna Šedivá
3/11 2025 10.45-11.30 Dětská onkologie- Leukémie 11.30-12.15 Fyzioterapie u pacientů s leukémií 12.45- 13.30 Kostní tumory 13.30-14.15 Fyzioterapie Doc.MUDr. L.Šrámková Mgr. F. Jevič
MUDr. Švojgr Mgr. J.Nejezchleba 10/11 2025 ORTOPEDIE z pohledu rhb lékaře; přesah mezi jednotlivými obory Typický pacient na dětské ortopedii MUDr. Lucie Milatová
Mgr. Lenka Oplatková 17/11 2025 Státní svátek 24/11 2025 Perinatologická problematika, neonatologie – přesah do rhb
Workshop handling MUDr. Jana Zunová
Bc. Bára Hejlíková
1/12 2025 ORTOPEDIE z pohledu rhb lékaře; přesah mezi jednotlivými obory, Artroskopie Demonstrace ortopedického pacienta MUDr. Jana Smetanová
Mgr. Lenka Oplatková 8/12 2025 Trauma tkáně, hojení Fyziologie a patofyziologie reparačních procesů Poškození z přetížení Demonstrace pacienta - MUDr. Michal Procházka
Mgr. Lenka Oplatková 15/12 2025 Neuroonkologie Neuroonkologie- fyzioterapie 10.45-12.30 ; 12.45-14.15 MUDr. K. Trková Mgr. J.Nejezchleba 5/1 2026 10.45-11.45 ÚVOD KE KLINICKÝM PRAXÍM na dětské lůžkové rehabilitačních stanici 11.45-12.45 ÚVOD KE KLINICKÝM PRAXÍM- PedOnko
13.00 1.zápočtový test Mgr. F. Jevič
Mgr. J.Nejezchleba
Mgr. Lenka Oplatková 12/1 2026 ÚVOD KE KLINICKÝM PRAXÍM na 10.45-10.45 dospělé lůžkové rehabilitační stanici 11.45-12.45 spinální jednotce 13.00 2. zápočtový test Mgr. B. Hoffmannová Mgr. Kristýna Šedivá
Mgr. Lenka Oplatková 19/1-22/2 2026 Zkouškové období Mgr. Lenka Oplatková
Last update: Pecharová Michaela (23.09.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura: KŘÍŽ, Jiří et al. Poranění míchy: příčiny, důsledky, organizace péče. První vydání. Praha: Galén, [2019], 2019. xx, 532 stran. ISBN 978-80-7492-424-8. CHIATOW,L., DeLany J.: Clinical aplication of Neuromuscular techniques, sec. Edition, Elsevier, 2008, ISBN: 9780443068157. CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 183 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-105-0. BOBATH, B.: Adult Heiplegia Evaluation and Treatment, 3rd edition, Butterworth-Heinemann, 1990, ISBN 9780750601689. LEWIT, K.: Manipulační léčba. Sdělovací technika, 2003, ISBN: 80-86645-04-5. ADLER, SS.,BECKERS D, BUCK,M.: PNF in practice. 4th edition, Springer Heidelberg, 2014, ISBN: 978-3-540-73904-3. Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996. 213 s. ISBN 80-7169-187-9. KOLÁŘ, Pavel et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. xxxi, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1. SMOLÍKOVÁ, Libuše a MÁČEK, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. 194 s. ISBN 978-80-7013-527-3. Doporučená literatura: KITTEL, Anita M. Myofunkční terapie. vyd. 1. české. Praha: Grada, 1999. 111 s. ISBN 80-7169-619-6. Last update: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|
|
||
|
V tomto předmětu se student seznámí s obecnými metodami fyzioterapie. Je to klíčový předmět, kde jsou postupně představeny jednotlivé terapeutické metody, které může fyzioterapeut při práci s pacienty volit. Nejpoužívanější a základní metody jsou představeny v několika výukových blocích (Bobath koncept, PNF, Základy vývojové kineziologie atp.), jiné v rozsahu jedné přednášky s praktickou částí. Dovednosti a kompetence získané po absolvování tohoto předmětu: Student by měl být schopen reprodukovat princip a smysl metody Student by měl vyšetřit pacienta dle principů metody v logické návaznosti a interpretovat naměřená data Student by měl být schopen diferenciální diagnostiku (nejčastější obrazy) Na základě vyšetření zvolit cíl terapie z krátkodobé a dlouhodobé perspektivy Rozhodnout, pro jaký problém je daná metoda vhodná a kdy se naopak použít nemá, tj. stanovit indikace a kontraindikace ošetření danou metodou Student by měl být schopen předvést prakticky základní prvky dané metody Student by měl být schopen doporučit způsob ošetření, nebo léčení v domácím prostředí (pokud toho daná metoda využívá) Student by měl být schopen instruovat pacienta či člena rodiny, volit vhodné, srozumitelné vysvětlení, jak v terapii navázat v rámci autoterapie Představené metody fyzioterapie by měly být základním terapeutickým nástrojem fyzioterapeuta, kterými po ukončení studia může pracovat s pacienty s různými poruchami a volit vždy adekvátní metodu dle potřeb individuálního pacienta Stručná charakteristika předmětu: Každá metoda je představena ve svém principu, demonstrována na pacientovi, nebo prostřednictvím videozáznamu. Studenti mají možnost si vybranou metodu vyzkoušet při cvičení na sobě. Témata jsou řazena, aby na sebe navazovala a/nebo se doplňovala. Základními tématy jsou: Orofaciální oblast (Logopedická a ergoterapeutické ošetření dysfagie, Orofaciální terapie v pediatrii, terapie Castillo Morales), viscerální terapie dle francouzské školy, Bobath koncept (práce s hemiparetickým pacientem, Bobath koncept v pediatrii), fyzioterapie u pacientů s řízenou ventilací, PNF, mobilizace periferních nervů dle Buttlera, PNF (opakování vzorů na končetinách, lopatka pánev, hlava šíje, ontogenetická vývojová řada), terapie ženské sterility dle Mojžíšové, základy práce se závěsným systémem Redcord, Klappovo lezení, lymfodrenáž, kognitivní terapie v klinické praxi, metoda Brunkow, základy vývojové kineziologie v manuální medicíně. Last update: Čechová Jana, Mgr. (23.11.2020)
|

