SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Balint groups - a reflection of their own practice on professionalism - B03533 (elective subject)
Title: Balintovské skupiny – reflexí vlastní praxe k profesionalitě
Guaranteed by: Institute for Medical Humanities First Faculty of Medicine Charles University (11-00240)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, --- [HT]
summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 40 [hours]
Capacity: 20
Min. number of students: 5
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: MUDr. David Holub, Ph.D.
Attributes: Lékařství
Teoretický předmět
Zubní lékařství
Pre-requisite : B03162
Annotation - Czech
Last update: Marcela Holanová (24.02.2023)
Předmět studentům v malé skupině 15 účastníků umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu, profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu lékař a pacient. Skupina probíhá jednou týdně 90 minut celkově v 10 setkáních.
Aim of the course - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)

Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize.

Syllabus - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)

První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.

Témata (sylabus)
  • 1. Balintovské skupiny a jejich smysl. Vysvětlení principů tohoto profesionálního fóra určeného k reflexi lékařské práce;
  • 2. Emoce ve vztahu lékař - pacient a způsoby jejich zachycení, reflexe a využití subjektivity lékaře v klinických situacích;
  • 3. Reakce lékaře na pacienty, protipřenos a různé podoby odezvy profesionála (frustrace, úzkost, zlost, bezmoc);
  • 4. Náročný (challenging) pacient;
  • 5. Neléčitelný pacient;
  • 6. Profesionální hranice v klinické praxi (zmatení rolí, sexualita, zneužívající projevy, využívání lékaře);
  • 7. Obnova profesionálního zájmu a zvídavosti;
  • 8. Chyba a selhání v medicíně;
  • 9. Obrana pacienta a obrana lékaře;
  • 10. Rozšířená všímavost lékaře a shrnutí celého cyklu.

Teaching methods - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)

Skupina 6-12 členů vedená kvalifikovaným balintovským vedoucím.

Course completion requirements - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)

Zápočet, prezence na výuce.

Education plan -
Schedule semestral
Educational week Date From - To Education type Theme Teacher Files Note Hodnocení
103.10.202315:00 - 16:30seminarAnotace předmětu: Předmět studentům v malé skupině umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu, profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu lékař a pacient.
Cíl předmětu: Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize.
Sylabus (témata výuky): První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.
MUDr. David Holub, Ph.D.Balintovská skupina bude probíhat v úterý 15:00-16:30 - termínové konání skupin a jejich frekvence se domluví na prvním setkání na začátku semestru podle časových možností studentů. Skupina probíhá jednou týdně v délce 90 minut.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html