|
|
Files | Comments | Added by | |
nutriční mgr B02742 rozvrh.pdf | doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. | ||
PPP I a komorbidita II Nutriční specialista Mgr 2018 handouty.pdf | studijní opory | prof. MUDr. Jiří Raboch, DrSc. | |
Studijní_opory (1).docx | studijní opory | prof. MUDr. Jiří Raboch, DrSc. |
|
||
Předmět je zaměřen na schopnost diagnostikovat poruchy příjmu potravy, identifikovat rizikové faktory onemocnění
při poruchách výživy, zhodnotit podezření na diagnostiku komorbidního onemocnění.
V rámci nutriční intervence je třeba zvládat komunikaci s promotivačním potenciálem a uplatňovat komunikační
dovednosti v individualizované psychoedukaci o rizicích nezdravého jídelního chování a možných
biopsychosociálních následcích onemocnění i u nemotivovaných pacientů.
Spolupracovat a komunikovat v multidisciplinárním týmu, dokázat pacienta předat do adekvátní následné odborné
péče, prokázat základní znalosti psychoterapeutické a farmakoterapeutické péče u psychických poruch s
psychogenním a dalšími vlivy na výživu.
Zachovat etické principy péče o pacienty a respektovat i význam sebereflexe terapeuta.
Last update: Kolářová Jana (16.03.2023)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Last update: Kolářová Jana (16.03.2023)
|
|
||
Mentální anorexie a bulimie (Úvod do problematiky modulu. Bio-psycho- sociální faktory, rizikové faktory, genetická predispozice, epidemiologie, průběh a prognóza onemocnění, biologické faktory) Terapie dle diagnóz (Motivační terapie, ambulantní psychologická léčba včetně rodinné terapie. Monitorování rizika. Programy dle charakteru zařízení. Farmakoterapie) Diagnostika, komorbidita, motivace k léčbě (Klasifikace, diagnostická kritéria anorexie a bulimie, purgativní a restriktivní, sebepoškozování, abusus návykových látek, craving. Poruchy osobnosti a afektivní poruchy. Reakce na stres a PTSD. Vliv komorbidit na modifikace léčby. Motivace a její posilování, zásady motivačního přístupu a rizika konfrontačních přístupů. Vzdělávání dospělých (Úvod do problematiky modulu. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení) Interpersonální dovednosti nutričního terapeuta (Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňující kvalitu života pacientů.) Schopnost práce v týmu a supervize. Edukace (Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů.) Průzkumné a výzkumné šetření v nutriční péči (Charakteristika, specifika a význam výzkumu v nutriční péči. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe, translační medicína a poruchy příjmu potravy.) Edukace osob o dítě pečující (Efektivní edukace. Upozornění na závažnost komplikací plynoucích z nadváhy dítěte způsobené nesprávnou skladbou stravy a vysokým energetickým příjmem. Pěstování zdravých výživových a životních návyků v rodině v návaznosti na věk dítěte. Prevence a časná intervence). Práce s rodinou a rodinná terapie. Komunikační dovednosti při edukaci seniora (Verbální a neverbální komunikace. Komunikace s pacienty/klienty s psychickými obtížemi, s chronickým onemocněním, s poruchami sluchu, zraku, řeči, s poruchami pohybového aparátu) Specifika psychoedukace a edukačních materiálů (Schopnost pacienta/klienta porozumět psanému textu, vnímat a porozumět edukaci. Specifika psychoedukace rodiny. Pravidla pro tvorbu a používání edukačních materiálů, terapeutických manuálů).Práce s chronickým, nemotivovaným pacientem. Přehled psychoterapeutických směrů (seznámení se základními psychoterapeutickými směry - psychoanalýza, humanistická psychoterapie, behaviorální a kognitivně-behaviorální psychoterapie, gestalt terapie, transakční analýza). Relaxační metody v psychosomatické praxi. Internetové on-line přístupy prevence, psychoedukace a diferencované rané intervence. Seznámení s různými podpůrnými programy, chaty, práce s rizikovou nevhodnou inzercí. Profesionální poradny chaty a on-line skupiny-přednosti, rizika a nevýhody. Svépomocné skupiny a psychosociální intervence. Last update: Topičová Vladěna (27.02.2015)
|