|
|
|
||
ZÁPOČET - za docházku (lze omluvit jednu absenci), ZKOUŠKA - 1. termín: vypracování testu na známku, 2. a další termín: ústní přezkoušení. Prezentace z jednotlivých okruhů budou studentům poskytnuty a zaslány po domluvě s vyučujícím. MOODLE: Kurz: Výživa v gerontologii B02741 + B02780 Mgr. AR 2024/2025 Okruhy otázek v testu: -léky vyvolávající anorexii -primární a sek důsledky malnutrice -rizikové faktory malnutrice -potřeby jednotlivých živin u seniora -dysfagie, fáze polykání -sarkopenie -rizikové faktory vzniku dekubitu -dělení ran -testy k vyšetření demence -testy k hodnocení soběstačnosti -testy ke zjištění dysfagie -stav výživy u seniora -specifická nutriční suplementace -interakce léků a bylinek Last update: Michálková Helena, Mgr., Ph.D. (12.12.2024)
|
|
||
Povinná:
Last update: Kolářová Jana (17.03.2023)
|
|
||
MOODLE: Kurz: Výživa v gerontologii B02741 + B02780 Mgr. AR 2024/2025 1. Geriatrie a gerontologie Klíčová slova: - gerontologie, klinická gerontologie (geriatrie), sociální gerontologie, klasifikace stáří, kalendářní věk, biologický věk, geriatrické syndromy Učební cíle: - Charakterizovat gerontologii jako obor s jeho součástmi. - Definovat věkové kategorie seniorského věku, kalendářní a biologický věk. Otázky a úkoly: 1. Definujte obor gerontologie, co je náplní tohoto oboru? 2. Jaké vědní disciplíny jsou součástí širšího oboru gerontologie a čím se zabývají? 3. Vysvětlete pojmy kalendářní a biologický věk. 4. Charakterizujte nejvýznamnější změny spojené s biologickým stárnutím, stárnutím psychickým a sociálním.
2. Demografické stárnutí populace, očekávané demografické trendy Klíčová slova: - populační/demografické stárnutí populace, střední délka života, věková struktura populace, nemocnost ve stáří Učební cíle: - Popsat současnou demografickou strukturu české populace. - Upozornit na souvislosti stárnutí populace a měnící se zdravotní potřeby seniorů. - Zdůraznit nutnost chápat stáří v kontextu předchozího života a preventivní opatření pro zdravé stárnutí uplatňovat v průběhu celého života. Otázky a úkoly: 1. Popište současnou demografickou strukturu české populace a demografické trendy do budoucna. 2. Jak ovlivňují demografické změny potřebu zdravotní péče a zdravotně-sociálních služeb o seniorskou populaci? 3. Vysvětlete pojem „life-course“ přístup v prevenci pro zdravé stárnutí.
3. Nemocnost a specifika klinických projevů ve vyšším věku Klíčová slova: - nemocnost, atypické projevy nemoci ve vyšším věku, geriatrické syndromy, polymorbidita Učební cíle: - Charakterizovat odlišnosti v nemocnosti a klinických projevech chorob. - Vysvětlit pojem multimorbidita a její dopady pro jedince i poskytování zdravotní péče. - Popsat typické geriatrické klinické problémy (geriatrické syndromy). Otázky a úkoly: 1. Jaké jsou charakteristiky nemocnosti ve vyšším věku? 2. Jaké jsou zvláštnosti v klinických projevech nemocí ve stáří? 3. Definujte pojem multimorbidita.
4. Nemocnost a funkční postižení, WHO koncept Klíčová slova: - funkční zdatnost, dysabilita, zdravotní znevýhodnění, ICF klasifikace WHO Učební cíle: - Vysvětlit pojem zdravotní znevýhodnění, funkční stav, hendikep. - Charakterizovat disabilitu, členění seniorské populace podle funkční zdatnosti. - Vysvětlit problematiku funkčního hodnocení seniora, nejčastější metody a postupy. Otázky a úkoly 1. Vysvětlete pojem zdravotní znevýhodnění, funkční stav, hendikep. 2. Charakterizujte zdravotní postižení, uveďte členění seniorské populace podle funkční zdatnosti.
