|
|
|
||
Pedagogická psychologie se zabývá psychologickými zákonitostmi procesu vzdělávání a výchovy, zejména
zákonitostmi učení, výchovy, psychosociálními a psychohygienickými podmínkami výchovně vzdělávacího
procesu. Důraz je kladen na charakteristiku osobnosti vychovatele a vychovávaného, diagnostiku skupiny,
motivaci, náročné situace ve škole, úspěch, neúspěch atd. Pozornost je věnována také výchově v rodině a
spolupráci rodiny a školy.
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (07.10.2017)
|
|
||
Cíle:
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (07.10.2017)
|
|
||
Samostatná příprava z doporučené studijní literatury bude průběžné kontrolována v průběhu kontaktní výuky. Předmět je ukončen zápočtem: Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma. V akademickém roce 2019/2020 je předmět zakončen pouze testem, jehož úspěšné splnění je podmínkou pro udělení zápočtu. Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (02.04.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura:
BLÍŽKOVSKÝ, B. Pedeutologické základy učitelského vzdělávání. In Učitel v demokratické škole. Brno : Paido, 1994.� BRUNNER, J. S. Vzdělávací proces. Praha : SPN, 1995. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. DITTRICH, P. Pedagogická diagnostika. Praha: H+H, 1992. DOLEŽALOVÁ, J., LAŠEK, J. (ed.) Vybraná témata z pedagogiky a psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. FLANDERS, N.A. Analyzing Teaching Behavior. London : Addison-Wesley, 1970.� FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. HELUS, Z. Jak dál ve vzdělávání učitelů ? Pedagogika, 1995, č.2, s.105.� HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Praha : Karolinum, 2004. HRABAL, V. Jaký jsem učitel ? Praha : SPN, 1988.� kolektiv: Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník). Hradec Králové : Gaudeamus, 1997.� MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995.� MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. Praha : SPN, 1984.� PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.� PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.� PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál 2000.� RYS, S. Příprava učitele na vyučování. Praha : SPN, 1979.� SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1998.� ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Paido, 1994.� ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Paido, 1998.� ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido 1999. � TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit. Praha : PedF UK, 1991. Doplňující literatura: DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. PRÜCHA, J.: Pedagogický slovník. 6.vyd. Praha: Portál, 2009. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál, 2001. Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (07.10.2017)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem:
Podmínkou udělení zápočtu je 100% účast na výuce (neúčast z důvodu nemoci se omlouvá automaticky) a vypracování akceptovatelné seminární práce na zadané téma. Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (21.09.2018)
|
|
||
Obsahové zaměření:
Přednášky
Last update: Jirkovský Daniel, PhDr. RNDr., Ph.D., MBA (07.10.2017)
|