The goal of the Methodology course is to provide students with tools that should be used to assess information from the continuously increasing numbers of scientific publications. The course provides with general introduction into the topic of causality and validity of studies. Students practice methodological aspects of studies that are set into the clinical context, analyze sources of bias in publications and get acquainted with some statistical methods.
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Cílem předmětu Metodologie je poskytnout studentům nástroje k tomu, jak hodnotit informace z narůstajícího počtu vědeckých publikací. Kurs dává obecný úvod do problematiky kauzality (příčinné souvislosti) a validity (platnosti) výsledků studie. Během kurzu si studenti procvičují metodologické aspekty studií, které jsou zasazeny do klinického kontextu, analyzují zdroje zkreslení v publikacích a seznamují se detailněji s některými statistickými metodami.
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Aim of the course -
Students should gain the following
SKILLS:
recognize:
study design
sources of confounding, selection bias and misclassification
possibility for causal interpretation of results
analyse:
effects of bias on study results
internal and external validity of study results
strengths and limitations of studies given their design
assess adequacy of:
study design utilized for the research question
utilized statistical methods
interpretation of results given the utilized design and statistical methods
demonstrate:
orientation in scientific literature
ability to prioritize studies of higher quality
effective communication of critical appraisal of scientific studies
ATTITUDES
understand ethical perspective of research, principles of informed consent, balance between risk and benefits for study participants
understand the necessity to apply principle of critical appraisal of scientific literature for health promotion and improvement of health care
consider as a priority to integrate adequate scientific data into real clinical setting, given the strentghs and limitations of studies
KNOWLEDGE
demonstrate understanding of the following concepts:
association, correlation, causality
precision and validity
confounding, selection bias, misclassification
describe differences between
principles of experimental and observational studies
random and systematic errors
type I and type II errors
list:
criteria for determining causality
sampling methods
basic types of observational and experimental studies
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (09.09.2020)
Absolvent předmětu má získat tyto
DOVEDNOSTI:
rozpoznat:
design studie
zdroje matoucích faktorů, výběrového zkreslení a misklasifikace
možnost interpretovat výsledky kauzálně
analyzovat:
vliv zkreslení na výsledky studií
interní a externí validitu výsledků studií
přednosti a limitace studií s ohledem na jejich design
zhodnotit adekvátnost:
použitého designu pro výzkumnou otázku
použitých statistických metod
interpretace výsledků s ohledem na užitý design a statistické metody
demonstrovat schopnost:
orientovat se ve vědecké literatuře
prioritizovat kvalitní studie
efektivně komunikovat kritické zhodnocení studiÍ
POSTOJE:
pochopit etický rozměru výzkumu, princip informovaného souhlasu, rovnováhu mezi rizikem a benefitem pro účastníka studie
porozumět nutnosti aplikovat principy kritického hodnocení vědecké literatury pro podporu zdraví a poskytování zdravotní péče
považovat za prioritu integraci adekvátních vědeckých dat do klinické reality s ohledem na přednosti a limitace studií
Göpfertová D., Šmerhovský Z.: Praktická cvičení z epidemiologie, 2008
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Teaching methods -
The course is held in the form of 2 lectures and 6 seminars. Lectures are held at the beginning of the academic year. They are followed by 6 methodological practices, which are integrated into 6 clinical modules. They are usually organized as group work and discussions about methods used in publications.
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (30.11.2019)
Výuka probíhá formou 2 přednášek a 6 praktických cvičení. Přednášky jsou vedeny většinou formou frontální výuky a probíhají na začátku akademického roku.
Po přednáškách následuje 6 praktických cvičení, které jsou integrovány do 6 klinických modulů. Probíhají nejčastěji formou skupinové práce a diskuse o metodách použitých v publikovaných studiích.
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (30.11.2019)
Syllabus -
Topics:
1) Looking for causality
2) Errors in studies
3) Methodological aspects in the context of nephrology, urology, rheumatology and geriatrics
4) Methodological aspects in the context of pediatrics, gynecology and obstetrics
5) Methodological aspects in the context of orthopedics, traumatology, anaesthesiology and resuscitation
6) Methodological aspects in the context of neurobehavioral sciences
7) Methodological aspects in the context of diabetology, endocrinology, gastroenterology and abdominal surgery
8) Methodological aspects in the context of cardiology, angiology, cardiac surgery, pneumology
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Témata:
1) Hledání příčiny
2) Chyby ve studiích
3) Metodologické aspekty v kontextu nefrologie, urologie, revmatologie a geriatrie
4) Metodologické aspekty v kontextu pediatrie, gynekologie a porodnictví
5) Metodologické aspekty v kontextu ortopedie, traumatologie, anesteziologie a resuscitace
6) Metodologické aspekty v kontextu neurobehaviorální vědy
7) Metodologické aspekty v kontextu diabetologie, endokrinologie, gastroenterologie a břišní chirurgie
8) Metodologické aspekty v kontextu kardiologie, angiologie, kardiochirurgie, pneumologie
Last update: Brennan Kearns Pavla, doc. MUDr., Ph.D. (12.12.2019)
Entry requirements -
It is necessary to prepare for practices in advance. Details on preparation are published on Výuka.
Last update: Selinger Eliška, MUDr. (29.09.2022)
Na praktická cvičení je nutné se předem připravit. Detaily přípravy jsou vedeny na serveru Výuka.