Microbiology, Immunology and General Infectology
The goal of the course is to explain the relationships between individual reactivity of humans, pathogenic microorganisms and environment.The content of the course is general and clinical medical microbiology, immunology and general infectology. Immunology is taught in the winter semester, general infectology in the summer semester, microbiology in both semesters. The student will receive a partial credit for each subject. Their set will be the basis for granting credit for the entire course. Partial credit can be obtained after completing the prescribed part of course, ie in the winter semester they will be in microbiology and immunology, in the summer semester in microbiology and general infectology. At the end of the summer semester, students will receive a credit from the course on the basis of four partial credits. The purpose of the course from the point of view of a microbiologist is to teach students to understand the relationship between a pathogenic microorganism and its host in terms of adverse biological properties of the microorganism (pathogenicity, virulence) and in terms of defense of macroorganisms (nonspecific and specific immunity). The description of this relationship may be specified in the relevant nosological unit (infectious disease). Furthermore, the content of the subject is laboratory diagnostics, basics of treatment and prevention of infectious diseases. The course also teaches the principles of disease and the basic manifestations of diseases that have a non-infectious mechanism and immune system disorder is the basic or significant cause of the disease (autoimmune diseases, conditions of primary and secondary immunodeficiency and diseases caused by hypersensitivity). To facilitate teaching, clinical situations and case studies are used in some topics. In the summer semester, the course will include lectures on pathology and seminars on pharmacology. The exam is oral and includes microbiology, immunology and general infectology.
Last update: Žemličková Helena, prof. MUDr., Ph.D. (15.09.2020)
Obsahem předmětu je obecná a klinická lékařská mikrobiologie, imunologie a obecná infektologie. Imunologie se učí v zimním semestru, obecná infektologie v letním semestru, mikrobiologie v obou semestrech. Z každého předmětu získá student dílčí zápočet. Jejich soubor bude podkladem k udělení zápočtu z celého předmětu. Dílčí zápočet lze získat po ukončení předepsané etapy výuky oboru, tj. v zimním semestru budou z mikrobiologie a imunologie, v letním semestru z mikrobiologie a obecné infektologie. Na konci letního semestru získají studenti zápočet z předmětu na základě získaných čtyř dílčích zápočtů a proběhne komisionální ústní zkouška ze tří zúčastněných oborů. Smyslem předmětu z pohledu mikrobiologa je naučit studenta chápat vztah mezi patogenním mikroorganizmem a jeho hostitelem z hlediska nepříznivých biologických vlastností mikroorganizmu (patogenita, virulence) i z hlediska obranyschopnosti makroorganizmu (nespecifická a specifická imunita). Popis tohoto vztahu se případně konkretizuje v příslušné nozologické jednotce (infekčním onemocnění). Dále je obsahem předmětu laboratorní diagnostika, základy léčby a prevence infekčního onemocnění. Obsahem kurzu je dále výuka principů onemocnění a základních projevů chorob, které mají neinfekční mechanizmus a porucha imunitního systému je základní nebo významnou příčinou onemocnění (autoimunitní choroby, stavy primární a sekundární imunodeficience a choroby vzniklé na podkladě hypersensitivity). Pro usnadnění výuky jsou v některých tématech používány klinické situace, kasuistiky.
V letním semestru bude předmět obsahovat přednášky z patologie a semináře z farmakologie.
Zkouška je ústní a zahrnuje mikrobiologii, imunologii a obecnou infektologii. Při zkoušce se používá výhradně český jazyk.
Last update: Žemličková Helena, prof. MUDr., Ph.D. (15.09.2020)
Aim of the course -
The goal of the course is to explain the relationships between individual reactivity of humans, pathogenic microorganisms and environment. The basis is to understand interactions between various microorganisms and individual defense mechanisms of human organism, to specify and quantify both players of interactions - detection of pathogens and their property and features of immune mechanisms. This educational process on the microscopic and molecular level is supplemented by the clinical approach - demonstration of clinical cases with origin of infection or diseases caused by immune disorders. Students are expected to combine knowledge of pathophysiology, microbiology, immunology and histopathology - rational clinical science will be born from that. Students will get knowledge of clinical picture of infectious and immunopathologic diseases, diagnostic approach and basics of therapeutic approach.
