Cílem předmětu je představit psychodynamické teorie a ukázat, jak se ve vývoji dítěte uplatňuje zkušenost s důležitými blízkými osobami a jejich výchovou s ohledem na využitelnost pro klinickou diagnostiku a terapii adiktologických pacientů.
Last update: Kolářová Jana (24.01.2020)
Literature - Czech
Povinná:
Fonagy, Peter Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 80-7178-993-3.
Riegel, Karel D., Kalina, Kamil, Pěč, Ondřej. Poruchy osobnosti v 21. století : diagnostika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2020, 238 s. ISBN 978-80-262-1596-7.
Doporučená:
Erikson, Erik H.. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999, 127 s. ISBN 80-7106-291-X.
Freud, Anna. Já a obranné mechanismy. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 80-7367-084-4.
Erikson, Erik H.. Mladý muž Luther : studie psychoanalytická a historická. Praha: Psychoanalytické nakladatelství - J. Kocourek, 1996, 199 s. ISBN 80-901601-6-6.
Erikson, Erik H.. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 80-7203-380-8.
Mitchell, Stephen A., Black, Margaret J.. Freud a po Freudovi : dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Praha: Triton, 1999, 312 s. ISBN 80-7254-029-7.
Sayers, Janet. Matky psychoanalýzy : [Helena Deutschová, Karen Horneyová, Anna Freudová, Melanie Kleinová]. Praha: Triton, 1999, 253 s. ISBN 80-7254-035-1.
Fraiberg, Selma. Magické roky : [jak pochopit a řešit problémy raného dětství]. Praha: Triton, 2002, 260 s. ISBN 80-7254-270-2.
Kernberg, Otto F. Normální a patologická láska : pohled současné psychoanalýzy. Praha: Portál, 2011, 232 s. ISBN 978-80-7367-892-0.
Kohut, Heinz. Obnova Self. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1991, 137 s. ISBN ---.
Mahler, Margaret S., Pine, Fred Bergman, Anni. Psychologický zrod dítěte. Praha: Triton, 2006, 375 s. ISBN 80-7254-722-4.
Praško, Ján. Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-737-X.
Last update: Kolářová Jana (05.10.2022)
Syllabus - Czech
V rámci předmětu bude představena:
psychoanalýza a dílo S. Freuda;
vývojová teorie E. Eriksona;
vývojová teorie Margarety Mahlerové;
vývojová teorie Melanie Kleinové;
teoretici britské školy objektivních vztahů (D. Winnicott, R. Fairbairn, M. Balint, W. Bion);