|
|
|
||
The subject makes students familiar with the way human psyche functions and principles of doctor-patient
communication. It pays attention to the doctor-patient relationship and various ways we can deal with it. Methods
how to identify psychologically endangered individuals are introduced as well as principles of intervention.
Psychosomatic problematics in discussed thoroughly.
Last update: Kolářová Jana (12.02.2020)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Last update: Kolářová Jana (12.02.2020)
|
|
||
přednášky, semináře Last update: Hanušová Ingrid, PhDr. Ing., Ph.D. (22.09.2020)
|
|
||
Na stránkách ústavu (https://uhsl.lf1.cuni.cz) naleznete informace k výuce a zápočtu. Důvodem pro hodnocení neprospěl je neznalost důležitých konceptů či neporozumění jejich významu a vzájemným vztahům. Neznalost postupů a reakcí v modelových situacích a principů řídících lidské chování.
OTÁZKY KE KLASIFIKOVANÉMU ZÁPOČTU OTÁZKY Z LÉKAŘSKÉ PSYCHOLOGIE 1. a/ Ontogeneze lidské psychiky b/ Placebo efekt 2. a/ Zvláštnosti a specifika práce s dětským pacientem b/ Psychogenní iatropatogeneze 3. a/ Motivace člověka b/ Syndrom vyhoření 4. a/ Rodina a její význam b/ Člověk ohrožený suicidiem 5. a/ Vztah pacient – lékař a jejich vzájemná komunikace b/ Duševní krize a její typy 6. a/ Psychologický přístup k nemocnému a důležitým osobám jeho života b/ Alexithymie 7. a/ Rozhovor lékaře s pacientem b/ Psychohygiena 8. a/ Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám b/ Salutogeneze a odolnost 9. a/ Prvé setkání s pacientem v ambulantní praxi b/ Zvládání náročných životních situací (coping) 10. a/ Psychosomatika b/ Bioekopsychosociální paradigma medicíny 11. a/ Bolest a její mírnění psychologickými prostředky b/ Psychologická první pomoc a intervence v krizi 12. a/ Úzkost a strach a jejich vliv na průběh nemoci a její prožívání b/ Terapeutická smlouva 13. a/ Reakce na ztrátu b/ Hněv a agresivita u lékaře a pacienta 14. a/ Psychická reakce na fakt umírání a smrti b/ Spolupráce (compliance) pacienta s lékařem 15. a/ Reakce na zátěž (stres) b/ Závažné a kritické životní události
OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOTERAPIE
1. a/ Vymezení oboru psychoterapie a jeho cíle b/ Podmiňování v psychoterapii 2 a/ Specifika psychoterapie u dětí a dospívajících b/ Relaxační metody 3. a/ Indikace psychoterapie b/ Autenticita (opravdovost, kongruence) 4. a/ Traumatická paměť, disociace a psychoterapie b/ Expoziční terapie 5. a/ Hlavni formy psychoterapie b/ Přenos a protipřenos 6. a/ Hlavní prostředky (metody) psychoterapie b/ Neuroendokrinní odpověď na traumatický stres 7. a/ Psychoterapeutický vztah b/ Empatie 8. a/ Psychoterapeuticky proces b/ Kognitivní techniky 9. a/ Obecné a specifické účinné faktory psychoterapie b/ Konsolidace paměti, traumatická paměť a její neurobiologické projevy l0. a/ Behaviorální terapie b/ Akceptace (bezpodmínečné přijetí) 11. a/ Neverbální psychoterapeutické postupy b/ Systemická rodinná terapie 12. a/ Vedení psychoterapeutického rozhovoru b/ Spontánní remise 13. a/ Psychoterapeutická smlouva (contract) b/ Účinné faktory skupinové psychoterapie 14. a/ Rogersovská psychoterapie b/ Sugestivní psychoterapeutické postupy 15. a/ Psychoanalytická psychoterapie b/ Inrepretace v psychoterapii
Last update: Hanušová Ingrid, PhDr. Ing., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Témata přednášek ZS:
Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny). Jedinec jako systém, konsekvence terapeutických zásahů a doporučení pro život pacienta a vliv na jeho spolupráci. Motivace - motivace pacienta, motivace zdravotníka, vlivy na léčbu. Osobnost (obecně i s přihlédnutím k pacientům a etiopatogenezi poruch zdraví), subjektivita prožívání. Psychologická první pomoc - posttraumatická péče. Vztah pacient - lékař - rodina nemocného (či osoby nejbližší). Komunikace s nemocnými, sdělování nepříznivých informací. Psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a jejich rodiny. Psychologická péče o hospitalizované pacienty a jejich rodiny. Psychosomatika a behaviorální medicína, typy psycho-somatických souvislostí. Model nemoc-choroba, Calgary Cambridge rámec medicínského interview. Nemoc a její vývoj jako forma adaptace, manipulace s nemocí, zisky z nemoci. Empatie, její povaha, mýty o empatii, typy empatie. Psychologická problematika umírání a smrti. Ovlivňování psychiky, chování a zdravotního stavu psychologickými prostředky (psychoterapie, poradenství). Témata k seminářům ZS: Úvod do problematiky komunikace, povaha jazyka, individuální jazyk Fylogeneze vs. ontogeneze, kotvící efekt, konzervativismus, kognitivní chyby Verbální komunikace, kladení otázek, jejich formy Empatie, autenticita - význam a možnosti rozvíjení empatických dovedností, jejich diagnostický potenciál Nácvik komunikace s pacientem - navázání kontaktu, práce s raportem Nácvik komunikace s pacientem - získávání informací, explorace Nácvik komunikace s pacientem - podávání informací, plánování a vysvětlování Nácvik komunikace s pacientem - uzavření kontaktu Nácvik komunikace s pacientem - práce se vztahem Nácvik aktivního naslouchání Neverbální komunikace, její monitorování a interpretace Empatie akceptace, autenticita, nácvik emočně podpůrného rozhovoru, vyjadřování podpory První setkání s pacientem v ordinaci Komunikace s postiženým Témata přednášek LS: Úzkost, její příčiny a projevy, adaptivní funkce úzkosti Úzkost a emoční kontingence Úzkost u pacienta a lékaře a její zvládání Konflikty a agresivita, příčiny eskalace Konflikty a agresivita, postupy deeskalace Deprese a její projevy Deprese jako forma reakce na onemocnění Deprese jako rizikový faktor pro vznik onemocnění (životní styl) Adherence/neadherence - příčiny a projevy Adherence/neadherence - ovlivňování Adherence/neadherence u lékaře Psychologie bolesti Lékař a pacientova bolest Psychologické postupy při práci s bolestí Sdělování chyb v péči pacientovi Témata k seminářům LS: Pozorování, rozlišení pozorované - vysuzované, intrapsychické vlivy na pozorování Nácvik pozorování Hranice ve vztahu lékař-pacient, pacienti porušující hranice Zvládání psychologicky obtížných pacientů, nebezpečný a agresivní pacient Sdělování závažné zprávy Téma umírání a smrti Rizika poškození pacienta - iatropatogeneze Burn-out syndrom, diagnostika a prevence Problematika suicidia, identifikace ohrožených Techniky zvládání stresu Vyhodnoceni provedeného emočně podpůrného rozhovoru Psychodiagnostika - seznámení s nástroji Psychodiagnostika - deprese Psychodiagnostika - úzkost Nakládání se situacemi chyby v péči Blok psychoterapie: Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému Vliv psychoterapie na mozek Paměť a psychoterapie Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení. Kognitivní techniky Skupinová psychoterapie Skupinová dynamika Psychoanalýza Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii
Last update: Kolářová Jana (25.05.2021)
|
|
|||||||||||||||
|