SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
The Closing Case Interpretation - B02672 (Adiktologie - prezenční)
Title: Kazuistická závěrečná práce
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: PhDr. Liří Libra
Note: prefer medical statement
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jiří Libra
Attributes: Klinický předmět
Is interchangeable with: B03417
Annotation - Czech
V souladu s akreditačním spisem student předkládá u státních závěrečných zkoušek i ověření, že zpracoval v navazujícím magisterském studiu adiktologie kasuistickou práci. Je to podrobně zpracovaná případová studie, které osvětluje určité téma či fenomén. Mohou být předkládány následující typy kasuistik: a) kasuistika klinická zaměřená na konkrétní terapeuticko-poradenský proces; může se jednat o případ individuálního klienta, o rodinu (či část rodiny, dvojici apod.) nebo o skupinu; b) kasuistika klinická zaměřená na case management; zvláštní případ klinické kasuistiky, sledující případ individuálního klienta; c) kasuistika metodologická/výzkumná (ilustruje významný rozměr uvažování a rozboru v případové práci, určitou terapeuticko-poradenskou metodu nebo použití některých kvalitativních výzkumných metod); d) kasuistika složky systému služeb (instituce, organizace, pracoviště či programu). Požadavky na jednotlivé typy jsou specifikovány v přílohách. Kasuistická práce může být: 1.výstupem z praxe ve 2. ročníku, 2.výstupem z jiné praxe nebo zaměstnání studenta, pokud pracuje v oboru; 3.upravenou kasuistickou prací vypracovanou v některém z předmětů vyučovaných v navazujícím magisterském studiu adiktologie.
Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
Descriptors - Czech

Obsahové požadavky

Mohou být předkládány následující typy kasuistik:

a) kasuistika klinická zaměřená na konkrétní terapeuticko-poradenský proces; může se jednat o případ individuálního klienta,  o rodinu (či část rodiny, dvojici apod.) nebo o skupinu;

b) kasuistika klinická zaměřená na case management; zvláštní případ klinické kasuistiky, sledující  případ individuálního klienta;

c) kasuistika  metodologická/výzkumná (ilustruje významný rozměr uvažování a rozboru v případové práci, určitou terapeuticko-poradenskou metodu nebo použití některých kvalitativních výzkumných metod);

d) kasuistika složky systému služeb (instituce, organizace, pracoviště či programu).

Požadavky a vodítka k jednotlivým typům kauistiky jsou podrobněji specifikovány ve studijních oporách tohoto předmětu.  

Formální požadavky

  • rozsah: minimálně 10 normostran, tj. 18 000 znaků,
  • formální úprava: doporučené řádkování 1,5 a velikost písma 12 (nadpisy mohou být 14), mezery mezi odstavci 6 bodů,
  • titulní strana podle přílohy
  • číslované kapitoly a stránky, obsah na straně č.2,
  • přílohy musí být očíslované a musí na ně být odkazy v textu,
  • odkazy na použitou odbornou literaturu a seznam této litetarury na konci práce musí být uvedeny ve standardní formě,
  • práce se pro účel vypracování oponentního posudku odesílá v el. podobě vyučujícímu v termínu, který se studenty dohodne (zpravidla ne méně než 3 týdny před termínem zkoušky)
  • práce se odevzdává vyučujícímu v den zkoušky svázaná v kroužkové vazbě ve dvou exemplářích současně 

Etické požadavky

Kasuistická práce musí dodržovat  anonymitu osob a ochranu osobních údajů, tak, aby osoby nemohly být identifikovány. Nesmí být uváděna skutečná jména míst, institucí  ani léčebných zařízení,  biografické údaje mohou být mírně posunuty.

Optimální je, když můžeme pravdivě napsat, že osoba či osoby, jichž se kasuistika týká,  se zpracováním svého příběhu pro studijní účely souhlasí, případně jejich souhlas doložit.

Snižující nebo odsuzující vyjadřování je nepřípustné.

