|
|
|
||
V souladu s akreditačním spisem student předkládá u státních závěrečných zkoušek i ověření, že zpracoval v navazujícím magisterském studiu adiktologie kasuistickou práci. Je to podrobně zpracovaná případová studie, které osvětluje určité téma či fenomén.
Mohou být předkládány následující typy kasuistik:
a) kasuistika klinická zaměřená na konkrétní terapeuticko-poradenský proces; může se jednat o případ individuálního klienta, o rodinu (či část rodiny, dvojici apod.) nebo o skupinu;
b) kasuistika klinická zaměřená na case management; zvláštní případ klinické kasuistiky, sledující případ individuálního klienta;
c) kasuistika metodologická/výzkumná (ilustruje významný rozměr uvažování a rozboru v případové práci, určitou terapeuticko-poradenskou metodu nebo použití některých kvalitativních výzkumných metod);
d) kasuistika složky systému služeb (instituce, organizace, pracoviště či programu).
Požadavky na jednotlivé typy jsou specifikovány v přílohách.
Kasuistická práce může být:
1.výstupem z praxe ve 2. ročníku,
2.výstupem z jiné praxe nebo zaměstnání studenta, pokud pracuje v oboru;
3.upravenou kasuistickou prací vypracovanou v některém z předmětů vyučovaných v navazujícím magisterském studiu adiktologie. Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
|
|
||
Obsahové požadavky Mohou být předkládány následující typy kasuistik: a) kasuistika klinická zaměřená na konkrétní terapeuticko-poradenský proces; může se jednat o případ individuálního klienta, o rodinu (či část rodiny, dvojici apod.) nebo o skupinu; b) kasuistika klinická zaměřená na case management; zvláštní případ klinické kasuistiky, sledující případ individuálního klienta; c) kasuistika metodologická/výzkumná (ilustruje významný rozměr uvažování a rozboru v případové práci, určitou terapeuticko-poradenskou metodu nebo použití některých kvalitativních výzkumných metod); d) kasuistika složky systému služeb (instituce, organizace, pracoviště či programu). Požadavky a vodítka k jednotlivým typům kauistiky jsou podrobněji specifikovány ve studijních oporách tohoto předmětu. Formální požadavky
Etické požadavky Kasuistická práce musí dodržovat anonymitu osob a ochranu osobních údajů, tak, aby osoby nemohly být identifikovány. Nesmí být uváděna skutečná jména míst, institucí ani léčebných zařízení, biografické údaje mohou být mírně posunuty. Optimální je, když můžeme pravdivě napsat, že osoba či osoby, jichž se kasuistika týká, se zpracováním svého příběhu pro studijní účely souhlasí, případně jejich souhlas doložit. Snižující nebo odsuzující vyjadřování je nepřípustné. Další důležitá sdělení
Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
|
|
||
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na cvičeních (min. 75 %). Předmět je zakončen zkouškou, která probíhá formou obhajoby závěrečné kazuistické práce. V termínu urščeném vyučujícím (zpravidla ne méně, než 3 týdny před termínem zkoušky) studenti zasílají vyučujícímu konečné znění své práce. Vyučující zajistí jeden oponentní posudek, který je studentovi zaslán ne méně než 1 týden před termínem zkoušky. Student je povinen při zkoušce reagovat na připomínky oponenta. Zkouška probíhá za přítomnosti všech kolegů, kteří jsou zkoušeni, případně se dostaví k obhajobě jako diváci. 15 minut je určeno k prezentaci kasuistiky, je velmi žádoucí, aby byla doprovázena grafickou projekcí. 15 minut je určeno k dotazům a diskusi, které se mohou účastnit všichni v auditoriu. Diskusi řídí vyučující. Přítomní práci hodnotí. Konečné hodnocení práce známkou je odpovědností vyučujícího, který své hodnocení zdůvodní. Student může svou práci upravit a zúčasnit se dalšího termínu zkoušku - v podmínkách daných klasifikačním řádem. Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
|
|
||
Výuka předmětu probíhá formou cvičení, ve kterých vyučující rekapituluje se studenty obsah předmětu, teorii zpracování různých forem kasuistik a zejména se všemi studenty probírá jejich konkrétní náměty a návrhy témat pro jejich kasuistické práce. Jsou prezentovány přípravné projekty a diskutována jejich cíle, silná a slabá místa, příslušná teorie. Vyučující dbá na to, aby všichni studenti během výuky jasně vyjádřili svůj záměr, stav příprav a postupu práce samotné, předpokládaný termín zkoušky. Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
