The course unit Pediatrics II for the 6th year of the General Medicine program focuses on deepening and expanding students' knowledge in pediatrics, with an emphasis on applying theoretical skills in practice. The aim is to review and enhance skills acquired in the 4th and 5th years. Students will focus on differential diagnosis and treatment of diseases specific to childhood, thus completing their pediatric education to the extent required for undergraduate study.
The course includes a wide range of activities, including seminars focused on specific areas of pediatrics, where students acquire theoretical foundations for solving clinical situations. The curriculum also includes model ward rounds featuring simulated cases, allowing students to discuss diagnostics and treatment procedures in concrete pediatric scenarios. Another part of the course involves bedside clinical training, conducted at University Hospital Královské Vinohrady, University Hospital Bulovka, and Thomayer University Hospital. This practice enables students to gain experience working with real patients and apply their theoretical knowledge in practice, including issues of intensive care. Finally, the course includes shadowing a general practitioner for children and adolescents, giving students valuable insights into the daily work of a pediatrician in primary care.
Teaching in Pediatrics II places strong emphasis on preventive, social, and developmental pediatrics, which are key components of pediatric thinking. Students are guided to develop critical thinking, the ability to correctly diagnose, and to choose appropriate treatment based on the individual needs of the child. This approach will help them better understand the specific nature of pediatric diseases and the demands that pediatrics places on comprehensive diagnostics and treatment.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Výuková jednotka Dětské lékařství II pro 6. ročník oboru všeobecné lékařství se zaměřuje na prohloubení a rozšíření znalostí studentů v oblasti pediatrie, přičemž klade důraz na aplikaci teoretických dovedností do praxe. Cílem je zopakovat a zdokonalit dovednosti získané ve 4. a 5. ročníku. Studenti se zaměří na diferenciální diagnostiku a léčbu jednotlivých onemocnění specifických pro dětský věk a tak dokončí pediatrické vzdělání v rozsahu oboru odpovídajícímu pregraduálnímu studiu.
Výuka zahrnuje široké spektrum aktivit, včetně seminářů zaměřených na jednotlivé oblasti pediatrie, kde studenti získají teoretické základy pro řešení klinických situací. Součástí výuky jsou také modelové vizity, které představují simulované případy, jež studentům umožňují diskutovat o diagnostice a léčebných postupech v konkrétních pediatrických scénářích. Další část výuky probíhá v rámci praktických cvičení u lůžka pacienta, která se uskutečňují ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, Fakultní nemocnici Bulovka a Fakultní Thomayerově nemocnici. Tato praxe umožňuje studentům získat zkušenosti v práci s reálnými pacienty a aplikovat tak získané teoretické znalosti v praxi, včetně problematiky intenzivní péče. V neposlední řadě je součástí výuky také stínování praktického lékaře pro děti a dorost, což studentům poskytuje cenný pohled na každodenní praxi pediatra v primární péči.
Výuka v předmětu Dětské lékařství II klade silný důraz na preventivní, sociální a vývojovou pediatrii, což jsou klíčové aspekty pediatrického myšlení. Studenti jsou vedeni k rozvoji kritického myšlení, schopnosti správně diagnostikovat a volit adekvátní léčbu na základě individuálních potřeb dítěte. Tento přístup jim pomůže lépe porozumět specifikům pediatrických onemocnění a nárokům, které pediatrie klade na komplexní diagnostiku a léčbu.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Aim of the course -
The objective is to complete pediatric education for 6th-year students to the extent required for the state final exam and the graduate profile. The student will review practical skills for examining pediatric patients and will learn pediatric differential diagnostic reasoning and therapy.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Cílem je dokončit pediatrické vzdělání posluchačů 6. ročníku v rozsahu oboru požadovaném u státní závěrečné zkoušky a profilu absolventa. Student si zopakuje praktické dovednosti vyšetřování pediatrických pacientů a naučí se pediatrické diferenciálně diagnostické rozvahy a terapie.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Teaching methods -
Block teaching, 5 weeks, totaling 160 hours. One week of mandatory seminars, three weeks of clinical practice, and one week of preparation for the state final exam.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Bloková výuka, 5 týdnů, v rozsahu 160 hodin. Týden povinných seminářů, 3 týdny praxe a 1 týden přípravy na státní závěrečnou zkoušku.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Requirements to the exam -
100% attendance in the practical part of the block teaching and clinical seminars; possible makeup for absences due to serious reasons, as agreed individually.
Last update: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (19.09.2025)
100% účast na praktické části blokové výuky a klinických seminářích, event. náhrada absence ze závažných důvodů dle individuální dohody.
Last update: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (19.09.2025)
Syllabus -
Review of physical examination of neonates, infants, toddlers, preschool and school-aged children, and adolescents; pediatric medical history. Interpretation of laboratory and imaging methods in pediatrics. Special emphasis is placed on: neonatology, pneumology, allergology and immunology, rheumatology, gastroenterology, endocrinology and diabetology, hematology and oncology, nephrology, clinical genetics, clinical nutrition and metabolic disorders, intensive care and resuscitation; and primary pediatric care.
Last update: C6VL001\5043446 (21.05.2025)
Opakování fyzikálního vyšetření novorozence, kojence, batolete, předškolního aškolního dítěte a adolescenta, pediatrické anamnézy. Interpretace laboratorních, zobrazovacích metod v pediatrii. Zvláštní důraz je věnován: neonatologii, pneumologii, alergologii a imunologii, revmatologii, gastroenterologii, endokrinologii a diabetologii, hematologii a onkologii, nefrologii, klinické genetice, klinické výživě a metabolickým poruchám, intenzivní péči a resuscitaci; a primární pediatrické péči.