SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Clinical Medicine - D1105454
Title: Klinická propedeutika
Guaranteed by: Department of Internal Medicine (13-341)
Department of Paediatrics (13-350)
Faculty: Second Faculty of Medicine
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 11
E-Credits: 11
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:28/42, C [HT]
summer s.:28/56, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [weeks]
Capacity: winter:unlimited / unlimited (unknown)
summer:unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: prof. MUDr. Radan Keil, Ph.D.
Teacher(s): prof. MUDr. Radan Keil, Ph.D.
Co-requisite : D1105102, D1105340, D1105439
Pre-requisite : D1103338, D1104102, D1104363
Is co-requisite for: D1105439, D1105102, D1105340
Is pre-requisite for: D1108368, D1108103, D1108067, D1108608, D1108006, D1108358, D1108370, D1108369, D1108004, D1108106, D1108028
Annotation - Czech
Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu a který vytváří nutný předpoklad pro další studium klinické medicíny a pro osvojení správné klinické praxe napříč všemi lékařskými obory. Předmět Klinická propedeutika (III. ročník) je složen z interní a pediatrické části a je organizován ve formě přednášek, seminářů a klinických stáží. Konkrétní rozvrh pro dané studijní kruhy je rozesílán s dostatečným předstihem. Přednášky probíhají prezenčně. Semináře a klinické stáže z pediatrie probíhají v gesci Pediatrické kliniky 2. LF UK a FNM. Semináře a klinické stáže z interního lékařství probíhají na Interní klinice 2. LF UK a FNM následovně: 1/ Semináře trvají 30 minut a (není-li uvedeno v rozvrhu jinak) konají se v knihovně Interní kliniky (4. patro, mezi uzly C a D). 2/ Bezprostředně po semináři následuje klinická stáž na lůžkových odděleních Interní kliniky. Sraz studentů ke klinické stáži je ve 4. patře na uzlu C v prostoru před výtahy. Zde jsou studenti přiděleni k jednotlivým vyučujícím lékařům. Na dané místo se studenti dostaví ihned po skončení semináře. Ke klinickým stážím je potřeba bílý plášť, fonendoskop, psací potřeby, ev. (dle epidemiologické situace či zdravotního stavu) i ústní roušku či respirátor. Na klinické stáže není možno nosit svrchní oblečení, tašky ani jiné objemnější předměty; tyto věci je třeba zanechat v šatních skříňkách. Klinické stáže probíhají v reálném nemocničním prostředí, stáže proto mohou být modifikovány provozem daného oddělení ev. i krátce přerušeny s ohledem na naléhavé klinické situace nemocných.
Last update: Strnadová Dita (08.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem je získání znalostí a dovedností při řádném odběru anamnézy, při fyzikálním vyšetření a porozumění klinické symptomatologii a syndromologii. Důraz je kladen zejména na následující dovednosti: - Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě (s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby; identifikovat a používat i jiné zdroje informací při získávání kompletní anamnézy, včetně rodinných příslušníků, praktických lékařů, případně personálu ubytovacího zařízení, sociálních služeb a jiných zdravotnických organizací; vyhodnotit, zda je třeba zajistit překladatele). Odebrat pediatrickou anamnézu v závislosti na věku pacienta (včetně matky/otce a dítěte nebo adolescenta). Odebrat anamnézu u těžce nemocného nebo umírajícího pacienta. - Orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství. - Vést cílený rozhovor založený na diferenciální diagnostice. – Věnovat pozornost verbální i nonverbální komunikaci pacienta. Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně. -Přistupovat k pacientům celostně (holisticky), empaticky a bez předsudků. - Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu diagnostiku a léčbu. -Rozpoznat sebepoškozování nebo násilí páchané na pacientovi, včetně napadení. - Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti. - Odebrat anamnézu užívání nebo zneužívání psychoaktivních látek a dalšího chování ohrožujícího zdravotní stav pacienta. Respektovat soukromí pacienta, jeho pohodlí a bezpečnost. – Provést komplexní a přesné fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a interpretovat nálezy fyzikálního vyšetření v kontextu anamnézy. - Provést fyzikální vyšetření v obtížných situacích (pacient nespolupracující, pacient s poruchou vědomí nebo s kognitivní poruchou, pacient s jazykovou barierou. - Zhodnotit životní funkce (tělesná teplota, pulz, dech, krevní tlak, kardio-respirační funkce. Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta, včetně zhodnocení pozornosti, vnímání, porozumění, myšlení, paměti, vyjadřování a emočního stavu. Identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření. V rámci pediatrické propedeutiky je cílem zvládnout vyšetření pacientů od novorozeneckého do dorostového věku, zvládnout zhodnocení psychomotorického vývoje dětí, stavu výživy a jejich základních auxologických parametrů, orientovat se v očkovacím schématu, zásadách výživy a dietního stravování v dětském věku. Dalším důležitým cílem předmětu je osvojit si terminologii a rozpoznat základní klinické symptomy, syndromy či diagnostické okruhy a orientovat se v základních abnormalitách hematologického a biochemického vyšetření.