|
|
||
KLINICKÁ KASUISTIKA ZAMĚŘENÁ NA TERAPEUTICKO-PORADENSKÝ PROCES 1. Subjekt a kontext kasuistiky Klinická kasuistika zachycuje konkrétní terapeuticko-poradenský proces. Může se jednat o případ individuálního klienta, o rodinu (či část rodiny, dvojici apod.) nebo o terapeutickou skupinu. Obecně budeme hovořit o subjektu kasuistiky. Podmínkou je, že se student se subjektem kasuistiky setkal a potřebné údaje nasbíral v odborném prostředí, kde je subjektu kasuistiky poskytována odborná služba a student je v pozici pracovníka, stážisty apod. . Nemůže jít o „příběh z okolí“ zkoumaný z laické pozice. 2. Očekávání Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti:
3. Doporučená osnova 1) Úvod a) odkud student subjekt kasuistiky klienta zná, kde (např. v jakém typu služeb) a v jaké pozici se s ním setkal, b) stručné základní údaje o subjektu kasuistiky, c) proč si student daný subjekt kasuistiky vybral, co na jeho kasuistice chce ukázat nebo co je na ní poučné (tím se pak musí zevrubně zabývat v bodu 6), d) etická klausule (prohlášení o dodržování anonymity a dalších etických požadavků), 2) Situace výchozího bodu: Charakteristika okolností v čase, kdy se student se subjektem kasuistiky setkal nebo kdy subjekt kasuistiky např. vstupuje do léčby; Zde také uvést klinické zhodnocení v té době, případně tehdejší dg. hodnocení. 3) Podrobná charakteristika subjektu kasuistiky a) subjektem kasuistiky je individuální klient, případně individuální klient vystupuje jako nositel problému v kontextu rodiny či páru - standartní anamnéza, popis současného stavu - s využitím klinických dat z dokumentace služby, pozorování, rozhovoru, výsledků testů či dotazníkových metod b) subjektem kasuistiky je rodina, část rodiny, dvojice: významné údaje o zúčastněných, historie jejich vzájemných vztahů a další údaje podstatné pro pochopení příběhu, s nímž subjekt kasuistiky přichází do odborné péče. c) subjektem kasuistiky je terapeutická/poradenská skupina: charakteristika skupiny, jejích členů a jejich problémů. 4) Další vývoj Jak se subjekt kasuistiky mění/nemění v průběhu práce či kontaktu s ním; Sem patří i popisy průběžných rozhovorů apod., dobrý je rozvrh na nějaké smysluplné etapy. 5) Léčebné intervence Psychoterapeutické, poradenské, farmakoterapeutické intervence a jejich popis; Zdůvodnění účinných faktorů, význam pro subjekt kasuistiky. Doporučuje se zařadit i úvahu o intervencích, které se nestaly, ale bylo by dobré, kdyby se staly v určité etapě klientova života či drogové kariéry. 6) Souhrn případu, rozbor, rozvaha Nejdůležitější část kasuistiky - je třeba jí věnovat patřičnou pozornost i počet stran. Je nutné o subjektu kasuistiky přemýšlet v rámci bio-psycho-socio-spirituálního modelu, propojovat získané znalosti z různých oborů a vyjadřovat se jako odborník schopný mezioborové rozvahy. Rozbor by měl odpovídat tomu, z jakého důvodu si student danou kasuistiku vybral a co na ní chce ilustrovat, případně v čem je případ ojedinělý, v čem je poučný apod. 7) Přílohy: Do příloh je možno zařadit anamnestický dotazník, dotazníky orientační, např. AUDIT/DAST a cokoliv, co vhodně ilustruje kasuistiku (genogram rodiny, časová osa případu, stručná charakteristika jiné psychické poruchy, ukázky rozhovoru, klientovy artefakty apod.)
KASUISTIKA ZAMĚŘENÁ NA CASE MANAGEMENT Tento typ kasuistiky představuje je klinický, nesleduje však terapeuticko-poradenský proces, ale proces vedení klienta case managerem. 1. Zaměření, subjekt a kontext kasuistiky Jedná se o kasuistiku, která zachycuje postup intenzivního vedení případu, kdy jsou jedním pracovníkem (případně týmem jedné služby) poskytovány klientovi služby zdravotní i sociální, případně je k nim doprovázen, aniž by kontakt a vedení případu case-managerem bylo ukončeno. Může se jednat o dlouhodobé vedení náročných klientů s vícečetnými problémy, často komorbiditou. Může se jednat o intenzivní a asertivní provázení klientů kritickým obdobím vývoje případu. Podstatné je, že služba, ve které se student s tímto postupem setkal, tento přístup takto definuje a používá. Nejedná se o terapeuticko-poradenské vedení v jedné službě. 2. Očekávání Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti v následující doporučené osnově:
§ Etická citlivost.
