|
|
|
||
Předmět poskytuje přehled v oblasti hygieny a epidemiologie. Ve společném výukovém kmeni seznamuje
studenty se základy hygieny prostředí (ovzduší, půda, voda, vnitřní prostředí budov), hygieny práce, faktory
životního stylu. Epidemiologie se věnuje základním zdravotním ukazatelům, epidemiologii infekčních nemocí.
Last update: Kolářová Jana (04.02.2020)
|
|
||
Znalosti: Studenti získají přehled o faktorech prostředí a jejich vlivů na zdraví člověka. Seznámí se s faktory životního prostředí (půda, voda, ovzduší) způsoby jejich hodnocení, možnostech posuzování vlivů na zdraví jedinců i populačních skupin. Budou seznámeni s možnosti prevence nepříznivého působení těchto faktorů na zdraví lidí. Získají znalosti o faktorech pracovního prostředí, způsobech jejich identifikace, analýzy i možnostech regulace nepříznivých vlivů. Získají znalosti o faktorech životního stylu, metodách jejich hodnocení, aplikací výsledků posouzení faktorů životního stylu do praxe. Získají znalosti o metodách hodnocení výživového stavu, význam hlavních druhů potravin, zásady správné výživy dospělé populace, výživě kojenců a malých dětí. Seznámí se s problematikou drogových závislostí, především kouření tabáku , jejich epidemiologií . V epidemiologii bude seznámen se základními ukazateli zdravotního stavu, způsoby jejich zjišťování i hodnocení. Získá znalosti z infekční epidemiologie o procesu šíření nákaz - zdroji, cestách přenosu a vnímavém jedinci. Dovednosti: Student bude schopen na základě získaných znalostí posoudit vliv jednotlivých faktorů prostředí na zdraví člověka. Bude schopen navrhnout jednoduchá základní opatření na ochranu zdraví před nepříznivými vlivy faktorů prostředí (chování jedinců i skupin při nepříznivých meteorologických podmínkách, - inverzi, způsob přípravy nezávadné vody v havarijních či polních podmínkách,….). Posoudit jednoduchým způsoben pracovní zátěž a pracovní námahu, posoudit uspořádání pracovního místa. Navrhnout a provést hodnocení výživového stavu včetně hodnocení spotřeby a konceptu doporučených dávek živin. Navrhnout základní preventivní a represivní protiepidemická opatření. Kompetence: Na základě získaných poznatků bude student schopen posoudit význam a váhu faktorů životního prostředí a životního stylu v ochraně a podpoře zdraví a vymezit priority v oblasti primární, sekundární i terciální prevence. Last update: SLA01900 (09.12.2013)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Last update: Slámová Alena, MUDr., Ph.D. (18.11.2020)
|
|
||
Výuka probíhá formou seminářů a přednášek, každé téma je částečně předneseno, částečně probráno na semináři. Semináře jsou pro studenty povinné. Last update: Kolářová Jana (04.02.2020)
|
|
||
Zkouška probíhá prezenční fourmou, student si losuje 1 otázky z hygieny a 1 z epidemiologie. Otázky:
1. Hygiena a epidemiologie,.definice oborů. Ochrana a podpora zdraví 2. Chemické látky ve vnitřním prostředí budov, prevence. 3. Pozdní účinky xenobiotik (mutagenní, karcinogenní, teratogenní, alergenní), možnosti prevence 4. Znečištění ovzduší a zdraví člověka. Zdravotní význam hlavních škodlivin v ovzduší 5. Zdravotní rizika z odpadů, včetně nemocničních. 6. Hygiena práce, základní pojmy (expozice, nebezpečí, riziko). Analýza a hodnocení rizik při práci 7. Ochrana zdraví před fyzickým, psychickým a smyslovým přetížením.. 8. Zdravotní problematika denního a umělého osvětlení, druhy oslnění. Principy ochrany zdraví 9. Zdravotní problematika tepelně vlhkostního mikroklimatu, jednotlivé faktory. Principy ochrany zdraví. 10. Zdravotní problematika ionizujícího a neionizujícího záření. Principy ochrany zdraví.. 11. Zdravotní problematika hluku a vibrací, typy, principy ochrany zdraví. 12. Rizika práce ve zdravotnictví, nemoci z povolání u zdravotníků. 13. Voda a zdraví, požadavky na kvalitu pitné vody. 14. Veřejné a individuální zásobování vodou, zdravotní rizika z vody. 15. Balená voda, pitný režim. 16. Výživová doporučení pro populaci. 17. Význam jednotlivých druhů potravin ve výživě. 18. Hlavní živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy): zdroje a význam pro zdraví člověka. 19. Vitaminy: zdroje a význam pro zdraví člověka. 20. Minerální látky a stopové prvky: zdroje a význam pro zdraví člověka. 21. Poruchy zdravotního stavu se vztahem k výživě (nadbytek nebo nedostatek živin). 22. Hygiena potravin a bezpečné stravování 23. Toxické a přídatné látky v potravinách. 24. Zdravotní specifika vulnerabilních populačních skupin (děti, mladiství, těhotné ženy, senioři) 25. Preventivní lékařské prohlídky, jejich účel a druhy. 26. Poškození zdraví z práce, druhy a prevence 27. Riziko biologických činitelů na pracovišti, hodnocení rizika.Režim pracovišť s biologickými činiteli. 28. Nákazy přenášení krví.
