|
|
||
|
Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru
tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, zejména ve vztahu k optimalizaci pohybového režimu a životního stylu, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní
gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství
- Identifikovat obtíže a příznaky: obtíže spojené s fyzickou aktivitou, neadekvátně nízkou zdatnost vzhledem ke
zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na
hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii,
fünkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu
- Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Rozpoznat možné příčinné etiologie,
které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta.
- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu, posoudit význam pohybové
léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby
- Posoudit schopnost pacienta k provádění rekreační a závodní sportovní činnosti, navrhnout adekvátní typ a
kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence
- V případě dlouhodobé následné péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě (compliance), dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí.
- Prostudovat pacientovu životosprávu, pohybový režim a životní styl kontrolovaný při pravidelných lékařských
kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě.
- Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti a fyzickou
náročnost zaměstnání.
- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel
vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
- Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména vyšetření hybného a
kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.
- Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu
- Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým
onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky.
- Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace,
doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.
- Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti a přetížení hybného systému. Last update: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
|
|
||
|
Předmět je zakončený zápočtem a zkouškou
Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:
Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
|
|
||
|
MÁČEK, Miloš a Jiří RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
MCARDLE, William D., Frank I. KATCH a Victor L. KATCH. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance. Eight edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, c2015. ISBN 978-1451191554.
Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://tvl.lf2.cuni.cz Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
|
|
||
|
Předmět obsahuje následující metody výuky:
Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
|
|
||
|
Tělovýchovné lékařství - Mgr. Všeobecné lékařství, 4. ročník - bloková výuka
Zkouškové otázky: 1. Tělesná zdatnost a trénovanost. Zdravotní význam zdatnosti 2. Nerovnovážná fáze zátěže a rovnovážný stav, pojem a význam. 3. Tělovýchovná aktivita předškolních a školních dětí a jak ji umožnit všem. Problematika obézního dítěte a hypokineze dnešní mladé generace 4. V jakém pořadí během dětství a dospívání rozvíjet silové, vytrvalostní, obratnostní a rychlostní složky zdatnosti a jakým způsobem. 5. Zásady zvyšování kardiovaskulární zdatnosti. 6. Adaptace na tělesnou zátěž a její zdravotní benefity. 7. Reakce na zátěž z pohledu metabolického, cirkulačního, endokrinního, respiračního. 8. Cukry tuky a bílkoviny jako energetická zásoba a jejich vztah k tělesné zátěži. 9. Anaerobní práh: význam, metody jeho stanovení a odhadu 10. Mikrotrauma ve sportovním tréninku. 11. Energetické rezervy organismu a jejich vztah k tělesné zátěži 12. Nejčastější mechanismy a příčiny vzniku sportovních poranění. 13. Poruchy držení těla a jejich vztah k tělesné výchově a sportu. 14. Význam pohybové aktivity v dospělosti a ve vyšším věku. Vhodné a méně vhodné sporty pro seniora. 15. Sport hendikepovaných (smyslové vady, mentální postižení, hybné postižení) 16. Druhy (atributy) svalové práce a tělesné zátěže. 17. Zdravotní význam plavání. 18. Adaptace hybného systému na trénink. 19. Pohyb jako součást primární prevence. 20. Zdravotní tělesná výchova, funkce, indikace. 21. Rozdíly ve sportovním tréninku dětí a dospělých. 22. Význam rodinné a osobní anamnézy v tělovýchovně lékařském vyšetření: na co ji proti běžné anamnéze více zaměřit. 23. Krevní tlak a tělesná zátěž. 24. Typy laboratorních vyšetření výkonnosti, indikace, kontraindikace. 25. Ischemická choroba srdeční a tělesná zátěž 26. Výkonnostní a vrcholový sport a jeho rizika. 27. Statická zátěž, silový a odporový trénink v primární a sekundární prevenci. 28. Obezita a její léčba pohybem a dietou 29. Přetížení, přetrénování sportovce 30. Syndrom inzulínové rezistence (metabolický syndrom) a zátěž 31. Maximální aerobní kapacita: k čemu je dobré ji mít vysokou, způsob a význam jeho měření. 32. Pohybová aktivita při nemocech oběhového systému (hypertenze, arytmie, ICHS, iktus) 33. Problematika sportu žen. 34. Osteopenie, osteoporóza a pohyb. 35. Respirační choroby a sport. 36. Akutní choroby a tělesná zátěž. 37. Kontraindikace pohybové aktivity: komu, do jaké míry. 38. Zásady tělovýchovně lékařského sledování: k čemu jsou sportovní prohlídky, spolupráce lékaře s trenérem. 39. Chronická poškození tělesnou zátěží. 40. Základy sportovní regenerace a výživy 41. Klimatické faktory a sportovní výkon. 42. Pohybová aktivita u pacienta s rozvinutými chorobami z metabolického kardiovaskulárního syndromu . 43. Farmakoterapie a pohybová aktivita 44. Doping. 45. Tělesná zátěž a lipidový metabolismus. Základní strategie pro léčbu obezity. Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
|