Další důležitá sdělení

  • Kasuistika je samostatnou prací studenta a nemá vedoucího.
  • Otázky a problémy  související se státnicovou kasuistikou mohou studenti konsultovat s vyučujícím předmětu i kterýmkoliv pedagogem, do jehož okruhu předmětů případný problém spadá.
  • Klinika adiktologie zajistí vlastním postupem zpracování oponentního posudku, který bude studentovi zaslán týden před termínem zkoušky.
Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
Course completion requirements - Czech

Zápočet je udělen na základě aktivní účasti na cvičeních (min. 75 %).

Předmět je zakončen zkouškou, která probíhá formou obhajoby závěrečné kazuistické práce. V termínu urščeném vyučujícím (zpravidla ne méně, než 3 týdny před termínem zkoušky) studenti zasílají vyučujícímu konečné znění své práce. Vyučující zajistí jeden oponentní posudek, který je studentovi zaslán ne méně než 1 týden před termínem zkoušky. Student je povinen při zkoušce reagovat na připomínky oponenta. 

Zkouška probíhá za přítomnosti všech kolegů, kteří jsou zkoušeni, případně se dostaví k obhajobě jako diváci. 15 minut je určeno k prezentaci kasuistiky, je velmi žádoucí, aby byla doprovázena grafickou projekcí. 15 minut je určeno k dotazům a diskusi, které se mohou účastnit všichni v auditoriu. Diskusi řídí vyučující. Přítomní práci hodnotí. Konečné hodnocení práce známkou je odpovědností vyučujícího, který své hodnocení zdůvodní.

Student může svou práci upravit a zúčasnit se dalšího termínu zkoušku - v podmínkách daných klasifikačním řádem.

Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
Teaching methods - Czech

Výuka předmětu probíhá formou cvičení, ve kterých vyučující rekapituluje se studenty obsah předmětu, teorii zpracování různých forem kasuistik a zejména se všemi studenty probírá jejich konkrétní náměty a návrhy témat pro jejich kasuistické práce. Jsou prezentovány přípravné projekty a diskutována jejich cíle, silná a slabá místa, příslušná teorie. Vyučující dbá na to, aby všichni studenti během výuky jasně vyjádřili svůj záměr, stav příprav a postupu práce samotné, předpokládaný termín zkoušky.

Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
Learning resources - Czech

KLINICKÁ KASUISTIKA ZAMĚŘENÁ NA  TERAPEUTICKO-PORADENSKÝ PROCES

1. Subjekt a kontext kasuistiky

Klinická kasuistika zachycuje konkrétní terapeuticko-poradenský proces. Může se jednat o případ individuálního klienta,  o rodinu (či část rodiny, dvojici apod.) nebo o terapeutickou skupinu. Obecně budeme hovořit o subjektu kasuistiky.

Podmínkou je, že se student se subjektem kasuistiky setkal a potřebné údaje nasbíral  v odborném prostředí, kde je subjektu kasuistiky poskytována odborná služba a student je v pozici pracovníka, stážisty apod. . Nemůže jít o „příběh z okolí“ zkoumaný z laické pozice.

2. Očekávání

Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti:

  • Sestavení smysluplné anamnézy či charakteristiky subjektu kasuistiky, s využitím různých zdrojů dat - údajů z dokumentace služby, z osobního rozhovoru a pozorování subjektu, z rozhovorů s důležitými dalšími osobami.
  • Porozumění  faktorům, které mohly vést ke vzniku, vývoji a udržování závislostního chování nebo jiného relevantního problému, pro který je subjektu kasuistiky poskytována odborná služba;  pokud důvodem poskytování služby je užívání návykových látek, předpokládá se znalost jejich specifik a pochopení jejich účinků na uživatele a jeho okolí.
  • Využití všech potřebných kategorií a rozměrů MKN10 v diagnostické rozvaze.
  • Porozumění účinným faktorům  a metodám léčby či jiné odborné pomoci, která klientovi byla poskytnuta, jejich zdůvodnění.
  • Kritická klinická rozvaha o případu; jak se účinné faktory  a metody léčby vztahují ke zjištěným faktorům vzniku a vývoje poruchy a současným problémům klienta;
  • Formulace  doporučení.
  • Etická citlivost.   