5. Fyziologické změny stárnoucího organismu Klíčová slova: - fyziologické stárnutí, orgánové změny v průběhu stárnutí Cíl: - Popsat rozdíl mezi fyziologickým a patologickým stárnutím. - Popsat obvyklé fyziologické změny orgánových systémů v průběhu stárnutí. Otázky a úkoly: 1. Popište rozdíl mezi fyziologickým a patologickým stárnutím. 2. Popište obvyklé fyziologické změny orgánových systémů v průběhu stárnutí. 3. Definujte nejvýznamnější změny zažívacího systému ve stáří, zejména s ohledem na vztah k výživě.
6. Kognitivní a psychologické změny související se stárnutím Klíčová slova: - psychologie stárnutí a stáří, kognitivní funkce, věkově podmíněné změny poznávacích funkcí, mírná kognitivní porucha, syndrom demence Učební cíle: - Popsat změny psychiky a charakterizovat psychologické stárnutí. - Popsat změny kognitivních funkcí v průběhu stárnutí. - Odlišit fyziologické změny od mírné kognitivní poruchy a demence. - Seznámit studenty diagnostickými postupy při objasňování intelektových poruch.
7. Geriatrické syndromy a jejich význam pro nutriční terapii Klíčová slova: - psychologie stárnutí a stáří, kognitivní funkce, věkově podmíněné změny poznávacích funkcí, mírná kognitivní porucha, syndrom demence Učební cíle: - Popsat změny psychiky a charakterizovat psychologické stárnutí. - Popsat změny kognitivních funkcí v průběhu stárnutí. - Odlišit fyziologické změny od mírné kognitivní poruchy a demence. - Seznámit studenty diagnostickými postupy při objasňování intelektových poruch. Otázky a úkoly: 1. Charakterizujte termín „geriatrický syndrom“. 2. Uveďte příklady nejvýznamnějších geriatrických syndromů. 3. S jakými nutričními problémy se setkáte u pacientů s demencí?
8. Funkční geriatrické hodnocení Klíčová slova: - funkční geriatrické hodnocení, komplexní geriatrické hodnocení, screeningové testy Učební cíle: - Seznámit se rozumět principům funkčního geriatrického hodnocení (CGA). - Umět definovat jednotlivé oblasti CGA. - Chápat důležitost CGA s ohledem na nutriční stav seniora. Otázky a úkoly: 1. Definujte termín komplexní geriatrické vyšetření a jeho cíle. 2. Které oblasti v rámci CGA hodnotíme? 3. Jaké nástroje a testy můžete použít pro hodnocení fyzické zdatnosti a mobility pacienta. 4. Jaké informace z testů soběstačnosti a testů kognitivních funkcí jsou pro práci nutričního terapeuta důležité.
9. Koncept zdravého a aktivního stárnutí Klíčová slova: - teorie stárnutí, zdravé stárnutí, aktivní stárnutí, preventivní programy, podpora zdraví Učební cíle: - Porozumět principům teorií stárnutí a potencionálním nutričním prediktorům stáří. - Definovat pojem podpora zdraví s důrazem na vyšší věk, role sebepéče v péči o zdraví. - Vysvětlit koncept aktivního a zdravého stárnutí (AHA = Active and Healthy Aging). Otázky a úkoly: 1. Jaké potenciální nutriční prediktory nacházíme v teoriích stárnutí? 2. Definujte pojem podpora zdraví s důrazem na vyšší věk, role sebepéče v péči o zdraví. 3. Vysvětlete koncept aktivního a zdravého stárnutí (AHA = Active and Healthy Aging). 4. Jaké změny ve Vašem vlastním životě plánujete, abyste zvýšil/a své šance na stáří ve zdraví? 5. Definujte pojem „Blue Zones“.
