Medicína je informační profese: lékař sbírá informace o pacientovi a porovnává je s dostupnými znalostmi a
zkušenostmi. V době bezprecedentního růstu objemu vědeckých poznatků i dostupných údajů o pacientech je
třeba nejen umět, ale i rozumět způsobům, jak medicína s informacemi nakládá. Cílem kursu je poskytnout
náhled na životní cyklus informací v medicíně, na to, jak je správně sbírat a jak s nimi nakládat, jak je hodnotit a
využívat.
Last update: Hubáčková Hedvika (23.01.2014)
Syllabus - Czech
Témata předmětu
Úvod do klinické informatiky: informace jako zobrazení reality, práce s informacemi jako základní součást klinické práce.
Vyšetření, výsledek, interpretace: vyšetřování jako cílené získávání informací. Volba vyšetření, výpovědní hodnota a interpretace výsledků.
Předávání informací: terminologie, jednotky, klasifikace, thesaury, ontologie; základy formalizace a reprezentace znalostí, pojmové oblasti a vztahy mezi nimi.
Vědecké publikace jako nosič informací: standardy, typy, konvence. Externí databáze, jejich uspořádání a hodnota, způsoby práce s nimi.
Základy representace znalostí: medicína a metodologie vědy, pravděpodobnost a statistika jako nástroj popisu znalostí; norma, variabilita, náhodnost: náhodné jevy, hypotézy a jejich formulování a testování.
Klinická doporučení a guidelines, základy evidence-based medicíny: principy EBM, typy studií a jejich váha, cíle klinických doporučení a jejich využití při rozhodování. Zdroje autority v medicínském rozhodování.
Informační systémy: principy informačních technologií, strukturování dat ve zdravotnických informačních systémech, klinické informační systémy, osobní údaje v informačních systémech.
Podpora rozhodování: biomedicínské modelování, lékařské algoritmy jako representace znalostí, jejich využívání (a omezení).
Základy telemedicíny, robotická medicína, vzdálené a kontinuální sledování pacientů.
Zdravotnictví v prostředí informačních technologií: globalizace informací vs. lokální medicína, eHealth, mHealth, etické aspekty využívání informačních technologií pro práci s informacemi v medicíně.
Výuka je vedena seminární formou s praktickými ukázkami, ve spolupráci s externími lektory.