|
|
|
||
Předmět navazuje na předmět Kasuistický seminář 1 v letním semestru 1.ročníku magisterského studia adiktologie. Tyto předměty poskytují studentům názorný výklad kasuistik, kontinuální odborné vedení v jejich přímé práci s pacienty/klienty a sebezkušenostní poznatky o dobré praxi s klienty/pacienty se závislostní problematikou či jinými poruchami duševního zdraví. Základními metodami semináře je vedle výkladové - teoretické složky (1) skupinový rozbor modelových a/nebo reálných kasuistik, (2) kasuistické skupiny balintovského typu. Záměrem je zužitkovat co nejvíce zkušenosti studentů z povinných praxí, stáží a vlastní práce. Studenti na praktických příkladech upevní svoje vědomosti z teoretických předmětů a získají podporu a orientaci ve vedení terapeuticko-poradenských procesů.
Specifickým zaměřením předmětu Kasuistický seminář 2 je propojení práce s kasuistikami s některými metodami kvalitativního výzkumu. Tyto metody jsou použity k rozboru kasuistik a naopak, kasuistický materiál je využíván jako ilustrace možností uplatnění kvalitativních výzkumných metod.
Budou probrána tato témata:
Časová analýza
Tématická analýza
Ohnisková analýza
Komunikační analýza
Narativní přístupy - epizace a dramatizace
Narativní přístupy - obrazové ilustrace
Narativní přístupy - využití archetypálních příběhů
Vyučující přinášejí ze svých archivů vybrané kasuistiky s výukovým potenciálem, každý student je však povinen během semestru prezentovat minimálně jednu kasuistiku. Důraz je kladený na živé, interaktivní učení. Na závěr semestru píší studenti seminární práci, která propojuje některé z probraných témat s klinickým případem.
Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
|
|
||
Cílem kasuistických předmětů je poskytnout studentům názorný výklad kasuistik, kontinuální odborné vedení v jejich přímé práci s pacienty/klienty a sebezkušenostní poznatky o dobré praxi s klienty/pacienty se závislostní problematikou či jinými poruchami duševního zdraví. Specifickým cílem předmětu Kasuistický seminář 2 je naučit studenty propojovat práci s kasuistikami s některými metodami kvalitativního výzkumu, používat je k rozboru kasuistik a naopak, využívat kasuistický materiál jako ilustraci uplatnění kvalitativních výzkumných metod. Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
|
|
||
Výstupní deskriptory předmětu Znalosti: Student po absolvování předmětu: § upevní svoje znalosti z teoretických, klinických a metodologických předmětů, § získá poznatky potřebné pro klinické uvažování a výzkum, zejména v oblasti propojení práce s příběhem s některými metodami kvalitativního výzkumu. Dovednosti: Student po absolvování předmětu: § umí zformulovat a prezentovat kasuistický materiál, § je schopen používat vybrané metody kvalitativního výzkumu k rozboru kasuistiky, § je schopen vést diskusi ke kasuistikám předkládaným vyučujícími a ostatními studenty, § dokáže zacházet s kasuistikou jako s ilustrací kvalitativní výzkumné metody. Kompetence: Student po absolvování předmětu získává kompetence pro odbornou rozvahu a rozbor terapeuticko-poradenských případů v adiktologii a tím předpoklady pro erudovanou klinickou práci a aplikovaný výzkum. Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
|
|
||
Požadavky k absolvování předmětu v prezenční formě: a) Aktivní účast na seminářích, zapojení do rozpravy: 20% hodnocení b) Přednesení alespoň jedné kasuistiky během semestru - 20% hodnocení c) Zápočtová seminární práce - 20% hodnocení d) Zkouška - 40% hodnocení Požadavky k absolvování předmětu v kombinované formě: a) Aktivní účast na semináři, zapojení do průběžné rozpravy: 20% hodnocení b) Zaslání alespoň jedné kasuistiky během semestru - 20% hodnocení c) Zápočtová seminární práce - 20% hodnocení d) Zkouška - 40% hodnocení Výstupní hodnocení: a) 100-85%: výborně b) 84-70%: velmi dobře c) 69-55%: dobře d) 54% a méně: neprospěl Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (24.02.2013)
|
|
||