Last update: Strnadová Dita (08.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Kontrola znalostí je průběžná - po probrání určitých segmentů výuky. To znamená, že po cca po 2-3 týdnech bude v MOODLE umístěn test, který musí student absolvovat v průběhu jednoho týdne. Po uplynutí daného časového rámce již není test přístupný a není možno jej znovu otevřít. Student proto musí pečlivě sledovat termíny otevření průběžných testů - tato informace je ostatně součástí rozesílaných rozvrhů. V případě zmeškání jednoho průběžného MOODLE testu je třeba napsat na dané téma klinickou esej v rozsahu 2 stránek běžného řádkování (1,5). V případě zmeškání dvou a více průběžných MOODLE testů bude student po skončení semestru prezenčně přezkoušen ze znalostí látky odpovídající zmeškaným testům.

Zápočet je udělován za každý semestr: 1/ zápočet za zimní semestr je udělen za: a/ splnění všech MOODLE testů nebo jejich ekvivalentní náhrad; b/ splnění docházky (tolerovány jsou dva neomluvené dny výuky za každý semestr); c/splnění podmínek písemného testu. Termíny písemného zápočtového testu jsou vypsány v SIS s měsíčním předstihem pro všechny studenty daného ročníku. Test má 20 otázek, odpovědi formou multiple-choice. K úspěšnému absolvování je třeba minimálně 75% správných odpovědí. 2/ zápočet za letní semestr je udělen za: a/ splnění všech MOODLE testů nebo jejich ekvivalentní náhrad; b/ splnění docházky (tolerovány jsou dva neomluvené dny výuky za každý semestr); c/odevzdání vzorového chorobopisu (sepsání kompletní anamnézy a fyzikální vyšetření přiděleného pacienta) a to jak za interní část, tak za pediatrickou část předmětu Klinická propedeutika. d/odevzdání evidence docházky z pediatrické části předmětu. Všechny uvedené dokumenty studenti odevzdávají osobně v den závěrečné ústní zkoušky do pedagogického sekretariátu Interní kliniky (4. patro, uzel D). Bez odevzdaných dokumentů nelze přistoupit ke zkoušce. Mailové odevzdávání dokumentů není přípustné. Případné déletrvající absence musí být náležitě omluvené. Náhrada výuky je pak řešena individuálně, student musí kontaktovat sekretariát Interní kliniky mailem, osobně či telefonicky (dita.strnadova@lfmotol.cuni.cz; jana.mrazkova@lfmotol.cuni.cz;22443-3090)

Závěrečná ústní zkouška z Klinické propedeutiky obsahuje 3 otázky a pokrývá interní a pediatrickou část předmětu. Termíny k závěrečné zkoušce budou dostupné v SIS s měsíčním předstihem.

Last update: Strnadová Dita (08.01.2025)
Literature - Czech

www.propedeutika.cz – online učebnice, během roku 2025 vyjde na nakladatelství Grada tištěná verze této on-line propedeutiky od autorského kolektivu Dr. Hlocha (2.LF UK).

CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0. Dostupné také jako e-kniha.

CHROBÁK, Ladislav, Thomas GRAL a Jiří KVASNIČKA. Physical examination in internal medicine. Praha: Grada, 2003. ISBN 978-80-247-0617-7.

LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.

KLENER, Pavel et al. Propedeutika ve vnitřním lékařství. 3., přeprac. vyd. Praha: Galén, ©2009. xv, 324 s. ISBN 978-80-7262-643-4. Dostupné také jako e-kniha.

ZELENKOVÁ Jitka et al. Pracovní text z interní propedeutiky [online]. 2011 [cit. 2019-11-01]. Dostupné z: www.propedeutika.cz

INNES, J. Alastair, Anna R. DOVER a Karen FAIRHURST. Macleod's clinical examination. 14th edition. Edinburgh: Elsevier, 2018. ISBN 978-0-7020-6993-2.