10. Multidisciplinární přístup u geriatrického pacienta Klíčová slova: - geriatrický tým, case management, multiprofesní a interdisciplinární péče o geriatrického pacienta, lůžková akutní a následná péče, komunitní péče Učební cíle: - Definovat komplexní potřeby seniora a odpovídající multiprofesní a interdisciplinární přístup. - Popsat složení geriatrického týmu a úlohu (kompetence) jednotlivých profesí lékařských, nelékařských zdravotnických pracovníků a nezdravotnických pracovníků. Otázky a úkoly: 1. Definujte komplexní potřeby seniora a zdůvodněte odpovídající multiprofesní a interdisciplinární přístup. 2. Popište složení geriatrického týmu a úlohu (kompetence) jednotlivých profesí lékařských, nelékařských zdravotnických pracovníků a nezdravotnických pracovníků. 3. Uveďte příklady práce geriatrického týmu z vaší profesní zkušenosti v péči o pacienta seniora.
11. Systém zdravotní a sociální péče o seniory v ČR a ve světě Klíčová slova: - primární péče, specializovaná ambulantní geriatrická péče, nemocniční péče, následná a dlouhodobá péče, sociální služby pro seniory, integrované služby sociálně-zdravotní Učební cíle: - Vysvětlit obecné principy v péči o seniory. - Charakterizovat systém zdravotní péče v ČR s ohledem na gerontologické pacienty. - Porozumět provázanosti zdravotních a sociálních služeb a potřebě integrovaného systému zdravotně-sociální péče o seniorskou populaci. Otázky a úkoly: 1. Jaké jsou základní principy pro koncipování zdravotní péče o seniory? 2. Vysvětlete, proč je nezbytná provázanost zdravotní a sociální péče na systémové úrovni i v individuální péči. 3. Jaká je úloha a náplň činnosti geriatrických ambulancí?
12. Obecné principy nutriční péče Standard nutriční péče vytvořený ve spolupráci s Českou gerontologickou a geriatrickou společností ČLS JEP a Českou asociací nutričních terapeutů – viz http://www.cant.cz/pracovni-skupiny-2/#standardizace
13. Nutriční screening a proces nutriční péče v geriatrii Klíčová slova: - nutriční screening, MNA, proces nutriční péče. Učební cíle: - Seznámit se screeningovými nástroji používanými v geriatrii. - Popsat princip jejich použití. - Popsat proces nutriční péče. Otázky a úkoly: 1. V čem je MNA specifický oproti běžným nutričním screeningům a jaké jsou jeho alternativy? 2. Definujte proces nutriční péče v geriatrii.
14. Diagnostika malnutrice Klíčová slova: - malnutrice, podvýživa, GLIM kritéria, DMR Učební cíle: - Seznámit se s novým algoritmem nutriční diagnostiky dle GLIM. - Umět používat nová dg. kritéria malnutrice v klinické praxi. - Popsat odlišnosti v diagnostice malnutrice u seniorů. Otázky a úkoly: 1. Definujte algoritmus nutriční diagnostiky dle GLIM. 2. Jaké jsou odlišnosti dg. kritérií pro geriatrické pacienty? 3. Jaký subtyp podvýživy je pro seniory typický?
15. Hodnocení nutričního stavu v geriatrii Klíčová slova: - stav výživy, anamnéza, antropometrie, tělesné složení, laboratorní markery Učební cíle: - Popsat podrobně jednotlivé části hodnocení nutričního stavu. - Seznámit se s odlišnostmi v hodnocení nutričního stavu u seniorů. - Umět pracovat s výsledky podrobného vyšetření a zhodnocení nutričního stavu. Otázky a úkoly: 1. Jaké jsou hlavní části nutriční anamnézy? 2. Jaké parametry posuzujeme v rámci antropometrického hodnocení? 3. Jaké metody tělesného složení máme k dispozici? 4. Vysvětlete, jakou úlohu hrají laboratorní parametry v hodnocení nutričního stavu.
