Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (19.09.2008)
The courses: 1) The general needs of the patient, 2) The communication with the patient,
3) The basic knowledge and skills in nursing, 4) First aid, 5) The basic philosophy and psychology
During this second semester of the second year proceeds the course "The communication with the patient".
The communication with the patient:
The subject aims to provide knowldge and skills in communication with a healthy as well as ill child and adult. 30 teaching hours in 3 hour blocks.
Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (19.09.2008)
Jsou probírány potřeby nemocných a způsoby zacházení s nemocnými. Výčet kurzů: 1) Potřeby nemocných, 2) Komunikace s nemocným, 3) Základy ošetřovatelství, 4) První pomoc, 5) Základy humanitní věd - filozofie, sociologie a psychologie.
Během tohoto druhého semestru druhého ročníku probíhá kurs "Komunikace"
Komunikace:
Předmět je zaměřen získání základních znalostí a dovedností v komunikaci s dospělým i dítětem a s nemocným dospělým i s nemocným dítětem. Rozsah předmětu je 30 vyučovacích hodin . Výuka probíhá ve 3 hodinových blocích. Předmět je zakončen zápočtem .
Aim of the course -
Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (19.09.2008)
The Course ""The communication with the patient":
Course objectives
The aim of the course is the personal and social development of students. Personal growth is facilitated by training in self-assessment techniques in context of behavior, activities and skills needed in various situations (interpersonal communication, cooperation, conflicts, stressful situations). Other part of the course is focused on the development of self-regulation. From the pesrspective of social development it encompasses training of communication skills, particularly interpersonal communication, cooperation, assessing other people?s needs and feelings, management of problemms within a group, and in multicultural environment. From the perspective of moral development the course aims to teach understanding and tolerance to different attitudes and values of people with different cultural backround.
Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (19.09.2008)
Kurs "Komunikace":
psycho - sociální rozvoj studenta
schopnost sebepoznávání, seberegulace, kooperace
umět vést produktivní dialog s nemocným, spolupracovníky
zvládnout zátěžové situace v komunikaci s nemocnými
znalost typologie nemocných a zvláštností v přístupu k nim
znalost problematiky komunikace s nemocnými při kvalitativní poruše vědomí
seznámit se specifickými aspekty v komunikaci s nemocným , praktický nácvik vedení cíleného rozhovoru s nemocným
seznámit se specifikou a zvláštnostmi v komunikaci s vážně nemocnými a umírajícími
poznat zákonitosti a zvláštnosti v komunikaci s dítětem
praktický nácvik komunikace s dítětem, vedení výchovného zaměstnání
Literature -
Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (19.09.2008)
The Course ""The communication with the patient":
Suggested literature in English
1. Macdonald, E.: Difficult Conversations in Medicine, Oxford University Press, Oxford 2004
2. O?Connor, M, Aranda, S.:Paliative Care Nursing a Guide to Practice, Ausmed Publications, Melbourne 2003
3. Tate, P.: Doctor?s Communication Handbook, Radcliffe Medical Press, Oxford 1997
Last update: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (19.09.2008)
Kurs "Komunikace":
1. Linhartová,M. : Praktická komunikace v medicíně. Praha ,Grada Publishing 2006, ISBN 978-80-247-1784-5
2. Tate,P. : Komunikace pro lékaře. Praha ,Grada Publishing 2005,ISBN 80-247-0911-2
3. Bláha,K., Staňková, M.: Sestra a pacient. České ošetřovatelství 13. Brno, IDV PZ 2003. ISBN 80 - 7013 - 388 -0
4. Venglářová, M.: Mahrová, G.: Komunikace pro zdravotní sestry. Praha , Grada Publishing 2006
5. Vágnerová, M. : Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha , Karolinum 2005