Thomas, Monaghan: Klinické vyšetření, moderní propedeutika

Další studijní materiály jsou zveřejněny na adrese: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7128

Last update: Strnadová Dita (08.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Ke zkoušce z předmětu Klinická propedeutika se student hlásí prostřednictvím studentského informačního systému. Termíny zkoušky budou k dispozici v průběhu letního semestru. Ke zkoušce s sebou student přinese: docházku z pediatrické části vyučování, zpracovaný vzorový chorobopis z interní a pediatrické části. Bez doložení těchto dokumentů nebude student ke zkoušce připuštěn (jsou podmínkou zápočtu, takže bez uděleného zápočtu nelze ke zkoušce přistoupit!).

Otázky z klinické propedeutiky (zápočet) – verze platná od 1.10.2018

1. Hodnocení stavu vědomí

2. Poruchy vědomí

3. Chůze a abnormální pohyby

4. Změny hlasu a poruchy řeči

5. Teplota, subfebrilie, hyperpyrexie

6. Nejčastější změny kůže a kožních adnex (barva, prokrvení, hydratace, eflorescence)

7. Cyanóza

8. Bolest na hrudi

9. Tachypnoe, hyperpnoe, kašel, hemoptýza

10. Dyspnoe, stridor

11. Vedlejší dýchací šelesty

12. Změny srdečních ozev a přídatné zvuky

13. Změny srdečního rytmu

14. Srdeční šelesty

15. Fyzikální vyšetření hlavy, fyziologické a patologické nálezy

16. Fyzikální vyšetření krku, fyziologické a patologické nálezy

Blok II. – Fyzikální vyšetření a vyšetřovací metody

1. Fyzikální nález u bronchiálního astmatu

2. Fyzikální nález u akutní bronchitidy

3. Fyzikální nález u chronické bronchitidy

4. Fyzikální nález u emfyzému

5. Fyzikální nález při pneumonii

6. Fyzikální nález u pleurálního výpotku

7. Fyzikální nález při pneumotoraxu

8. Fyzikální nález při atelektáze

9. Fyzikální nález při mitrální stenóze a mitrální insuficienci

10. Fyzikální nález u aortální stenózy a aortální insuficience

11. Fyzikální nález při insuficienci trikuspidální chlopně

12. Fyzikální nález u vrozených srdečních vad

13. Fyzikální nález u kombinovaných chlopenních vad

14. Fyzikální nález u perikarditidy

Otázky ke zkoušce z klinické propedeutiky – verze platná od 1.10.2018

Blok I. – Všeobecná problematika, symptomatologie

1. Hodnocení stavu vědomí

2. Poruchy vědomí

3. Chůze a abnormální pohyby

4. Změny hlasu a poruchy řeči

5. Teplota, subfebrilie, hyperpyrexie

6. Poruchy růstu, hodnocení somatického vývoje, percentilové grafy

7. Poruchy výživy, hypotrofie, dystrofie, obesita

8. Nejčastější změny kůže a kožních adnex (barva, prokrvení, hydratace, eflorescence)

9. Cyanóza

10. Bolest na hrudi

11. Tachypnoe, hyperpnoe, kašel, hemoptýza

12. Dyspnoe, stridor

13. Vedlejší dýchací šelesty

14. Změny srdečních ozev a přídatné zvuky

15. Změny srdečního rytmu

16. Srdeční šelesty

17. Otoky

18. Zvracení, hematemesis

19. Bolest břicha

20. Žloutenka

21. Ascites

22. Změny vyprazdňování stolice

23. Dysurie, polakisurie, polyurie, oligurie, anurie, polydipsie

24. Zásady dietního stravování

25. Přirozená výživa dítěte – kojení

26. Umělá výživa kojence

27. Symptomatologie onkologických onemocnění

28. Růst a pohlavní vývoj dítěte – auxologie – základná růstová a vývojová data

29. Základní poruchy neuropsychického vývoje

30. Hemorrhagická diatéza – symptomatologie

Blok II. – Fyzikální vyšetření

1. Fyzikální nález u bronchiálního astmatu

2. Fyzikální nález při akutní a chronické bronchitidě

3. Fyzikální nález u emfyzému

4. Fyzikální nález při pneumonii

5. Fyzikální nález u pleurálního výpotku

6. Fyzikální nález při pneumotoraxu

7. Fyzikální nález při atelektáze

8. Fyzikální nález při mitrální stenóze a mitrální insuficienci

9. Fyzikální nález u aortální stenózy a aortální insuficience

10. Fyzikální nález při insuficienci trikuspidální chlopně

11. Fyzikální nález u vrozených srdečních vad

12. Fyzikální nález u kombinovaných chlopenních vad

13. Fyzikální nález u perikarditidy