16. Potřeba živin ve stáří Klíčová slova: - energetická potřeba, bílkoviny, vitamin B12, vitamin D, vápník Učební cíle: - Umět zhodnotit energetickou potřebu a potřebu živin ve stáří. - Definovat nejdůležitější deficity mikronutrientů ve stáří. Otázky a úkoly: 1. Jak se mění energetická potřeba ve stáří? 2. Kdy je vhodné navýšit příjem bílkovin nad DDD? 3. Jaké mikronutrienty jsou ve stáří deficitní?
17. Nutriční podpora Klíčová slova: - nutriční podpora, suplementace, perorální nutriční doplňky, enterální výživa, parenterální výživa Učební cíle: - Rozumět základním pravidlům poskytování nutriční podpory. - Umět rozlišit jednotlivé druhy nutriční podpory a jejich použití. - Seznámit se s používanými farmaky a suplementy ve stáří. Otázky a úkoly: 1. Jakým způsobem přizpůsobujeme stravu geriatrickým pacientům? 2. Jaké formy nutriční podpory máme k dispozici? 3. Za jakých okolností nepodáváme umělou výživu?
18. Geriatrická křehkost Klíčová slova: - geriatrická křehkost, sarkopenie, index křehkosti, SPPB Učební cíle: - Umět definovat pojem geriatrická křehkost. - Rozumět faktorům podílejícím se na rozvoji křehkosti. - Definovat nástroje používané k diagnostice křehkosti. Otázky a úkoly: 1. Definujte pojem geriatrická křehkost. 2. Jaké faktory se podílejí na rozvoji geriatrické křehkosti? 3. Pomocí jakých nástrojů diagnostikujeme geriatrickou křehkost?
19. Sarkopenie Klíčová slova: - sarkopenie, diagnostická kritéria a postupy, svalová hmota, síla a funkce, klinické projevy a důsledky sarkopenie, sarkopenická obezita, léčebné postupy u sarkopenie Učební cíle: - Seznámit studenty s diagnostickými kritérii a postupy pro diagnózu sarkopenie, jejími klinickými projevy. - Prezentovat metody pro hodnocení množství svalové hmoty a svalové funkce v podmínkách běžné klinické praxe. - Zdůraznit význam (pod)výživy u sekundární sarkopenie u malnutrice a kachexie. - Popsat léčebné postupy u sarkopenie s důrazem na nutriční intervence. Otázky a úkoly: 1. Definujte pojem sarkopenie, její klinické projevy a důsledky. 2. Jaký je postup vyšetření pro diagnózu sarkopenie? 3. Popište vztah malnutrice a sarkopenie? 4. Jaké jsou možnosti nutriční intervence v léčbě sarkopenie?
20. Cévní mozkové příhody a poruchy polykání Klíčová slova - orální zdraví, orální hygiena, involuční změny v dutině ústní ve stáří, xerostomie, salivace Učební cíle: - Vysvětlit změny v dutině ústní související s věkem. - Umět posoudit zdraví dutiny ústní u seniorů. - Znát význam dentální hygieny a péče o dutinu ústní u seniorů. - Umět charakterizovat vliv špatného stavu dutiny ústní na nutriční stav seniora. Otázky a úkoly: 1. Jak rozdělujeme cévní mozkové příhody? 2. Čím ohrožuje dysfagie (geriatrické) pacienty? 3. Definujte model modifikace stravy a tekutin dle IDDSI.
