Theoretical seminar is followed by practical training: the seminars cover theoretical aspects (pathophysiology, etiology, epidemiology), practical training emphasises understanding of connection between pathophysiology and clinical picture. The pharmacology department is responsible for two days of the course, the rest of the topics is covered by Prague Psychiatric Center. During the practical training clinical case reports are demonstrated and active participation of the students based on their psychiatric propedeutics skills is expected. The last day of the course is designed to collect feedback from the students and to overview their knowledge in the form of the written test
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
Dílčí část kurzu Poruchy psychiky - modul IIC - 4.ročník.
Kurs je rozdělen do 15 výukových témat. Dva výukové dny absolvují studenti na farmakologii, zbytek kursu se odehrává v Psychiatrickém centru Praha. Tématicky kurs pokrývá všechny poruchy psychiky, tak, jak jsou řazeny v klasifikačním manuálu Duševní poruchy a poruchy chování (MKN-10; Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize). Rozdělení témat podle klinických kategorií je přehledné a umožní rychlou orientaci studentů v problematice: psychopatologie, afektivní poruchy, organické poruchy, psychotické poruchy, neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, behaviorální syndromy spojené s fyziologickými porucha a somatickými faktory (poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, poruchy v šestinedělí), osobnostní poruchy, poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek, poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a v adolescenci. Závěrečný den je věnován psaní testu, po jehož dokončení se probírají nejasnosti v problematice a doplňují se základní mezery ve vzdělání. Výuka probíhá v Psychiatrickém centru Praha od 8.00 do 13.00. První část výukového dne se vždy věnuje teoretickým aspektům daného okruhu (patofyziologii, etiologii, epidemiologii), navazuje praktická část (klinický obraz, s důrazem na široce pojatou diferenciální diagnostiku). Terapie se probírá pouze okrajově, jelikož je náplní seminářů v pátém ročníku. Během praktické části jsou studentům demonstrováni pacienti. Očekává se, že se studenti zapojí aktivně a prokáží znalost psychiatrické propedeutiky ze 3. ročníku.
Aim of the course -
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
After the course, participants 1) understand clinical picture in the context of pathophysiology of mental disorders; 2) are able to report on mental status examination and provide basic syndromological differential diagnosis.
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
absolventi kurzu
1) pochopí souvislosti mezi patofyziologickými aspekty a klinickým obrazem duševních poruch;
? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998.
? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996.
? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997.
? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998.
? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996.
? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997.
Teaching methods -
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
Methods of teaching: powerpoint presentation, DVD with specific situations, demonstration of the patients by teacher, clinical examination by students, study of clinical records, practical training in the department for treatment of drug abuse in Apolinářská street.
Study materials: all required materials are located at: http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
Powerpointová prezentace, vidoukázky klinických obrazů, demonstrace pacientů vyučujícími, vyšetření pacienta studentem, práce s kasuistikami, studium lékařské dokumentace, exkurze a praktická výuka závislostí na psychoaktivních látkách ve specializovaném pracovišti u Apolináře,
Materiály ke studiu: veškeré potřebné materiály jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/
Requirements to the exam -
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
Credit: Students obtain the information about the credit at the first day of the course, also, the information is located at http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/. For credit 80% presence and knowledge test are required. The test is designed to overview the topics, therefore all students go through the answers after the test with the teacher to clarify some difficult topics. Students are encouraged to bring their own study materials to pass the test. In case of some unexpected situation (e.g. illness) students contact the teacher responsible for the course via e-mail motlova@pcp.lf3.cuni.cz, copy to the secretary jarosova@pcp.lf3.cuni.cz, as soon as possible. It is possible to replace the absence 1) with the other groups including with students in the Czech curriculum; 2) if this is not possible students contact the teacher responsible for the course via e-mail motlova@pcp.lf3.cuni.cz; in this case students participate either at the seminars or lectures of Prague Psychiatric Center if the topic is relevant, or they write a 5-pages long report on relevant topic after consultation with teacher responsible for the course. In case students are absent for the test, they are asked to contact teacher responsible for the course and make arrangements for some other time.
Last update: Hana Jarošová (18.07.2008)
Podmínky udělení zápočtu:
Studenti jsou s podmínkami zápočtu seznámeni první den kurzu, kromě toho jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/. Očekává se 80% účast na praktické části výuky a napsání závěrečného testu. Závěrečný test slouží k opakování, opravuje se hromadně, tak, aby se ujasnilo, čemu studenti nerozumí, a měli možnost se zeptat na nejasnosti. Studenti si přinesou vlastní poznámky, které získali během kurzu, a během testu je používají. Nahrazování je možné za předpokladu, že se absentující student včas (tedy obratem, případně ihned po ukončení kurzu) ohlásí e-mailem vedoucí kurzu motlova@pcp.lf3.-cuni.cz a v kopii sekretářce jarosova@pcp.lf3.cuni.cz. Zameškanou výuku student nahradí 1) během následujícího výukového bloku, s tím, že si předem ověří, zda se učí téma, na kterém chyběl; 2) pokud toto není možné, dohodne se s vedoucí kurzu na dalším postupu (kontakt: motlova@pcp.lf3.cuni.cz); Tímto dalším postupem se rozumí účast na seminářích Psychiatrického centra Praha, pokud se jedná o relevantní téma, či na mimořádných přednáškách, o nichž nalezne informace na výukovém webu. V případě, že ani toto není možné, vypracuje seminární práci v rozsahu 5 normostran na příslušné téma, případně provede vyšetření pacienta včetně zápisu. Pokud bude chybět na test, a nebude mít možnost napsat si jej s jinou skupinou (může psát i v AJ), opět kontaktuje vedoucí výuky a domluví se na náhradním termínu psaní testu.
Syllabus -
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
Introductory course on psychopathology
Affective disorders
Psychotic disorders
Organic disorders
Anxiety, somatophorm and dissociative disorders
Personality disorders
Substance-related disorders
Child psychiatry
Eating disorders, sexual and gender identity disorders, and sleep disorders
Last update: Hana Jarošová (22.07.2008)
Kurs je rozdělen do 15 výukových témat. Dva výukové dny absolvují studenti na farmakologii, zbytek kursu se odehrává v Psychiatrickém centru Praha. Tématicky kurs pokrývá všechny poruchy psychiky, tak, jak jsou řazeny v klasifikačním manuálu Duševní poruchy a poruchy chování (MKN-10; Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize). Rozdělení témat podle klinických kategorií je přehledné a umožní rychlou orientaci studentů v problematice: psychopatologie, afektivní poruchy, organické poruchy, psychotické poruchy, neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy, behaviorální syndromy spojené s fyziologickými porucha a somatickými faktory (poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, poruchy v šestinedělí), osobnostní poruchy, poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek, poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a v adolescenci. Závěrečný den je věnován psaní testu, po jehož dokončení se probírají nejasnosti v problematice a doplňují se základní mezery ve vzdělání. Výuka probíhá v Psychiatrickém centru Praha od 8.00 do 13.00. První část výukového dne se vždy věnuje teoretickým aspektům daného okruhu (patofyziologii, etiologii, epidemiologii), navazuje praktická část (klinický obraz, s důrazem na široce pojatou diferenciální diagnostiku). Terapie se probírá pouze okrajově, jelikož je náplní seminářů v pátém ročníku. Během praktické části jsou studentům demonstrováni pacienti. Očekává se, že se studenti zapojí aktivně a prokáží znalost psychiatrické propedeutiky ze 3. ročníku.