3. Doporučená osnova

1)   Úvod

a)    odkud student subjekt kasuistiky klienta zná, kde (např. v jakém typu služeb) a v jaké pozici se s ním setkal,

b)    stručné základní údaje o subjektu kasuistiky,

c)    proč si student daný subjekt kasuistiky vybral, co na jeho kasuistice chce ukázat nebo co je na ní poučné (tím se pak musí zevrubně zabývat v bodu 6),

d)    etická klausule (prohlášení o dodržování anonymity a dalších etických požadavků),

2)   Situace výchozího bodu:

Charakteristika okolností v  čase, kdy se student se subjektem kasuistiky setkal nebo kdy subjekt kasuistiky např. vstupuje do léčby; Zde také uvést klinické zhodnocení v té době, případně tehdejší dg. hodnocení. 

3)   Podrobná charakteristika subjektu kasuistiky

a) subjektem kasuistiky je individuální klient, případně individuální klient vystupuje jako nositel problému v kontextu rodiny či páru - standartní anamnéza, popis současného stavu - s využitím klinických dat z dokumentace služby, pozorování, rozhovoru, výsledků testů či dotazníkových metod

b) subjektem kasuistiky je rodina, část rodiny, dvojice: významné údaje o zúčastněných, historie jejich vzájemných  vztahů a další údaje podstatné pro pochopení příběhu, s nímž subjekt kasuistiky  přichází do odborné péče.

c) subjektem kasuistiky je terapeutická/poradenská skupina: charakteristika skupiny, jejích členů a jejich problémů.   

4)   Další vývoj

Jak se subjekt kasuistiky mění/nemění v průběhu práce či kontaktu s ním; Sem patří i popisy průběžných rozhovorů apod., dobrý je rozvrh na nějaké smysluplné etapy.

5)   Léčebné intervence

Psychoterapeutické, poradenské, farmakoterapeutické intervence a jejich popis; Zdůvodnění účinných faktorů, význam pro subjekt kasuistiky.  Doporučuje se zařadit i úvahu o intervencích, které se nestaly, ale bylo by dobré, kdyby se staly v určité etapě klientova života či drogové kariéry.

6)   Souhrn případu, rozbor, rozvaha

Nejdůležitější část kasuistiky - je třeba jí věnovat patřičnou pozornost i počet stran. Je nutné o subjektu kasuistiky přemýšlet v rámci bio-psycho-socio-spirituálního modelu, propojovat získané znalosti z různých oborů a  vyjadřovat se jako odborník schopný mezioborové rozvahy. Rozbor by měl odpovídat tomu, z jakého důvodu si student danou kasuistiku vybral a co na ní chce ilustrovat, případně v čem je případ ojedinělý, v čem je poučný apod. 

7)   Přílohy:

Do příloh je možno zařadit anamnestický dotazník, dotazníky orientační, např.  AUDIT/DAST  a cokoliv, co vhodně ilustruje kasuistiku (genogram rodiny, časová osa případu, stručná charakteristika jiné psychické poruchy, ukázky rozhovoru, klientovy artefakty apod.)   

 

KASUISTIKA ZAMĚŘENÁ NA CASE MANAGEMENT

Tento typ kasuistiky představuje je klinický, nesleduje však terapeuticko-poradenský proces, ale  proces vedení klienta case managerem.

1. Zaměření, subjekt a kontext kasuistiky

Jedná se o kasuistiku, která zachycuje postup intenzivního vedení případu, kdy jsou jedním pracovníkem (případně týmem jedné služby) poskytovány klientovi služby zdravotní i sociální, případně je k nim doprovázen, aniž by kontakt a vedení případu case-managerem bylo ukončeno.  Může se jednat o dlouhodobé vedení náročných klientů s vícečetnými problémy, často komorbiditou. Může se jednat o intenzivní a asertivní provázení klientů kritickým obdobím vývoje případu. Podstatné je, že služba, ve které se student s tímto postupem setkal, tento přístup takto definuje a používá. Nejedná se o terapeuticko-poradenské vedení v jedné službě.

