|
|
|
||
Předmět navazuje na kurz Fyzioterapie I. – vyšetřovací metody a rozšiřuje získané znalosti o vybrané fyzioterapeutické metody a koncepty. Studenti se seznámí se základy technik využívaných v klinické praxi, zejména s postizometrickou relaxací (PIR) a mobilizacemi periferních kloubů. Tyto techniky budou představeny v kontextu jejich historického vývoje, principů a současného uplatnění v klinické praxi, přičemž studenti si osvojí praktické provedení a indikace i kontraindikace jejich použití.
Další část výuky je věnována neurofyziologickým koncepcím, mezi které patří Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept a zejména Proprioceptivní neuromuskulární facilitace (PNF). Studenti budou seznámeni s historií vzniku PNF, jeho vývojem a aktuálními možnostmi vzdělávání v rámci celosvětové certifikace. Získají teoretické znalosti metodiky včetně doporučení pro její praktické využití a osvojí si základní dovednosti v aplikaci diagonál trupu, horních a dolních končetin a hlavy. Tyto dovednosti budou procvičovat s důrazem na jejich využití u základních diagnóz v klinické praxi.
Součástí předmětu je dvoudenní workshop v Domově sv. Josefa, kde studenti získají zkušenosti s hodnocením zdravotního stavu a plánováním terapie s využitím ICF Core Setu v souladu s doporučeními WHO.
Nedílnou součástí je rovněž nácvik a prohlubování dovedností v psaní kazuistických prací, které propojují teoretické znalosti, klinické vyšetření a návrh terapie.
Předmět zároveň systematicky vede studenty k přípravě bakalářské práce – od volby tématu a vypracování rešerše v zimním semestru až po zpracování protokolu plánované bakalářské práce v semestru letním.
Last update: Řasová Kamila, prof. PhDr., Ph.D. (11.09.2025)
|
|
||
Physiotherapy II
Adoption of skills in common physiotherapy procedures
Fyzioterapie III
Acquisition of principles of physiotherapy methods and concepts Adoption of skills of representative physiotherapy methods Last update: HERBENOV (31.05.2008)
|
|
||
Adler, S.S., Beckers, D., Buck, M.: PNF in Practice. Springer Verlag, 1993 Bertoti, D. B.: Functional neurorehabilitation Through the Life Spa. F.A. Davis Company; 1 edition, 2003 Bobath, B.: Adult hemiplegia – evaluation and treatment, 3. Edition, Butterworth-Heinemann. 1990. Bobathová, B.: Hemiplégia dospělých. Liečreh Gúth, Bratislava,1997 Brügger, A.: Die Erkrankung des Bewegungsapparates und seines Nervensystems, Urban & Fischer Verlag, 1986 Čápová, J.: Terapeutický koncept „bazální programy a podprogramy. Repronis, Ostrava, 2008 Davies, P. M.: Steps to follow, Springer, 1985 Donner, C. F.: Pulmonary rehabilitation. European Respiratory Society Journals Ltd., 2000 Faber SD. A Multisensory Approach to Neurorehabilitation. Neurorehabilitation (a multisensory approach)1982 Flemr L. Pohybové aktivity ve vědě a praxe. Praha, Karolinum 2014. ISBN 9788024626215 Graham JV, Eustace C, Brock K, Swain E, Irwin-Carruthers S. (2009). The Bobath concept in contemporary clinical practice. Top in Stroke Rehab. 16 : 57-68. Hnízdil J.: Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové, Grada, Praha, 1996 Holubářová J., Pavlů D., Proprioceptivní neuromuskulární facilitace 1. Část. Praha, Karolinum, 2014. ISBN 9788024626659 Holubářová J., Pavlů D., Proprioceptivní neuromuskulární facilitace 2. Část. Praha, Karolinum, 2019. ISBN 9788024636061 Janda, V., Vávrová, M: Senzomotorická stimulace. Rehabilitácia suppl.25, 1992, 3, str.14-35 Kobrová, J.: Lymfotaping, Grada Publishing, Praha, 2017 Kolář, P. et al. Rehabilitace v klinické praxi. 1. Vydání. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-657-1. Kovaříková K. Aerobik a fitness. Praha, Karolinum, 2017. ISBN 9788024636498 Levitová, A., Hošková, B.: Zdravotně-kompenzační cvičení, Grada Publishing, Praha, 2016 Lewit, K.: Manipulační léčba. ČLS JEP, Praha, 2004 Pavlů, D., Petak – Kruegger, S., Janda, V.: Brügger methods for Postural Correction. In.: Liebenson, C. (Ed.) Rehabilitation of the Spine: A Practitioner's Manual. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia 2007, p. 352 – 369, ISBN 0781729971 Pavlů, D.: Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. CERM, Brno, 2002 Pfeiffer J., Votava J., Druga D., Švestková O., Angerová Y. Rehabilitace motoriky člověka: Fyziologie a léčebné postupy. Praha, Grada, 2017. Pfeiffer, J. a kol.: Facilitační metody v léčebné rehabilitaci. Avicenum, Praha, 1976 Raine S (2006). Defining the Bobath concept using the Delphi technique. Physiotherapy Research International 11: 4-13. Rychlíková, E.: Funkční poruchy kloubů končetin. Grada, Praha, 2002 Řasová, Kamila et al. Možnosti fyzioterapie v léčbě roztroušené sklerózy. 1. vydání. Praha: Garmedis, 2017. ISBN 978-80-906747-0-7 Řasová K. Motor Program Activationg Therapy. In: Neurorehabilitation of people with impaired mobility – therapeutic interventions and assessment tools. Third Medical Faculty, Charles University, Czech Republic, 2017 ISBN 978-80-87878-07-iBook: https://itunes.apple.com/cz/book/neurorehabilitation-people-impaired-mobility-therapeutic/id1207772832?mt=13 Shumway-Cook, A., Woollacott, H.: Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, 2016 Špringrová Palaščáková I. Rehaspring koncept terapie inkontinence a dysfunkce pánevního dna. Praktická gynekologie. Suppl. 14 Roč. 18, 2014. Špringrová Palaščáková I. Akrální koaktivační terapie. Čelákovice: Rehaspring, 2011 ISBN 978-80-906440-5-2. Travell, Simons & Simons' Myofascial Pain and Dysfunction. Lippincott Williams and Wilkins, 2018 Trojan, S., Druga, R., Pfeiffer, J., Votava, J.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Grada, Praha, 1996 Trojan, S., Druga, R., Pfeifřer, J.: Centrální mechanismy řízení motoriky - teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Avicenum, Praha, 1990 Trojan, S., Druga, R., Pfeifřer, J.: Centrální mechanismy řízení motoriky – teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Avicenum, Praha, 1990 Trojan, S., Druga, R., Pfeiffer, J., Votava, J.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Grada, Praha, 1996 Umphred D, A., Mc.Cormack, G., L. Classification of common facilitatory and inhibitory techniques. In: Umphred DA, editor. Neurological rehabilitation: The C.V,. Mosby Company; 1990 Válka, R., Kobrová, J.: Terapeutické využití tejpování, Grada Publishing, Praha, 2017 Vele F, Cumpelik, J. Yoga-Based Training fro Spinal Stability. In: Liebenson C, editor. Rehabilitation of the Spine—A Practitioner’s Manual 2nd ed: Lippincott Williams& Wilkins; 2007. p. 566-84. Vojta, V., Peters.: Vojtův princip. Grada Avicenum, Praha, 1995
Last update: Řasová Kamila, prof. PhDr., Ph.D. (17.12.2019)
|
|
||
lectures, seminars, demo, practice Last update: HERBENOV (31.05.2008)
|
|
||
Zápočet v zimním semestru: 1) Účast na praktické výuce a) 80% účast na praktické výuce (kontrola dle zápočtového listu – praktika a praxe). Účast na výuce je zásadní pro porozumění problematice. Absence do 20 % praktické výuky je omluvitelná (nutné je omluvit se předem a uvést relevantní důvod). b) Prezentace výsledků vyšetření a návrh komplexní terapie pod vedením interdisciplinárního týmu odborníků Domova sv. Josefa (Žireč, 27.–28. listopadu 2025) 2) Bakalářská práce: a) Literární rešerše na téma bakalářské práce (příjmení_rešerše_verze) Pokud bude protokol v pořádku, bude označen jako „splněno“. Pokud ne, bude Vám zaslána zpětná vazba, jak ho přepracovat. Při nahrávání opravené verze, předchozí verzi vymažte. V bloku souborů nahraných do INIS nesmí být přítomny předchozí verze. b) Souhlas s vedením práce (příjmení_souhlas) c) Potvrzení vedoucího práce, že práce splňuje náležitosti k započtení (příjmení_potvrzení_ZS) Studenti odevzdávají přes webovou aplikaci protokoly.lf3.cuni.cz Kontrola formální správnosti tří dokumentů nahraných v INIS a ověření originality v programu Turnitin (Mgr. Přemysl Vlček, Ph.D.) 3) Multiple-choice test (80% správných odpovědí) Test je možné psát pouze v případě splnění předchozích povinností. 4) Praktické přezkoušení – mobilizace, postizometrická relaxace, proprioceptivní neuromuskulární facilitace Přezkoušení je možné po úspěšném absolvování testu. Zápočet bude zapsán až po splnění všech čtyř požadavků.
