Annotation
In the field of Latin, the course focuses on understanding basic vocabulary and grammar. Content has been designed to meet the requirements and practical needs of students in Bachelor programmes of study and is closely connected with textbooks used in other subjects (e.g. Základy anatomie pro bakalářské studium, Univerzita Karlova, 3. LF, Praha 2001). Competence in Greek is limited to mastering basic vocabulary and orientation in word formation of Greek origins, mainly those used in pathology and clinical practice. Passive knowledge which enables students to understand most typical terms is required. After successful completion of the course, the student is expected to conceive of medical nomenclature as a logically functioning system based on precise relations and rules, not as a sum of isolated pieces of information which otherwise would require mechanical memorization of terms. The student´s ability to derive and improvise in the language is also expected to improve.
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (23.09.2020)
Předmět Odborná terminologie je zaměřen k elementárnímu seznámení a ovládnutí základních gramatických struktur latinského jazyka, tj. jmenné a slovesné flexe, a používání dalších slovních druhů. Kromě toho je obsahem tohoto předmětu i první seznámení se s povahou a strukturou odborných latinsky psaných textů. Výběr učiva je podřízen praktickým potřebám studentů bakalářských oborů. Znalosti řečtiny jsou omezeny na základní slovní zásobu a přehled o slovotvorbě kompozit řeckého původu, využívaných hlavně v klinice a patologii.
Důraz je kladen na pasivní zvládnutí látky tak, aby studenti porozuměli nejběžnějším termínům. Absolvent kurzu by měl být schopen vnímat lékařskou nomenklaturu jako logicky fungující systém s jasnými vztahy a pravidly, ne jako sumu izolovaných poznatků, určených k mechanickému memorování. Měla by se též posílit jeho schopnost odvozovat a improvizovat.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
Latin and classical Greek (in spite of the present-day dominant role of English) undoubtedly represent the pillars of international medical terminology. The objective of the course is to familiarize students with the basics of the two classical languages and enable them to better understand the meaning and morphological structure of medical terms and also to help them better understand the grammatical structure of the terms.
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (23.09.2020)
Latina a klasická řečtina jsou stále (přes sílící vliv angličtiny) pilíři, na kterých stojí mezinárodní lékařská terminologie. Cílem kurzu je seznámit studenty se základy těchto dvou jazyků a umožnit jim tak lépe porozumět významu a slovotvorbě lékařských termínů a nahlédnout do jejich gramatické struktury.
Literature -
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
Literature: Svobodová, D.: Terminologiae medicae Vestibulum, Karlinum, Praha 2002
Veselá, A.: Lékařská terminologie pro fyzioterapeuty, Karolinum, Praha 2003
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
Svobodová, D.: Terminologiae medicae Vestibulum, Karlinum, Praha 2002
Veselá, A.: Lékařská terminologie pro fyzioterapeuty, Karolinum, Praha 2003
Teaching methods -
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (30.09.2021)
seminar
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (30.09.2021)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
Two partial online Moodle tests during the semester (70% pass) – in that case students are given a credit, if they fail, they have to write the credit test (70% pass). There are 3 possible re-sittings for the credit test. The credit test is held online on platform Moodle 3. Required knowledge: see syllabus. The exam: 45 minutes written test, oral part. If the student reaches 95 % and more in the written part of the exam, he does not have to sit for the oral part. There is one regular and two possible re-sittings for the exam; the last one is commissional.
It is necessary to sign up in SIS for the credit test and the exam (dates available in week 15 and within the examination period).
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
Požadavky pro udělení zápočtu za zimní semestr: úspěšné (alespoň 70%) zvládnutí 2 průběžných testů v semestru. Tyto testy probíhají online formou na platformě Moodle 3. Student, který těmito testy neprokázal dostatečnou znalost, píše po ukončení semestru zápočtový test (požadovaná úspěšnost alespoň 70%). Na zvládnutí zápočtového testu má student 1 řádný a tři opravné termíny. Zápočet se píše online na platformě Moodle 3.
Požadavky ke zkoušce: zápočet za zimní semestr. Podoba zkoušky: test na 45 minut, ústní část. Požadované znalosti: viz sylabus. Zkoušku je možno konat nejvýše 3x, třetí termín je komisionální.
Termíny pro zápočty a zkoušky: v 15. výukovém týdnu ZS a během zimního zkouškového období, popř. později (bližší informace o datech a kapacitách termínů viz SIS). Pokud je student při písemné části zkoušky úspěšný na 95 % a více, nemusí skládat ústní část zkoušky.
K zápočtu i zkoušce je třeba se přihlásit prostřednictvím SIS.
Syllabus -
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
Course Syllabus
1) Brief acquaintance with the historical development of Latin and Greek regarding medical terminology; information about the course and the study requirements
2) Latin phonetics, distintiction of sounds, rules of pronounciation, revision
3)Basic grammatical terminology: cases, word classes, singular, plural, masculine, feminine and neuter, flection of nouns
10) Comparison of adjectives: paradigm; numerals declension; revision
11) Basic Greek medical vocabulary, revision
12) Word-formation: ways of forming a medical term, Latin and Greek prefixes and suffixes, making compounds (derivation and composition): ability to analyse a compound into morphological and semantical elements; revision
13) Revision, credit test
Last update: Mgr. Kristina Hellerová (28.09.2022)
1.1) Úvodní a informativní lekce: základní informace o kurzu a jeho absolutoriu; latina a řečtina jako odborný jazyk
2) Latinské hláskosloví: rozdělení hlásek, pravidla výslovnosti, procvičování
4) Substantiva I. deklinace: základní charakteristika, vzorové skloňování, procvičování; sloveso sum, esse a některé jeho tvary používané v lékařské dokumentaci
5) Substantiva II. deklinace: základní charakteristika, vzorové skloňování maskulin a neuter, procvičování
6) Adjektiva I. a II. deklinace: základní charakteristika, vzorové skloňování, výjimky, procvičování
7) Substantiva III. deklinace: základní charakteristika, rozdělení substantiv, parisyllaba, imparisyllaba, vzorové skloňování, výjimky a zvláštnosti, procvičování
8) Substantiva IV. a V. deklinace: základní charakteristika, vzorové skloňování v obou deklinacích, procvičování
9) Adjektiva III. deklinace: základní charakteristika, rozdělení adjektiv, přehled adjektivních koncovek III. deklinace, procvičování