2. Očekávání

Od studenta se očekává, že  v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti v následující doporučené osnově:

  • Sestavení anamnézy subjektu kasuistiky, popis současného stavu subjektu.
  • Porozumění  faktorům, které mohly vést ke vzniku, vývoji a udržování současného klinického stavu klienta. Porozumění příčinám a důvodům závislostního chování nebo jiného relevantního problému, pro který je subjektu kasuistiky poskytována odborná služba. Porozumění vzájemným účinkům a vlivům užívání návykové látky a vývoje klinického stavu.
  • Využití všech potřebných kategorií a rozměrů MKN10 v diagnostické rozvaze.
  • Rozbor případu ve vztahu k potřebám klienta: jaké jsou jeho základní bio-psycho-sociálně-spirituální potřeby, jaké jsou jeho potřeby v systému služeb. Porozumění účinným faktorům  a metodám postupu, který byl klientovy poskytnut. Zdůvodnění postupu, se zvláštním zřetelem k tomu, jaké jiné možnosti péče by jinak padaly v úvahu, včetně úvah o jejich výhodách a nevýhodách. 
  • Formulace  doporučení dalšího postupu.

§  Etická citlivost.   

 

KASUISTIKA  METODOLOGICKÁ/VÝZKUMNÁ

1. Zaměření, subjekt a kontext kasuistiky

Kasuistika tohoto typu je odlišná od klinických kasuistik. Jejím základem je konkrétní příběh, na kterém student ilustruje metodologické aspekty případová práce. Kasuistiky tohoto typu byly prezentovány a probírány v předmětu  Kasuistický seminář 1 a 2.

Metodologickými aspekty případové práce se pro účely tohoto typu kasuistiky rozumí například:

  • významný rozměr uvažování v případové práci, např. téma etiky, terapeutického vztahu, hranic a bezpečí, socializace a výchovy, existenciální témata apod.;
  • aplikace konkrétní psychoterapeuticko-poradenské metody vysvětlená na případovém materiálu, např. prevence relapsu, motivační rozhovor, krátká intervence apod.;
  • použití určitého terapeutického konceptu v rozboru případu (např. účinné faktory terapeutické komunity, analýza transakcí, her a scénářů z pohledu transakční analýzy, jádrová a dysfunkční přesvědčení z pohledu KBT, přínos balintovské skupiny  k osvětlení práce s komplikovaným klientem apod.);        
  • použití kvalitativních výzkumných metod v rozboru případu např. tematická analýza, narativní přístup apod.).

Subjekt kasuistiky je vždy jednotlivec. Na rozdíl od klinické kasuistiky (viz Příloha 1) není však podmínkou přímé setkání a sběr údajů v odborném prostředí. Může se jednat i o sekundární rozbor případu zpracovaného např. v kasuistice z bakalářského studia, v případové studii v odborné literatuře či v jiných dílech. Podstatný je dostatek údajů, umožňujících naplnění cíle práce. Jde-li o převzatý příběh, doporučuje se uvést několik stručných paralel skutečných případů z praxe.

2. Očekávání

Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti:

  • porozumění  metodě či přístupu, který v kasuistice aplikuje,
  • sestavení smysluplné charakteristiky subjektu kasuistiky,
  • vhodná aplikace zvolené metody či přístupu na daný případ,
  • kritická rozvaha, formulace závěrů,
  • v přiměřené míře vše, co je očekáváno u klinického typu kasuistiky.

3. Doporučená osnova

1.    Úvod

a)    záměr kasuistiky, použitý přístup

b)    stručné základní údaje o subjektu kasuistiky,

c)    zdůvodnění výběru

d)    v případě, že jde o konkrétní osobu, etická klausule (prohlášení o dodržování anonymity a dalších etických požadavků),

2.    Popis zvolené metody  či přístupu k rozboru případu

Tato část musí uvádět odkazy na příslušnou odbornou literaturu.