Last update: Žemličková Helena, prof. MUDr., Ph.D. (06.04.2020)
Základním cílem předmětu je vysvětlit vztah mezi člověkem, patogenními mikroorganismy a dalšími vlivy prostředí v různých souvislostech. Jde o pochopení interakcí, k nimž dochází mezi různými mikroorganismy a obrannými mechanismy člověka (někdy již primárně změněnými), ale současně i o demonstraci laboratorních vyšetření, které v praxi umožňují prokazovat, specifikovat a kvantifikovat obě zúčastněné složky - čili detekce patogenních mikroorganismů a jejich vlastností na jedné straně a zjišťování velikosti a charakteru imunitní reakce na straně druhé. Tato výuka procesů probíhajících na mikroskopické nebo molekulární úrovni je doplněna klinickým pohledem - demonstrací typických nemocí, které mají infekční příčinu, a rovněž nemocí, které vznikají v důsledku poruchy imunity. Od studenta se očekává propojení mezi znalostmi fyziologie, imunologie, mikrobiologie a histopatologie; z těchto znalostí vychází racionální klinické myšlení. Studenti by měli získat náhled na klinický obraz infekčních a imunopatologických onemocnění, měli by znát jejich diagnostiku a měli by mít i rámcovou představu o jejich terapii.
Last update: Žemličková Helena, prof. MUDr., Ph.D. (10.12.2019)
Beneš, J: Infekční lékařství. Praha: Galén 2009 (využije se i v rámci výuky infekčního lékařství ve 3. a v 5. ročníku)
Základy klinické imunologie, H. Chapel, 8. vyd., překlad 2018, Triton
Hořejší V, Bartůňková J: Základy imunologie, Praha, Triton 2017
Doplňující:
Bednář M, Fraňková V, Schindler J, Souček A, Vávra J: Lékařská mikrobiologie, Praha: Marvil 1997
J. Krejsek, Imunologie člověka, Garamon, 2016
Alergie, časopis pro postgraduální vzdělávání, Tigis (www.tigis.cz)
H. Žemličková, Praktikum lékařské mikrobiologie, Karolinum, 2019
Last update: Kučera Petr, doc. MUDr., Ph.D. (30.09.2021)
Teaching methods -
Lectures will give basic informations about topics, seminars are based on interactive knowledqe acquisition. Practicum is based on immediate practical training of laboratory or clinical diagnostics procedures. Practicum at the clinic will allow to demonstrate the clinical science in reality.
Lectures / seminars/practimum will be taught by\ personal form, epidmiologic situation can this form change.
Please follow the information in the Teaching application Vyuka and on Moodle (3rd Faculty of Medicine, Charles University, Department of Microbiology).
Last update: Kučera Petr, doc. MUDr., Ph.D. (30.09.2021)
Přednášky přináší obecné informace o tématu, semináře umožní interaktivně získat znalosti a vědomosti podrobnějších charakteru. Praktika umožní studentům porozumět a naučit se základním laboratorním a klinickým diagnostickým postupům. Stáže na lůžkovém oddělení ukazují jednak klinické projevy jednotlivých nemocí, ale studenti se při nich seznamují i s uplatňováním diagnostických a léčebných výkonů v praxi.
Přednášky/semináře/praktika budou vyučovány prezenčně, epidemiologická situace a nařízení vlády ČR mohou formu změnit..
Sledujte prosim informace v aplikaci Vyuka (MII-Mikrobiologie P0019) a na Moodle (3. LF UK, Ustav mikrobiologie).
Last update: Kučera Petr, doc. MUDr., Ph.D. (30.09.2021)
Requirements to the exam -
MII COURSE REQUIREMENTS (IN SHORT): Microbiology winter semestr: presence + protocols + 1 test Immunology: Presence and the Case presentation Microbiology summer semestr: presence + protocols + 2 tests General Infectology colloquium: presence Credit from MII: the above four credits Application for exam: the above credit + CVSE2P0030 (Structure and function of human body)
· Active presence at the course (practicum is obligatory)
· 67 % presence on seminars
· Case presentation: A group of 3 students will elaborate a description of clinical case of immmune mediated disease. Based on the short description, students will select appropriate diagnostic procedures and tests. The teacher will provide feedback, test results and advice. The case description consists from symptoms descriptions, pathogenesis of the disease, appropriate tests, probable diagnosis a possible treatment. These results are presented by students during specific time for case presentation (Exam period), discussed by others and evaluated by teacher. Some question on the case topic. Resources for the case presentation - several citations from recent peer- rewied journals with formal aspects, lay information from web is not allowed as a reliable medical resource (example of reference: Dlouhý P, Kučera P, Kraml P, Pompachová A, Potočková J, Šmejkalová V, Mokrejš P, Jaček M, Anděl M.. Short-Term Dietary Intake of C18:1 Trans Fatty Acids Decrease the Function of Cellular Immunity in Healthy Young Men, Ann Nutrition Metab, 2008, 53, 129-136.)