14. Fyzikální vyšetření břicha – provedení a fyziologické nálezy

15. Nejdůležitější patologické nálezy při fyzikálním vyšetření břicha

16. Typické nálezy při klinickém vyšetření pacienta s náhlou příhodou břišní

17. Typické nálezy při klinickém vyšetření pacienta s peritonitidou

18. Typické nálezy při klinickém vyšetření pacienta s ileem

19. Fyzikální nález při ascitu

20. Fyzikální nález u ischemické choroby dolních končetin

21. Fyzikální nález u povrchní a hluboké žilní trombózy

22. Vyšetření pohybového aparátu

23. Příznaky endokrinních onemocnění

24. Základní neurologické vyšetření

25. Meningeální syndrom a nitrolební hypertenze – příznaky, vyšetření

26. Hodnocení psychomotorického vývoje

27. Fyziologický novorozenec – první vyšetření po porodu

28. Novorozenec s nízkou porodní hmotností, nedonošený a hypotrofický novorozenec

29. Fyzikální vyšetření hlavy, fyziologické a patologické nálezy

30. Fyzikální vyšetření krku, fyziologické a patologické nálezy

Blok III. – Zobrazovací a laboratorní metody

1. Krevní obraz – vyšetření, zvláštnosti věkových období, odchylky v dětském věku

2. Odběr moče k chemickému, mikroskopickému a bakteriologickému vyšetření u dětí a dospělých

3. Vyšetření stolice u dětí a dospělých

4. Vyšetření mozkomíšního moku

5. Laboratorních vyšetření u onemocnění uropoetického systému

6. Laboratorních vyšetření u onemocnění respiračního systému

7. Laboratorních vyšetření u kardiovaskulárních onemocnění

8. Laboratorních vyšetření u endokrinologických onemocnění

9. Laboratorních vyšetření v diabetologii

10. Laboratorních vyšetření u onemocnění gastrointestinálního traktu

11. Laboratorních vyšetření u hematologických onemocnění

12. Laboratorních vyšetření u onemocnění jater a žlučových cest

13. Laboratorních vyšetření u onemocnění pohybového ústrojí

14. Základní imunologické vyšetření u dětí a dospělých

15. Základní koagulační vyšetření u dětí a dospělých

16. Injekční technika – u dětí a dospělých

17. Punkce a biopsie – u dětí a dospělých

18. Infuze a transfuze – u dětí a dospělých

19. Vakcinace a tuberkulinové zkoušky

20. Poruchy acidobazické rovnováhy – vyšetření

21. Změny osmolality vnitřního prostředí – vyšetřovací metody a interpretace

22. Technika měření TK, hypertenze, hypotenze, percentilové grafy

23. Dehydratace – laboratorní vyšetření

24. Základní alergologická laboratorní vyšetření

25. Neinvazivní a invazivní vyšetřovací metody v kardiologii

26. Vyšetřovací metody v pulmologii

27. Vyšetřovací metody v gastroenterologii a hepatologii

28. Neinvazivní a invazivní metody v angiologii

29. Vyšetřovací metody uropoetického systému

30. Základní endokrinologická vyšetření

Last update: Procházková Helena, Bc. (19.12.2023)
Syllabus - Czech

Sylabus předmětu Klinická propedeutika – interní část

1. Anamnéza. Přehled hlavních příznaků interních chorob.

Získávání údajů od pacienta. Anamnéza rodinná, sociální, farmakologická, osobní, alergická, gynekologická. Základní příznaky chorob bronchopulmonálních, základní příznaky onemocnění oběhového ústrojí, základní příznaky onemocnění trávicího a uropoetického traktu, základní příznaky onemocnění končetin.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie

2. Celkový stav nemocného, stav vědomí, tělesná teplota, nálezy na kůži.

Psychický stav nemocného. Vývoj a růst. Stav výživy. Poloha nemocného. Stoj, chůze, pohyby nemocného. Změny řeči a hlasu. Vyšetření tělesné teploty. Vyšetření kůže, její barva, vlhkost, teplota, turgor, přítomnost patologických eflorescencí, krvácivých projevů a edémů.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

3. Vyšetření hlavy a krku.

Vyšetření hlavy – tvar, pohyby, vlasová pokrývka, obličej – výraz, inervace, oči, pohyblivost bulbů, zornice. Nos, uši, dutina ústní. Vyšetření krku – cévní svazek, uzliny, štítná žláza.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

