SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Sports and Exercise Medicine - D1108028
Title: Tělovýchovné lékařství
Guaranteed by: Department of Rehabilitation and Sports Medicine (13-432)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2025
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/30, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 1 [weeks]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: http://tvl.lf2.cuni.cz/wordpress/vyuka/telovychovne-lekarstvi/
Guarantor: doc. MUDr. Jiří Radvanský, CSc.
Teacher(s): MUDr. Vojtěch Illinger, Ph.D.
MUDr. Jan Pokorný
MUDr. Michal Procházka
doc. MUDr. Jiří Radvanský, CSc.
MUDr. Kryštof Slabý
Mgr. Marie Vitujová
Pre-requisite : D1105340, D1105454
Annotation - Czech
Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence: - Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, zejména ve vztahu k optimalizaci pohybového režimu a životního stylu, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství - Identifikovat obtíže a příznaky: obtíže spojené s fyzickou aktivitou, neadekvátně nízkou zdatnost vzhledem ke zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii, fünkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu - Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Rozpoznat možné příčinné etiologie, které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta. - Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu, posoudit význam pohybové léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby - Posoudit schopnost pacienta k provádění rekreační a závodní sportovní činnosti, navrhnout adekvátní typ a kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence - V případě dlouhodobé následné péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě (compliance), dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí. - Prostudovat pacientovu životosprávu, pohybový režim a životní styl kontrolovaný při pravidelných lékařských kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě. - Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti a fyzickou náročnost zaměstnání. - Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií. - Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména vyšetření hybného a kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta. - Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu - Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky. - Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace, doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření. - Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti a přetížení hybného systému.
Last update: Procházka Zdeněk (04.09.2020)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončený zápočtem a zkouškou

Jde o povinný studijní předmět. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v lékařském oboru

tělovýchovné lékařství, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:

  • Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, zejména ve vztahu k optimalizaci pohybového režimu a životního stylu, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství
  • Identifikovat obtíže a příznaky: obtíže spojené s fyzickou aktivitou, neadekvátně nízkou zdatnost vzhledem ke zdravotnímu stavu a životnímu stylu, bolest (včetně různých typů), stav hybného systému, pálení a bolest na hrudi, dušnost, synkopu, palpitace, poruchu kvality a koordinace pohybů, nízký svalový tonus a hypotonii, funkční a anatomické abnormity hybného systému a skeletu
  • Vyhodnotit klinický stav pacienta na základě patofyziologických principů. Rozpoznat možné příčinné etiologie, které mohou způsobit zhoršování stavu pacienta.
  • Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu, posoudit význam pohybové léčby v kontextu onemocnění pacienta a jeho léčby
  • Posoudit schopnost pacienta k provádění rekreační a závodní sportovní činnosti, navrhnout adekvátní typ a kvalitu pohybové aktivty v rámci promární i sekundární prevence
  • V případě dlouhodobé následné péče vybrat nejvýznamnější problémy, které je třeba řešit a které se týkají léčby, vedlejších příznaků, ochoty pacienta spolupracovat při léčbě (compliance), dopadu nemoci na denní režim pacienta a jeho okolí.
  • Prostudovat pacientovu životosprávu, pohybový režim a životní styl kontrolovaný při pravidelných lékařských kontrolách a, pokud je to možné, zhodnotit pacientovy názory, mínění a očekávání vzhledem k léčbě.
  • Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti a fyzickou náročnost zaměstnání.
  • Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.
  • Získat specifické dovednosti vztahující se k fyzikálnímu vyšetření: zejména vyšetření hybného a kardiovaskulárního systému, zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.
  • Stanovit diferenciálně diagnostických možností na základě klinického obrazu
  • Doporučit vstupní, nákladově efektivní diagnostickou metodu pro pacienta s akutním nebo chronickým onemocněním, nebo jako součást preventivní zdravotní prohlídky.
  • Navrhnout plán léčby, který bude zahrnovat informace z anamnézy, fyzikálního vyšetření, laboratorních testů a radiologie, stejně jako pacientova přání; do plánu začlenit přehled medikace, fyzioterapie a rehabilitace, doporučení ohledně diety a životosprávy, psychologické podpory a environmentálních opatření.
  • Poskytnout efektivní léčbu (farmakologickou i jinou) všech druhů bolesti a přetížení hybného systému.

Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
Literature - Czech

MÁČEK, Miloš a Jiří RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-695-3.

MCARDLE, William D., Frank I. KATCH a Victor L. KATCH. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance. Eight edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, c2015. ISBN 978-1451191554.

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese:

https://tvl.lf2.cuni.cz

Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
Teaching methods - Czech

Předmět obsahuje následující metody výuky:

  • přednášky a semináře
  • praktická cvičení
Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
Requirements to the exam - Czech

Tělovýchovné lékařství - Mgr. Všeobecné lékařství, 4. ročník - bloková výuka

Zkouškové otázky:

1. Tělesná zdatnost a trénovanost. Zdravotní význam zdatnosti

2. Nerovnovážná fáze zátěže a rovnovážný stav, pojem a význam.

3. Tělovýchovná aktivita předškolních a školních dětí a jak ji umožnit všem. Problematika obézního dítěte a hypokineze dnešní mladé generace

4. V jakém pořadí během dětství a dospívání rozvíjet silové, vytrvalostní, obratnostní a rychlostní složky zdatnosti a jakým způsobem.

5. Zásady zvyšování kardiovaskulární zdatnosti.

6. Adaptace na tělesnou zátěž a její zdravotní benefity.

7. Reakce na zátěž z pohledu metabolického, cirkulačního, endokrinního, respiračního.

8. Cukry tuky a bílkoviny jako energetická zásoba a jejich vztah k tělesné zátěži.

9. Anaerobní práh: význam, metody jeho stanovení a odhadu

10. Mikrotrauma ve sportovním tréninku.

11. Energetické rezervy organismu a jejich vztah k tělesné zátěži

12. Nejčastější mechanismy a příčiny vzniku sportovních poranění.

13. Poruchy držení těla a jejich vztah k tělesné výchově a sportu.

14. Význam pohybové aktivity v dospělosti a ve vyšším věku. Vhodné a méně vhodné sporty pro seniora.

15. Sport hendikepovaných (smyslové vady, mentální postižení, hybné postižení)

16. Druhy (atributy) svalové práce a tělesné zátěže.

17. Zdravotní význam plavání.

18. Adaptace hybného systému na trénink.

19. Pohyb jako součást primární prevence.

20. Zdravotní tělesná výchova, funkce, indikace.

21. Rozdíly ve sportovním tréninku dětí a dospělých.

22. Význam rodinné a osobní anamnézy v tělovýchovně lékařském vyšetření: na co ji proti běžné anamnéze více zaměřit.

23. Krevní tlak a tělesná zátěž.

24. Typy laboratorních vyšetření výkonnosti, indikace, kontraindikace.

25. Ischemická choroba srdeční a tělesná zátěž

26. Výkonnostní a vrcholový sport a jeho rizika.

27. Statická zátěž, silový a odporový trénink v primární a sekundární prevenci.

28. Obezita a její léčba pohybem a dietou

29. Přetížení, přetrénování sportovce

30. Syndrom inzulínové rezistence (metabolický syndrom) a zátěž

31. Maximální aerobní kapacita: k čemu je dobré ji mít vysokou, způsob a význam jeho měření.

32. Pohybová aktivita při nemocech oběhového systému (hypertenze, arytmie, ICHS, iktus)

33. Problematika sportu žen.

34. Osteopenie, osteoporóza a pohyb.

35. Respirační choroby a sport.

36. Akutní choroby a tělesná zátěž.

37. Kontraindikace pohybové aktivity: komu, do jaké míry.

38. Zásady tělovýchovně lékařského sledování: k čemu jsou sportovní prohlídky, spolupráce lékaře s trenérem.

39. Chronická poškození tělesnou zátěží.

40. Základy sportovní regenerace a výživy

41. Klimatické faktory a sportovní výkon.

42. Pohybová aktivita u pacienta s rozvinutými chorobami z metabolického kardiovaskulárního syndromu .

43. Farmakoterapie a pohybová aktivita

44. Doping.

45. Tělesná zátěž a lipidový metabolismus. Základní strategie pro léčbu obezity.

Last update: SLABK7A2 (10.10.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html