21. Orální zdraví a poruchy žvýkání Klíčová slova - orální zdraví, orální hygiena, involuční změny v dutině ústní ve stáří, xerostomie, salivace Učební cíle: - Vysvětlit změny v dutině ústní související s věkem. - Umět posoudit zdraví dutiny ústní u seniorů. - Znát význam dentální hygieny a péče o dutinu ústní u seniorů. - Umět charakterizovat vliv špatného stavu dutiny ústní na nutriční stav seniora. Otázky a úkoly: 1. Popište involuční změny (změny v ústech související s věkem) v dutině ústní u seniora. 2. Jak posoudíte orální zdraví seniora? 3. Popište vliv špatného stavu dutiny ústní na nutriční stav seniora. 4. Vysvětlete, jak může ústní péče zlepšit výživu seniora.
22. Hojení chronických ran Klíčová slova: - chronické rány, nutriční suplementace, energetická potřeba, bílkoviny Učební cíle: - Seznámit studenty s procesy ovlivňujícími energetické nároky v přítomnosti chronické rány. - Definovat substráty nutné ke správnému hojení rány. Otázky a úkoly: 1. Jakým způsobem ovlivňuje chronická rána potřebu substrátů? 2. Jaké makro a mikro nutrienty hrají v hojení ran významnou roli?
23. Interakce potravin a léčiv Klíčová slova: - interakce léčiv s potravou, bezpečnost farmakoterapie, biologická dostupnost, farmakodynamické interakce, farmakokinetické interakce Učební cíle: - Podat ucelený přehled o principech známých interakcí léků s potravou. - Přiblížit význam nutričního režimu pro účinnost a bezpečnost léků. Otázky a úkoly: 1. Jakými mechanismy probíhá interakce mezi léky a potravou? 2. Jaké účinky jsou přisuzovány alkoholu a jeho rizikům při současné konzumaci léků? 3. Definujte pojem „na lačno“.
24. Etické problémy ve stáří včetně problematiky paliativní a konce života Klíčová slova: - etické principy v geriatrické péči, paliativní péče, end-of-life (terminální) péče, ukončení léčby, nezahájení léčby Učební cíle: - Seznámit studenty se základními etickými principy a jejich aplikací při poskytování zdravotní péče u seniorů. - Charakterizovat paliativní a terminální péči. - Popsat principy výživy a hydratace u geriatrických nemocných v (pre)terminální péči. Otázky a úkoly: 1. Vysvětlete základní etické principy péče o seniory. 2. Charakterizujte jednotlivé problémové oblasti z hlediska etických aspektů péče o seniory. 3. Jaké jsou základní principy podávání výživy a hydratace v terminální péči.
Doporučená literatura: VOLKERT, Dorothee, et al. ESPEN guideline on clinical nutrition and hydration in geriatrics. Clinical Nutrition, 2019, 38.1: 10-47. VOLKERT, Dorothee, et al. ESPEN guidelines on nutrition in dementia. Clinical nutrition, 2015, 34.6: 1052-1073. BURGOS, Rosa, et al. ESPEN guideline clinical nutrition in neurology. Clinical Nutrition, 2018, 37.1: 354-396. DRUML, Christiane, et al. ESPEN guideline on ethical aspects of artificial nutrition and hydration. Clinical Nutrition, 2016, 35.3: 545-556. CRUZ-JENTOFT, Alfonso J., et al. Sarcopenia: revised European consensus on definition and diagnosis. Age and ageing, 2018, 48.1: 16-31. CRUZ-JENTOFT, Alfonso J., et al. Sarcopenia: European consensus on definition and diagnosis. Age and ageing, 2010, 39.4: 412-423. MORLEY, John E., et al. Sarcopenia with limited mobility: an international consensus. Journal of the American Medical Directors Association, 2011, 12.6: 403-409. JENSEN, Gordon L., et al. GLIM criteria for the diagnosis of malnutrition: a consensus report from the global clinical nutrition community. Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, 2019, 43.1: 32-40. CEDERHOLM, Tommy, et al. ESPEN guidelines on definitions and terminology of clinical nutrition. Clinical Nutrition, 2017, 36.1: 49-64.
UpToDate - Geriatric nutrition: Nutritional issues in older adults. Last update: Michálková Helena, Mgr., Ph.D. (12.12.2024)
|