KASUISTIKA METODOLOGICKÁ/VÝZKUMNÁ 1. Zaměření, subjekt a kontext kasuistiky Kasuistika tohoto typu je odlišná od klinických kasuistik. Jejím základem je konkrétní příběh, na kterém student ilustruje metodologické aspekty případová práce. Kasuistiky tohoto typu byly prezentovány a probírány v předmětu Kasuistický seminář 1 a 2. Metodologickými aspekty případové práce se pro účely tohoto typu kasuistiky rozumí například:
Subjekt kasuistiky je vždy jednotlivec. Na rozdíl od klinické kasuistiky (viz Příloha 1) není však podmínkou přímé setkání a sběr údajů v odborném prostředí. Může se jednat i o sekundární rozbor případu zpracovaného např. v kasuistice z bakalářského studia, v případové studii v odborné literatuře či v jiných dílech. Podstatný je dostatek údajů, umožňujících naplnění cíle práce. Jde-li o převzatý příběh, doporučuje se uvést několik stručných paralel skutečných případů z praxe. 2. Očekávání Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti:
3. Doporučená osnova 1. Úvod a) záměr kasuistiky, použitý přístup b) stručné základní údaje o subjektu kasuistiky, c) zdůvodnění výběru d) v případě, že jde o konkrétní osobu, etická klausule (prohlášení o dodržování anonymity a dalších etických požadavků), 2. Popis zvolené metody či přístupu k rozboru případu Tato část musí uvádět odkazy na příslušnou odbornou literaturu. 3. Výstižná odborná charakteristika subjektu kasuistiky Student zde může použít jako oporu osnovu standardní anamnézy podle anamnestických dotazníků odvozených z ASI. Anamnestický dotazník s dostupnými i částečně domyšlenými údaji může být přílohou práce, v samotném textu kasuistiky by měl být uveden jen přehled významných okolností. 4. Aplikační část V této části student naplňuje vlastní cíl práce a funkčně propojuje příslušný přístup či metodu s konkrétním případovým materiálem. 5. Závěry Student formuluje závěry, k nimž dospěl a podrobuje je kritické analýze na základě případového materiálu a poznatků z odborné literatury. 6. Přílohy: Do příloh je možno zařadit anamnestický dotazník, dotazníky orientační, např. AUDIT/DAST a cokoliv, co vhodně ilustruje subjekt kasuistiky či téma.
KASUISTIKA SLOŽKY SYSTÉMU SLUŽEB 1. Zaměření, subjekt a kontext kasuistiky Tento typ kasuistiky zcela opouští rovinu uvažování konkrétních osobách, které jsou uživateli služeb, a zaměřuje se na kontext, ve kterém jsou služby poskytovány. Lze hovořit o manažerské kasuistice z hlediska organizačního a personálního managementu. Subjektem kasuistiky může být např. pracovní tým, program odborné služby, organizační jednotka (zařízení, oddělení v léčebně) či instituce jako celek. O subjektu kasuistiky má mít student vlastní poznatky. Subjekt kasuistiky může být zkoumán například z těchto hledisek:
2. Očekávání Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti:
3. Doporučená osnova 1. Úvod a) záměr kasuistiky, použitý přístup, sledovaný problém b) stručné základní údaje o subjektu kasuistiky, c) zdůvodnění výběru d) etická klausule (prohlášení o dodržování anonymity a dalších etických požadavků. 2. Popis sledovaného problému a přístupu k rozboru případu Tato část musí uvádět odkazy na příslušnou odbornou literaturu. 3. Výstižná odborná charakteristika subjektu kasuistiky Student zde podává charakteristiku především podle těchto bodů: a) historie b) zaměření, koncepce, cíle c) potřebné organizační a personální údaje d) současný stav subjektu kasuistiky 4. Aplikační část V této části student naplňuje vlastní cíl práce a funkčně propojuje příslušný přístup či výzkumné hledisko s konkrétním případovým materiálem. 5. Závěry Student formuluje závěry, k nimž dospěl a podrobuje je kritické analýze na základě případového materiálu a poznatků z odborné literatury. 6. Přílohy: Do příloh je možno zařadit cokoliv, co vhodně ilustruje subjekt kasuistiky či téma.
Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
|