SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Medical Psychology and Communication - B03445 (General Nursing)
Title: Zdravotnická psychologie a komunikace
Guaranteed by: Institute of Nursing Theory and Practice First Faculty of Medicine Charles University (11-00250)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 60 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.cz
Additional information: http://utpo.lf1.cuni.cz
Note: prefer medical statement
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Miluše Kulhavá
Comes under: Povinné BVO22 P 2.r._24/25
Attributes: General Nursing
Teoretický předmět
Pre-requisite : B03069, B03438
Annotation - Czech
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu. V oblasti psychologie navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Last update: Kolářová Jana (10.12.2021)
Literature - Czech

Povinná:

  • Zacharová, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 s. ISBN 978-80-271-9674-6.
  • Janáčková, Laura. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008, 99 s. ISBN 978-80-7387-179-6.
  • Janáčková, Laura, Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008, 134 s. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • Zacharová, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 s. ISBN 978-80-271-9238-0.
  • Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010, 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • Zacharová, Eva Šimíčková-Čížková, Jitka. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011, 278 s. ISBN 978-80-247-4062-1.
  • Brečka, Tibor A.. Psychologie katastrof : vybrané kapitoly. Praha ; Kroměříž: Triton, 2009, 119 s. ISBN 978-80-7387-330-1.

Last update: Kolářová Jana (10.12.2021)
Teaching methods - Czech

Metody výuky:

slovní

názorně-demonstrační

praktických činností

aktivizující metody - diskusní metody, řešení problémů, situační metody, inscenační metody

- přednáška, seminář, skupinová práce, brainstorming, nácvik, modelové situace, demonstrace.

Last update: Kulhavá Miluše, Mgr. (12.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Zakončení předmětu:

80% aktivní účast studenta/ky na výuce

Podmínky pro udělení zápočtu:

písemné zpracování a následná prezentace problematiky komunikace s pacientem s určitým znevýhodněním, se zásadními komunikačními bariérami, či s pacientem se změnou intelektu, s psychickými obtížemi či pacientem agresivním. 

Požadavky a otázky  ke zkoušce: 

1) Sociální interakce - obsah sociální interakce. Úvod do zdravotnické komunikace. Komunikační dovednosti. (Formy mezilidské komunikace. Složky komunikace. Druhy komunikace z hlediska mezilidských vztahů).

2) Komunikační zóny. Komunikační dovednosti vzhledem ke zdravotnickému prostředí. Komunikační bariéry ve zdravotnickém prostředí. Sociální percepce a chyby při posuzování jiných osob. Zásady profesionálního chování.

3) Nonverbální komunikace ve zdravotnickém prostředí. (Mimořečové prostředky. Složky neverbální komunikace. Oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, proxemika. Důležitost nonverbální komunikace vzhledem k pacientovi/klientovi).

4) Poznávání osobnosti pacienta/pacientky metodou pozorování. Zásady při pozorování. Komunikace s handicapovanými pacienty.

5) Verbální komunikace. Osobní zóny. (Složky komunikace pro vytváření vztahů. Osobní dovednosti při komunikaci. Aktivní naslouchání). Paralingvistika.

6) Informace a jejich vnímání. Selekce a redukce informací při komunikaci. Poznávání osobnosti metodou rozhovoru. Druhy rozhovorů ve zdravotnictví.

7) Úvod do zdravotnické psychologie. Důležitost psychologie vývojové, obecné, osobnosti a psychologie sociální. (Definice zdraví a nemoci. Pacient a zdravotník - pojetí vztahu. Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince).

8) Žebříček hodnot v době nemoci - jeho změny. Nemoc jako náročná životní situace. Autoplastický obraz nemoci.

9) Psychologická problematika nemocného. Techniky vyrovnávání se s nemocí jako náročnou životní situací. Poměr k nemoci.

10) Fáze prožívání nemoci. Změny psychiky pod vlivem onemocnění. Vyrovnávání se se smrtí, ztrátou.

11) Zdravotnická psychologie z pohledu zdravotníka. (Změny psychiky pod vlivem onemocnění - strach, úzkost, pocity méněcennosti, sugestibilita, vztahovačnost, přecitlivělost, adaptační potíže, sociální faktory, psychická regrese, pozitivní zpětná vazba.

12) Prevence syndromu vyhoření u pomáhajících profesí. Psychohygiena zdravotníků. Relaxační techniky.

13) Asertivita. Psychologická první pomoc při katastrofách. Posttraumatická stresová reakce. 

Last update: Kulhavá Miluše, Mgr. (12.09.2024)
Education plan -
Schedule by date
Day Date Description Teacher Files Note Hodnocení
Tuesday01.10.2024Verbální komunikace, komunikační dovednosti. Asertivní komunikace. Paraverbální komunikace. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday01.10.2024Neverbální komunikace (oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, posturika, proxemika atd). Teorie osobních zón a uspořádání prostoru ve zdravotnickém prostředí. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday08.10.2024Druhy rozhovorů ve zdravotnictví (účel komunikace), profesionální chování zdravotníka. Komunikace v rámci multidisciplinárního týmu. Modelové situace. Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday08.10.2024Sociální percepce, chyby při posuzování jiných osob. Komunikace s pacienty s určitým znevýhodněním. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday15.10.2024Specifika komunikace s pacienty s určitým znevýhodněním, specifika komunikace se seniory, s dětským pacientem. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday15.10.2024Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince, okolnosti mající vliv na prožívání nemoci. Žebříček hodnot v době zdraví a nemoci. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday22.10.2024Vyrovnávání se s nemocí jako náročnou životní situací. Vliv na psychiku pacienta. Změna psychiky pod vlivem onemocnění. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday22.10.2024Nemoc jako náročná životní situace. Poměr pacienta k nemoci. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday29.10.2024Změna psychiky pod vlivem onemocnění, žebříček hodnot v době nemoci, autoplastický obraz nemoci. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední blok výuky.
Tuesday29.10.2024Vyrovnávání se se smrtí, se ztrátou blízké osoby, pomoc zdravotníka. Model Elisabeth Kubler-Rossové. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváOdpolední blok výuky.
Tuesday05.11.2024Stresový management zvládání psychické zátěže a stresu pomáhajících profesí. Psychosociální pomoc. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední a odpolední blok výuky.
Tuesday12.11.2024Psychologická první pomoc při katastrofách, posttraumatická stresová reakce. Modelové situace. Antistresové programy.Mgr. Miluše KulhaváDopolední a odpolední blok výuky.
Tuesday19.11.2024Osobnost sestry. Předpoklady pro úspěšnou identifikaci se s rolí sestry, typy sester. Profesionální chování zdravotníků, produktivní a neproduktivní chování sestry. Modelové situace.Mgr. Miluše KulhaváDopolední a odpolední blok výuky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html