More details will be found in Vyuka
Exam questions from Immunology part:
1. Immune system - characteristics, structure and function
2. Characteristics of antigens, types and properties. T-dependent and T-independent antigens
3. Functions of antibodies
4. Monoclonal antibodies and their use
5. Subpopulation of T cells, their functions (Th1, Th2, T reg, Th17, Tc), roles in immunopathology
39. Organ - nonspecific autoantibodies, indirect immunofluorescence for their detection and diagnostic significance.
40. Organ specific autoimmune diseases, clinical picture
41. Organ specific autoantibodies, detection by ELISA, diagnostic significance
42. Antitumor immunity - function, mechanisms.
43. Antigens of tumor cells. Immunotherapy of tumors
44. Transplantation - definition, types, transplantational antigens, investigation before transplantation
45. Immune reactions after transplantation
46. Immunohematology
47. Principles of flow cytometry, immunophenotypization of immune cells
48. Immunology of reproduction, immune disorders of fertility
49. Passive and active vaccination, adjuvans
50. Biological therapy - principles and clinical use
Part microbiology:
Active presence at the course (practicals and seminars are obligatory - 80% attendance)
Good results in the tests (70%).
Exam questions from microbiology part of the final exam could be found in Výuka and Moodle.
Part General infectology:
Criteria for credit from the part General Infectology are 80% attendance at lessons hold on the Infectious Diseases Department (practice). The questions for final oral exam from Infectology are listed below.
Infectious Disease Questions for the exam Microbiology-Immunology-Infectology
Viral infections of the respiratory tract: the agents, basic differencies between viral and bacterial respiratory tract infections
Bacterial infections of the respiratory tract: the agents, basic differencies between viral and bacterial respiratory tract infections
Causative agents of CNS infections
Causative agents of sexually-transmitted infections
Classification of antibiotics: groups of drugs according to mechanism of action
Penicilins and cephalosporins: classification, antibacterial spectrum, use in practice, common adverse effects
Fluoroquinolones and cotrimoxazol: classification, antibacterial spectrum, use in practice, common adverse effects
Macrolides and tetracyclines: classification, antibacterial spectrum, use in practice, common adverse effects
Lincosamides and metronidazol: classification, antibacterial spectrum, use in practice, common adverse effects
Salmonelosis and campylobacteriosis: characteristics of the agents, pathogenesis, diagnostics
Diarhea caused by E. coli serotypes: types of pathogenicity, diagnostics, serotyping
Bacillary dysentery, amoebic dysentery: characteristics of the agents, pathogenesis, diagnostics, complications
Acute infectious diarhea: classification on the basis of etiology and pathogenesis
Urinary tract infections: etiology of community-acquired and hospital-acquired infections, predisposing factors
Viral hepatitis A, E: etiology, pathogenesis, laboratory diagnostics
Skin and soft tissue infections – etiology, clinical signs, diagnostics
Bone and joint infections – etiology, clinical signs, diagnostics
Last update: Kučera Petr, doc. MUDr., Ph.D. (29.09.2022)
POŽADAVKY KURZU STRUČNĚ: Mikrobiologie zimní semestr: docházka + protokoly + test1 Imunologie: docházka, prezentace kasuistiky Mikrobiologie letní semestr: docházka + protokoly + testy (2) Obecná infektologie: docházka Zápočet kurzu MII: výše uvedené dílčí zápočty Přihláška ke zkoušce (na SIS): zápočet z MII + CVSE2P0030 (Strukura a funkce lidského těla)
Při zkoušce se používá čeština.
Termíny jsou v příslušné části SIS. Otázky jsou uvedeny v SIS a aplikaci výuka.
Z každého ze tří oborů tvořících předmět získá student dílčí zápočet. Soubor zápočtů bude podkladem k udělení zápočtu z celého předmětu. Dílčí zápočet lze získat po ukončení předepsané etapy výuky oboru, tj. v zimním semestru z mikrobiologie a imunologie, v letním semestru budou z mikrobiologie a obecné infektologie. Zkouška z mikrobiologie, imunologie a obecné infektologie probíhá ústní formou.