29. Epidemiologie závislosti na tabáku v ČR a celosvětově, trendy. 30. Mortalita a morbidita způsobená užíváním tabáku. Léčba závislosti na tabáku 31. Užívání tabákových výrobků, účinná prevence 32. Epidemiologie závislostí na alkoholu a nedovolených návykových látkách. 33. Základní ukazatelé zdravotního stavu. 34. Deskriptivní epidemiologické studie. Základní epidemiologické charakteristiky. 35. Analytické epidemiologické studie - typy. 36. Experimentální epidemiologické studie. Metoda slepého pokusu. 37. Sterilizace - význam, metody. 38. Dezinfekce - význam, metody. 39. Proces šíření nákazy - zdroj. 40. Přenos původců nákaz. 41. Vnímavý organismus v procesu šíření nákazy. 42. Proces šíření nozokomiálních nákaz. 43. Rizikové faktory vzniku nozokomiálních nákaz, možnosti prevence. 44. Zásady práce s biologickým materiálem. 45. Preventivní protiepidemická opatření. 46. Represivní protiepidemická opatření. 47. Preventivní protiepidemická opatření ve zdravotních zařízeních. 48. Imunizace - typy očkovacích látek, indikace, reakce po očkování. 49. Očkování v ČR. 50. Alimentární nákazy - původci, zdroj, přenos, prevence 51. Nákazy přenášené vzdušnou cestou- původci, zdroj, přenos, prevence 52. Nákazy přenášené kontaktem - původci, zdroj, přenos, prevence 53. Nákazy přenášené vektory. 54. Chronická onemocnění s hromadným výskytem - rizikové faktory 55. Epidemiologie kardiovaskulárních onemocnění. 56. Epidemiologie nádorových onemocnění-trendy. Last update: Slámová Alena, MUDr., Ph.D. (23.11.2020)
|
|
||
Hygiena:
Základní pojmy, historie oboru, aktuální problémy podpory a ochrany zdraví.
Zátěž organismu fyzikálními, chemickými, biologickými, psychosociálními faktory.
Faktory životního stylu - výživa a zdraví. Hodnocení výživového stavu, výživová doporučení.
Faktory životního stylu - kouření. Závislost na tabáku, diagnostika a léčba - role všech zdravotních profesí v prevenci a léčbě této nemoci.
Práce a zdraví. Rizikové faktory pracovního prostředí. Hodnocení zdravotních rizik.
Pitná voda a zdraví. Hromadní a individuální zásobování vodou. Zdravotní rizika z vody. Epidemiologie: Základní pojmy, historie obory, epidemiologická metoda práce.
Základní ukazatelé zdravotního stavu.
Infekční epidemiologie, proces šíření nákazy. Očkování.
Protiepidemická opatření - preventivní, represivní.
Bariérově ošetřovací techniky, hygienické zabezpečení rukou, manipulace s biologickým materiálem, protiepidemický režim.
Nozokomiální nákazy.
Epidemiologie onemocnění hromadného výskytu. Last update: Kolářová Jana (04.02.2020)
|