3.    Výstižná odborná charakteristika subjektu kasuistiky

Student zde může použít jako oporu osnovu standardní anamnézy podle anamnestických dotazníků odvozených z ASI. Anamnestický dotazník s dostupnými i částečně domyšlenými údaji může být přílohou práce, v  samotném textu kasuistiky by měl být uveden  jen přehled významných okolností. 

4.    Aplikační část

V této části student naplňuje vlastní cíl práce a funkčně propojuje příslušný přístup či metodu s konkrétním případovým materiálem. 

5.    Závěry

Student formuluje závěry, k nimž dospěl a podrobuje je kritické analýze na základě případového materiálu a poznatků z odborné literatury.

6.    Přílohy:

Do příloh je možno zařadit anamnestický dotazník, dotazníky orientační, např.  AUDIT/DAST  a cokoliv, co vhodně ilustruje subjekt kasuistiky či téma.

 

 

KASUISTIKA SLOŽKY SYSTÉMU SLUŽEB  

1. Zaměření, subjekt a kontext kasuistiky

Tento typ kasuistiky zcela opouští rovinu uvažování konkrétních osobách, které jsou uživateli služeb, a zaměřuje se na kontext, ve kterém jsou služby poskytovány. Lze hovořit o manažerské kasuistice z hlediska organizačního a personálního managementu. Subjektem kasuistiky může být např. pracovní tým, program odborné služby, organizační jednotka (zařízení, oddělení v léčebně) či instituce jako celek.

O subjektu kasuistiky  má mít student  vlastní poznatky.

Subjekt kasuistiky může být zkoumán například z těchto hledisek:

  • zpracování zátěžových situací a krizí,
  • vnitřní komunikace,
  • komunikace s okolím,
  • pojetí cílové skupiny a  obecný vztah k ní,
  • chování v procesech vnějšího hodnocení (akreditace, certifikace, inspekce sociálních služeb),
  • chování při  změně koncepce,
  • chování při ohrožení nedostatkem finančních prostředků,
  • reorganizace, deinstitucionalizace,
  • rozpor mezi převládajícím přesvědčením a odborně (vědecky) zdůvodnitelným přístupem,
  • tradice a jejich význam,   sociální rituály
  • rozpor mezi rigiditou a potřebami  změny, obrany proti změně
  • rozpor mezi očekávanými  či deklarovanými cíli a skutečným  prováděním služby,
  • rozpor mezi právy a zájmy klientů  a skutečným  prováděním služby.

2. Očekávání

Od studenta se očekává, že v kasuistice osvědčí následující odborné schopnosti a dovednosti:

  • porozumění  principům týmové práce, skupinové dynamiky, typům řízení a institucionálního chování,
  • sestavení smysluplné charakteristiky subjektu kasuistiky
  • vhodná aplikace určitého zvoleného  přístupu na daný případ,
  • kritická rozvaha, formulace závěrů,
  • etická citlivost. 

3. Doporučená osnova

1.    Úvod

            a)  záměr kasuistiky, použitý přístup, sledovaný problém

            b)  stručné základní údaje o subjektu kasuistiky,

            c)  zdůvodnění výběru

            d)  etická klausule (prohlášení o dodržování anonymity a dalších etických požadavků.

2.    Popis sledovaného problému a přístupu k rozboru případu

             Tato část musí uvádět odkazy na příslušnou odbornou literaturu.

3.    Výstižná odborná charakteristika subjektu kasuistiky

Student zde podává charakteristiku především podle těchto bodů:

a) historie

b) zaměření, koncepce, cíle

c) potřebné organizační a personální údaje

d) současný stav  subjektu kasuistiky

4.    Aplikační část

V této části student naplňuje vlastní cíl práce a funkčně propojuje příslušný přístup či výzkumné hledisko s konkrétním případovým materiálem. 

5.    Závěry

Student formuluje závěry, k nimž dospěl a podrobuje je kritické analýze na základě případového materiálu a poznatků z odborné literatury.

6.    Přílohy:

Do příloh je možno zařadit cokoliv, co vhodně ilustruje subjekt kasuistiky či téma.

 

 

Last update: Libra Jiří, PhDr. (20.10.2016)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html