Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v medicínských a
sociálních vědách. Obsahem předmětu je propojení poznatků psychologie a pedagogiky na teoretické úrovni a v
klinické praxi. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace v klinické praxi. Edukace pacientů a jejich
blízkých nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů na procesu poskytování zdravotní péče a
především pak zachovávání a obnovy zdraví. Nutriční terapeut se také podílí na provádění, zjištění a analýze
potřeb v oblasti vzdělávání a kvalifikaci pracovníků ve vlastním zdravotnickém zařízení v oboru NT. Plánuje a
zajišťuje organizaci dalšího vzdělávání různých kategorií pracovníků ve zdravotnictví jak ve vlastních
zdravotnických zařízeních, tak i zprostředkovaně v dalších vzdělávacích a zdravotnických zařízeních v
problematice výživy.
Last update: Kolářová Jana (28.01.2021)
Aim of the course - Czech
seznámit se s psychologickou problematikou pedagogické/edukační a poradenské činnosti v profesi nutričního terapeuta
objasnit základní otázky učení, psychologie vyučování a psychologie výchovy a vzdělávání
chápat faktory ovlivňující učební činnosti jednotlivce
seznámit se se strategií postupu navrhování vzdělávací akce/výukového programu
Last update: Kolářová Jana (28.01.2021)
Literature - Czech
Povinná literatura:
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010 (3. vydání). ISBN: 978-80-7367-725-1.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. (Rozšířené a přepracované vydání). ISBN 978-80-7367-273-7.
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN-13:978-80-247-2171-2.
Doporučená literatura:
Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
Fenstermacher, G., D., Soltis, J., F. Moderní styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
Svoboda, J. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: VOX a. s. – Nakladatelství, 2013. ISBN: 978-80-87480-12-0.
Šoferová, J. Lektorské finty. Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.
Bobek, M, Penička, P. Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. S úvodem do filozofie práce s lidmi, současné vědy a psychologie. Brno: NC Publishing, a.s. 2008. ISBN: 978-80-903858-2-5.
Bergman, E. Fuchs, H. Učíme děti učit se. Praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-854-7.
Last update: Kulhavá Miluše, Mgr. (08.09.2023)
Syllabus - Czech
Obsahové zaměření výuky:
1) Vymezení aplikované pedagogické psychologie (předmět a cíle)
2) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se jedince; učení a získávání znalostí - psychologie učícího se jedince
3) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika
4) Aplikovaná pedagogická psychologie: úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace; obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení poradcem/lektorem
5) Edukace jedinců se specifickými potřebami; edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.
Last update: Kolářová Jana (28.01.2021)
Education plan -
Schedule by date
Day
Date
Description
Teacher
Files
Note
Hodnocení
Monday
30.09.2024
Úvod do předmětu. Brainstorming - jedna z technik rozvíjejících tvořivé myšlení. Studenti si samostatně zaznamenají své představy o předmětu, důležitosti pro obor nutriční terapie, své osobní zkušenosti s pedagogickou psychologií a zaznamenají vše, co si představují pod pojmem pedagogická psychologie a její využitelnosti při realizaci poradenství v oboru nutriční terapie. Na rozpracované poznámky studentů bude navazovat výuka v dalších přednáškách předmětu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Monday
07.10.2024
Navázání na záznamy studentů o pedagogické psychologii.
Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky a psychologie.
Organizační formy vyučování, vyučovací metody.
Alternativní metody vyučování.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Monday
14.10.2024
Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Monday
21.10.2024
Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocování edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Monday
04.11.2024
Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví pacienta/klienta - poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Obtížné situace v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Monday
11.11.2024
Základní koncepce osobnosti, vnitřní a vnější vlivy utváření osobnosti. Pojetí výchovy z hlediska vývojové psychologie s dopadem na edukační proces. Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Podnětné prostředí na výchovu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Monday
18.11.2024
Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení. Stres a proces učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru. Důležitost motivace v edukačním procesu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Monday
25.11.2024
Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů/klientů a rodinných příslušníků. Psychologie učení dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Monday
02.12.2024
Psychologie pedagogické interakce a komunikace, osobnost učitele/školitele/poradce/lektora. Psychologické aspekty hodnocení.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Monday
16.12.2024
Samostatná práce terénu na tvorbě edukačního plánu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Monday
06.01.2025
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence, sekundární či terciální péče o pacienta/klienta a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity se zřetelem na pozornost pacienta/klienta, jeho vnímání, paměť, myšlení, motivaci, emoce atd.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
13.01.2025
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence, sekundární či terciální péče o pacienta/klienta a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity se zřetelem na pozornost pacienta/klienta, jeho vnímání, paměť, myšlení, motivaci, emoce atd.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
20.01.2025
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence, sekundární či terciální péče o pacienta/klienta a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity se zřetelem na pozornost pacienta/klienta, jeho vnímání, paměť, myšlení, motivaci, emoce atd.
Mgr. Miluše Kulhavá
Rozpis datumový
Den
Datum
Popis
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
Pondělí
30.09.2024
Úvod do předmětu. Brainstorming - jedna z technik rozvíjejících tvořivé myšlení. Studenti si samostatně zaznamenají své představy o předmětu, důležitosti pro obor nutriční terapie, své osobní zkušenosti s pedagogickou psychologií a zaznamenají vše, co si představují pod pojmem pedagogická psychologie a její využitelnosti při realizaci poradenství v oboru nutriční terapie. Na rozpracované poznámky studentů bude navazovat výuka v dalších přednáškách předmětu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Pondělí
07.10.2024
Navázání na záznamy studentů o pedagogické psychologii.
Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky a psychologie.
Organizační formy vyučování, vyučovací metody.
Alternativní metody vyučování.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Pondělí
14.10.2024
Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Pondělí
21.10.2024
Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocování edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Pondělí
04.11.2024
Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví pacienta/klienta - poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Obtížné situace v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Pondělí
11.11.2024
Základní koncepce osobnosti, vnitřní a vnější vlivy utváření osobnosti. Pojetí výchovy z hlediska vývojové psychologie s dopadem na edukační proces. Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Podnětné prostředí na výchovu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 3, hodnoceno: 2x
Pondělí
18.11.2024
Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení. Stres a proces učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru. Důležitost motivace v edukačním procesu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Pondělí
25.11.2024
Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů/klientů a rodinných příslušníků. Psychologie učení dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Pondělí
02.12.2024
Psychologie pedagogické interakce a komunikace, osobnost učitele/školitele/poradce/lektora. Psychologické aspekty hodnocení.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Pondělí
16.12.2024
Samostatná práce terénu na tvorbě edukačního plánu.
Mgr. Miluše Kulhavá
průměr: 1, hodnoceno: 1x
Pondělí
06.01.2025
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence, sekundární či terciální péče o pacienta/klienta a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity se zřetelem na pozornost pacienta/klienta, jeho vnímání, paměť, myšlení, motivaci, emoce atd.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
13.01.2025
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence, sekundární či terciální péče o pacienta/klienta a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity se zřetelem na pozornost pacienta/klienta, jeho vnímání, paměť, myšlení, motivaci, emoce atd.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
20.01.2025
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence, sekundární či terciální péče o pacienta/klienta a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity se zřetelem na pozornost pacienta/klienta, jeho vnímání, paměť, myšlení, motivaci, emoce atd.