A. Část imunologie, podmínky dílčího zápočtu:
· Aktivní účast na kurzu (praktika jsou povinná)
· 67 % účast na seminářích
· prezentace klinického případu: Skupina 3 studentů připravuje během semestru popis klinického případu (kasuistiku): Na základě předloženého popisu vybírá vhodná vyšetření, navrhuje možné diagnozy, stanovuje patogenezu onemocnění a naznačuje léčbu. V průběhu výuky studenti dostávají informace o výsledcích vyšetření a konzultují případ. Posléze studenti jednotlivě případ prezentují, forma závislá na epidemiologické situaci
Víe o podmínkách dílčího zápočtu ve Výuce
B. Imunologie, otázky ke zkoušce:
1. Imunitní systém, charakteristika, funkce, struktura
2. Charakteristika antigenů, jejich typy a vlastnosti. T-dependentní a T-independentní antigeny
3. Funkce protilátek
4. Monoklonální protilátky a jejich použití
5. Subpopulace T lymfocytů a jejich funkce (Th1, Th2, T reg, Th17, Tc), jejich uplatnění v imunopatologii)
48. Imunologie reprodukce, imunologické poruchy plodnosti
49. Pasivní a aktivní imunizace, adjuvans
50. Biologická léčba - principy a klinické použití
2. V části mikrobiologické během zimního semestru studenti získají dílčí zápočet na základě 80% aktivní účasti zvlášť na praktiktických cvičeních/seminářích a vyhovujícího výsledku z jednoho průběžného testu (Bakteriologie). Během letního semestru jsou požadavky analogické, průběžné testy jsou 2 (Virologie, Mykologie a Parazitologie). Testování bude probíhat v prostředí Moodle. Limit pro úspěšné absolvování testu je 70%. Studenti, kteří limitu nedosáhnou, budou psát opravný test. Otázky ke zkoušce jsou v Moodle a Výuce.
Mikrobiologie, otázky ke zkoušce:
Obecná část
1. Struktura bakteriální buňky, spóry a sporulace, pouzdro a glykokalyx 2. Endotoxin, složení a biologické účinky 3. Genetická informace bakterií, extrachromosomální genetická informace a její přenos 4. Pasivní imunizace u infekčních stavů, příklady 5. Aktivní imunizace, typy očkovacích látek 6. Fyzikální metody sterilizace a desinfekce, chemické metody sterilizace a desinfekce 7. Strukturní typy antimikrobiálních látek. Mechanismy účinku antimikrobiálních látek 8. Vyšetřování citlivosti na antimikrobiální látky, rezistence bakterií na antimikrobiální látky 9. Fyziologická bakteriální flóra lidského těla a její význam 10. Patogenita a virulence bakterií, příklady 11. Bakteriální exotoxiny, bakteriální superantigeny 12. Zásady odběru klinických vzorků pro bakteriologické, mykologické a parazitologické vyšetření 13. Možnosti detekce a identifikace mikroorganizmů – přímý a nepřímý průkaz původce 14. Kultivační vyšetření klinických vzorků 15. Fyziologické vlastnosti a kultivace anaerobních bakterií 16. Sérologické vyšetření, molekulárně genetické metody v mikrobiologické rutinní diagnostice 17. Interakce viru a buňky, typy infekce, cytopatogenní efekty virů, typy infekce 18. Protivirové mechanismy nespecifické imunity 19. Epidemiologicko-ekologická charakteristika mykóz
3. V části obecná infektologie během letního semestru studenti získají dílčí zápočet na základě 80% účasti na stážích v souladu se studijním řádem fakulty.
Obecná infektologie, otázky ke zkoušce.
Virové infekce dýchacích cest: přehled původců, hlavní rozdíly mezi virovými a bakteriálními infekcemi DC
Bakteriální infekce dýchacích cest: přehled původců, hlavní rozdíly mezi virovými a bakteriálními infekcemi DC
Původci infekcí CNS: přehled původců, hlavní rozdíly mezi virovými a bakteriálními infekcemi CNS
Původci sexuálně přenosných onemocnění.
Dělení antibiotik: jednotlivé skupiny přípravků podle mechanismu účinku
Peniciliny a cefalosporiny: rozdělení, spektrum účinku, použití v praxi, hlavní nežádoucí účinky
Fluorochinolony a kotrimoxazol: rozdělení, spektrum účinku, použití v praxi, hlavní nežádoucí účinky
Makrolidy a tetracykliny: rozdělení, spektrum účinku, použití v praxi, hlavní nežádoucí účinky
Linkosamidy a metronidazol: rozdělení, spektrum účinku, použití v praxi, hlavní nežádoucí účinky
Salmonelózy a kampylobakteriózy: vlastnosti původců, patogeneze, diagnostika, nakažlivost
Průjmy vyvolané patogenními kmeny E. coli: různé způsoby patogenity E. coli, diagnostika, význam sérotypizace
Dyzenterie bacilární a parazitární: vlastnosti původců, patogeneze, komplikace, diagnostika, nakažlivost
Infekční průjmová onemocnění: rozdělení podle etiologie, patogeneze nemocí