Compulsory elective one-semester course for the third- or fourth-year students. The course represents a multifaceted view of the limitations, developmental and instructional needs of the individuals suffering from specific congenital or acquired defects, illnesses or habits. Individual topics are oriented especially toward the available aids and methods serving in resolution of difficult life situations, particularly with the view toward patient?s usefulness and independence in adulthood.
Last update: Bc. Kateřina Maternová (07.04.2015)
Povinně volitelný jednosemestrový kurz určený pro 3. nebo 4. ročník.
Kurz představuje mnohostranný pohled na životní omezení, vývojové a výukové potřeby jedinců, trpících
specifickou vrozenou nebo získanou vadou, onemocněním nebo návykem. Jednotlivá témata jsou zaměřena
zvláště na prezentaci aktuálně dostupných pomůcek nebo metod, sloužících k řešení tíživé životní situace,
především s výhledem uplatnění v dospělosti.
Poznámka : vzhledem k náročnosti organizace jednotlivých exkurzí a nároků na výukový čas zaměstnanců
příslušných zařízení, je třeba dodržovat vypsané termíny. Ze stejného důvodu je však také vyhrazena změna
začátku stáže a to na základě předchozí individuální dohody mezi studenty a vedoucími kurzu (obvyklý začátek
stáže ve 14.00 hodin nezbytně respektuje pracovní dobu kmenových zaměstnanců a provoz navštěvovaných
pracovišť). Pokud by docházelo ke kolizi povinné výuky (přednášky) a PVK, lze u většiny stáží/exkurzí posunout
začátek na 16.00 hodin. Studentům jsou poskytnuty potřebné materiály s předstihem před zahájením vlastního
kurzu.
Aim of the course -
Last update: Eva Mattušová (21.10.2008)
The aim is to introduce the students to the wide spectrum of disorders limiting somatic, neuropsychological, sensory and social development of children requiring special care, and with the available methods of their upbringing, education and preparation for practical life.
Last update: MUDr. Daniela Palyzová, CSc. (01.04.2015)
Cílem je seznámit studenty povinně volitelného kurzu "Dítě a dospívající s hendikepem" se širokým spektrem poruch, limitujících somatický, neuropsychický, smyslový a sociální vývoj dětí, které vyžadují zvláštní péči a s dostupnými metodami jejich výchovy, výuky a přípravy pro praktický život.
Course completion requirements - Czech
Last update: Bc. Kateřina Maternová (07.04.2015)
a) absolvování alespoň 80% vypsaných stáží
b) zpracování, prezentace samost. semin. práce
Literature -
Last update: Eva Mattušová (21.10.2008)
Individual selection, depending on the assigned topic of the seminar thesis
Last update: MUDr. Daniela Palyzová, CSc. (01.04.2015)
Individuální výběr podle schváleného tématu seminární práce
Teaching methods -
Last update: Eva Mattušová (21.10.2008)
Visits to specialized institutions devoted to health care, upbringing and education of children requiring special care. Integral part of the excursions includes theoretical explanations of the specific problem, personal contact with clients, practical demonstrations of care and education of children with a specific defect or illness, demonstrations of specific situations in communications with the client, etc. The course consists of 30 hours of education, eight visits to specialized institutions, and concludes with a meeting of the class participants and presentation of independent seminar theses on a given topic.
Last update: MUDr. Daniela Palyzová, CSc. (01.04.2015)
Návštěvy zařízení, specializovaných na zdravotní péči, výchovu a výuku dětí vyžadujících zvláštní péči. V rámci těchto exkurzí je zajištěn vždy teoretický výklad daného problému, podle aktuálních možností osobní kontakt s klienty, praktické ukázky péče a výuky dětí se specifickou vadou či onemocněním, přehrávání specifických situace komunikace s klientem atd. Kurz v rozsahu 30 výukových hodin zahrnuje úvodní seminář věnovaný obecným informacím o hendikepu, dále sestává z 8 návštěv specializovaných zařízení a je ukončen společným setkáním a prezentací samostatných seminárních prací na vybrané téma.
Requirements to the exam -
Last update: Eva Mattušová (23.10.2008)
100% presence during the practical part of the teachnig, if necessary, the lecturer can arrange an alternative time. Submission and succesful defense of the seminar thesis.
Last update: MUDr. Daniela Palyzová, CSc. (01.04.2015)
80% účast na praktické výuce, náhrada absence je možná po individuální dohodě s vedoucím kurzu. Vypracování a závěrečná obhajoba seminární práce.
Syllabus -
Last update: Eva Mattušová (21.10.2008)
Introductory seminar addresses the definition, variety and general questions of childhood and juvenile handicaps. Specific topics include etiology, diagnosis, treatment and education of clients with sensory disturbances (dim-sightedness, blindness, hearing and speech problems), chronic illnesses (e.g. oncology-related problems, chronic kidney failure), disturbances of the early neuropsychological development (specialized neurological and rehabilitative care), hipotherapy, alcohol and drug abuse, smoking habits, communications with a handicapped client, and working with the family of the affected child using video training
Last update: Bc. Kateřina Maternová (07.04.2015)
Obsah kurzu vychází z potřeby budoucího lékaře seznámit se s existencí spektra hendikepu v dětství a dospívání. Jejich přehled zahrnuje hendikep tělesný, pohybový, smyslový, duševní i sociální.
Smyslem kurzu je seznámit studenty nejen s defekty samotnými, ale především s možnostmi přístupu k hendikepu a jeho řešení.
Témata a exkurze do zařízení, zaměřených na :
péči o chronicky nemocné děti (výběrově oddělení dětské hematoonkologie FN Motol)
péči o smyslově postižené (zbytky nebo ztráta zraku, Speciální škola pro děti se zbytky zraku)
péči o děti s vadami řeči a poruchou sluchu (logopedie, foniatrie, Foniatrická klinika 1. LF UK)
péči o pohybově postižené (hipoterapie, Socioterapeutická farma Psychiatrická léčebna Bohnice)
péči o děti s poruchou autistického spektra (APLA)
péči o jedince drogově závislé (Dětské a dorostové detoxikační centrum, nemocnice Sv. Karla Boromejského, Praha 1)
komunikace s hendikepovaným dítětem a jeho rodinou (dětská klinika)
závěr, prezentace samostatných seminárních prací na zadaná témata