4. Symptomatologie kardiovaskulárních chorob. Fyzikální vyšetření srdce (fyziologické nálezy).

Konfigurace hrudníku, pohled na srdeční krajinu. Pohmat a pokles srdečních hranic. Poslech srdce. Měření krevního tlaku.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oběhového systému

5. Fyzikální vyšetření srdce (fyziologické nálezy – dokončení). Patologické nálezy.

Přídatné zvuky, rozštěp ozev, srdeční šelesty, dělení šelestů.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie oběhového systému

6. Získané a vrozené srdeční vady v dospělosti.

Mitrální stenóza – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Mitrální insuficience – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Aortální stenóza – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Aortální insuficience – klinický obraz, fyzikální nález, léčba. Vrozené srdeční vady – defekt septa komor, defekt septa síní, Fallotova tetralogie, koarktace aorty, Ebsteinova anomálie.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie

7. Symptomatologie bronchopulmonálních chorob. Fyzikální vyšetření plic (fyziologické nálezy).

Základní fyzikální vyšetření plic. Změny tvaru hrudníku, pohled. Poklep. Pohmat, poslech.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

8. Fyzikální vyšetření plic – patologické nálezy. Nejdůležitější syndromy v pulmologii.

Patologické nálezy při fyzikálním vyšetření plic. Záněty plic, výpotky, pneumotorax, plicní edém.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

9. Symptomatologie gastrointestinálních onemocnění. Fyzikální vyšetření břicha (fyziologické nálezy).

Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

10. Fyzikální vyšetření břicha (fyziologické nálezy – dokončení), patologické nálezy.

Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

11. Symptomatologie postižení končetin. Fyzikální vyšetření končetin.

Anamnéza obtíží – námahová bolest, klidová bolest, trofické změny. Vyšetření kloubů, prokrvení. Pohled, pohmat, poslech.

Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

12. Vyšetřovací metody v kardiologii.

Ekg, rtg srdce a plic, echokardiografie, perfuzní scintigrafie, zátěžové testy. Selektivní koronarografie, možnosti CT a MR zobrazení.

Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

13. Základy elektrokardiografie.

Způsob hodnocení EKG záznamu. Svody, způsoby záznamu.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie srdce

14. Základy elektrokardiografie – charakteristické obrazy.

Hodnocení EKG záznamu, charakteristické záznamy.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie srdce

15. Vyšetřovací metody v gastroenterologii a hepatologii.

Anamnéza. Ultrasonografie, biochemické a endoskopické metody vyšetření GIT. Manometrie, pH metrie, možnosti CT zobrazení GIT.

Bolest břicha, dyspepsie, dysfagie, pyróza, zvracení, změny rytmu stolice, krvácení do GIT. Pohled, poklep, pohmat, poslech při vyšetření břicha.

Předpokládané znalosti: anatomie, fyziologie dané oblasti

16. Základy hodnocení laboratorních vyšetřovacích metod. Krevní obraz. Koagulační vyšetření. Biochemická laboratorní vyšetření. Vyšetření moče. Vyšetření stolice. Předpokládané znalosti: fyziologie krve, biochemie

Sylabus předmětu Klinická propedeutika - Pediatrická část

Zimní semestr

Úvod do pediatrické propedeutiky; anamnéza

Vyšetření I

Vyšetření II

Neonatologie

Auxologie

Psychomotorický vývoj dítěte

Interpretace výsledků lab.vyš.; praktické dovednosti

Letní semestr

SOC. PEDIATRIE

GASTROENTEROLOGIE

ENDOKRINOLOGIE

LABORATORNÍ METODY

NEONATOLOGIE

PNEUMOLOGIE ,

NEFROLOGIE

AUXOLOGIE

KARDIOLOGIE

VYŠ. PACIENTA/MODELY

VÝŽIVA

SAMOSTATNÉ VYPRACOVÁNÍ CHOROBOPISU-PŘÍJEM PACIENTA A NÁVRH VYŠETŘENÍ

KONZULTACE

ZÁPOČET

Garantem výuky Klinické propedeutiky je:

prof. MUDr. Keil Radan, Ph. D.

Za výuku Interní části Klinické propedeutiky zodpovídá:

doc. MUDr. Iva Hoffmanová, Ph. D., email: iva.hoffmanova@fnmotol.cz

Za výuku pediatrické části Klinické propedeutiky zodpovídá:

doc. MUDr. Ondřej Hradský, email: ondrej.hradsky@lfmotol.cuni.cz

Last update: Strnadová Dita (10.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html