Zápočet v letním semestru: 1) 80% účast na praktické výuce (v Akademickém roce 2024/2025 musí student/ka absolvovat minimálně 144 hodin, kontrola dlel zápočtového listu). Účast na výuce je zásadní pro porozumění problematice. Absence do 20 % praktické výuky je omluvitelná (nutné je omluvit se předem a uvést relevantní důvod). 2) Bakalářská práce a) protokol studie (přijmení_protokol_verze) Pokud bude protokol v pořádku, bude označen jako „splněno“. Pokud ne, bude Vám zaslána zpětná vazba, jak ho přepracovat. Při nahrávání opravené verze, předchozí verzi vymažte. V bloku souborů nahraných do INIS nesmí být přítomny předchozí verze b) Informace pro účastníka studie včetně záznamu o informovaném souhlasu (příjmení_informace_verze) c) Potvrzení, že práce splňuje náležitosti k započtení od vedoucího práce (příjmení_potvrzení_LS)
3) multiple-choice test (80% správných odpovědí) V SIS budou vypsány tři termíny. Test je možné psát pouze v případě splnění zápočtu v zimním semestru. Zápočet bude zapsán až po splnění všech tří požadavků. Zkouška: Bez splněných zápočtů ze zimního a letního semestru nebude student připuštěn ke zkoušce. Zkouška má teoreticko-praktický charakter a probíhá ve dvojici studentů. Jeden ze studentů si vylosuje kazuistiku s funkční diagnózou (např. distorze hlezna, epikondylitida apod.). Druhý student obdrží doplňující anamnestické informace, které mu poskytují hlubší vhled do klinického obrazu. Společně sehrají úvodní terapeutický rozhovor. Úkolem studenta s kazuistikou je aktivně vést rozhovor, klást cílené dotazy s cílem získat relevantní anamnestické údaje a na jejich základě formulovat pracovní hypotézu. Následuje návrh a provedení klinického vyšetření k potvrzení či upřesnění diagnózy. Po jeho zhodnocení student navrhne terapeutický přístup – zvolenou techniku (z repertoáru vyučovaných metod) prakticky předvede a doplní návrhem autoterapie, kterou by mohl pacient provádět samostatně. Last update: Řasová Kamila, prof. PhDr., Ph.D. (11.09.2025)
|
|
||
Sylabus: 1) Zpětná vazba k letním praxím a kazuistikám – reflexe praktických zkušeností, diskuze nad zpracovanými kazuistikami, prohloubení dovedností v jejich psaní. 2) Kinezioterapeutické techniky v klinické praxi – systematická výuka postizometrické relaxace (PIR) a mobilizací periferních kloubů: teoretická východiska, historický vývoj, indikace a kontraindikace, praktický nácvik. 3) Neurofyziologické koncepty: Proprioceptivní neuromuskulární facilitace (PNF) – historie vzniku a vývoje metody, principy a metodika, aktuální možnosti vzdělávání a certifikace; praktický nácvik základních diagonál trupu, horních a dolních končetin (event. hlavy) a jejich aplikace u vybraných diagnóz. 4) Přehled dalších fyzioterapeutických metod a konceptů – seznámení s principy a oblastmi využití: Bobath koncept, Vojtova reflexní lokomoce, Dynamická neuromuskulární stabilizace, Akrální koaktivační terapie, Metoda Ludmily Mojžíšové, Stabilizační a mobilizační systém, Brügger koncept, McKenzie metoda, Feldenkraisova metoda, metoda sestry Kenny, canisterapie aj.
Last update: Řasová Kamila, prof. PhDr., Ph.D. (11.09.2025)
|
|
||
study duties from the first year fulfiled Last update: HERBENOV (31.05.2008)
|