1. Povinná literatura Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (především klinické ilustrace v jednotlivých kapitolách). Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing (zejména kapitoly 4.2.1, 6.1.1, 6.5.3 a kapitola 8). Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. 2. Doporučená rozšiřující literatura Gajdošíková, H., Miovský, M (eds.) (2007). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie a práce. Praha/Tišnov: Universita Karlova, Sdružení SCAN (zejména části 4,7,8,9,11,15,21). Franz, v, M.-L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. Kalina, K. (1989). Čas a psychóza. Spektrum psychoterapie (Bulletin psychoterapeutické sekce Psychiatrické společnosti), ročník 4, číslo 1. Miovský, M., Čermák, I., Řehan, V. (eds) (2004). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Universita Palackého. Vybrané kapitoly. Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (eds) (2005). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV. Olomouc: Universita Palackého. Kapitoly části II - Narativní psychologie; kapitola 27. Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton. Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing. Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách). Remeš, P., Halamová, A. (2004). Nahá žena na střeše. Psychologické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál. Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. Svobodová, P. (ed.) (2002). Úvod do supervize. Tišnov: SCAN. ¨ Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka. Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
|
|
||
Organizace a průběh výuky předmětu v prezenční formě: Semináře probíhají jednou za 14 dnů (4 hodiny). Mají výkladovou část, kterou vyučující doplňuje kasuistikou nebo klinickou ilustrací z vlastního archivu. V další části studenti prezentují své kasuistiky a společně s vyučujícími je rozebírají a komentují. Důraz je kladený na živé, interaktivní učení. Na závěr semestru píší studenti seminární práci, která je podkladem k zápočtu a rozebírá se u zkoušky. Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě: V kombinované formě jsou možnosti živého, interaktivního učení omezené. Pedagog zasílá komentované kasuistiky studentům elektronickou poštou, stejně tak zasílají studenti své kasuistiky systémem "každý všem" a vede se k nim e-mailová diskuse. Toto kolo proběhne 6x v semestru. Na přímou výuku vyhrazených 8 hodin bude využito na výklad kvalitativních přístupů využitelných v případové práci a na ukázkovou případovou skupinu balintovského typu. Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (24.02.2013)
|
|
||
Zkouška je ústní. První části je rozprava o seminární práci. V druhé části student losuje 2 otázky z těchto okruhů (zahrnují předměty Kasuistický seminář 1 a 2): 1. Vedení a rozbor případové práce: rozměr vztahu 2. Vedení a rozbor případové práce: rozměr hranic a bezpečí 3. Vedení a rozbor případové práce: rozměr výchovy 4. Vedení a rozbor případové práce: etický rozměr 5. Vedení a rozbor případové práce: existenciální faktory 6. Možnosti využití kvalitativních výzkumných metod v případové práci 7. Časová analýza 8. Tematická analýza 9. Ohnisková analýza 10. Komunikační analýza 11. Komunikační analýza ve skupině 12. Narativní přístupy obecně 13. Narativní přístupy - epizace a dramatizace 14. Narativní přístupy - obrazová ilustrace příběhu 15. Využití archetypálních příběhů. 16. Balintovská skupina - význam a struktura Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
|
|
||
I. tématický blok: Název a obsah: Seznámení s předmětem. Případová práce a kvalitativní výzkum. Fenomenologie a patologie prožívání času. Časové analýzy. Kasuistika z archivu vyučujícího. Klíčové koncepty a pojmy: Kvalitativní výzkum - případová práce - prožívání času - časové analýzy - časová osa - životní křivka. Povinná literatura: Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing Doplňková literatura: Kalina, K. (1989). Čas a psychóza. Spektrum psychoterapie (Bulletin psychoterapeutické sekce Psychiatrické společnosti), ročník 4, číslo 1. Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka. Opory: Studijní texty KS2 Seminární práce z akademického roku 2011/2012. II. tématický blok: Název a obsah: Tématická analýza. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu. Klíčové koncepty a pojmy: Téma - trs (cluster) - rozvíjení tématu v čase. Povinná literatura: Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. Doplňková literatura: Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton. Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách). Opory: Studijní texty KS2 Seminární práce z akademického roku 2011/2012. III. tématický blok: Název a obsah: Ohnisková analýza. Pojem ohniska z hlediska psychodynamické psychoterapie, kognitivní terapie, pojem " jádro závislostní poruchy". Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Klíčové koncepty a pojmy: ohnisko (fokus) - fokální konflikt - jádrové přesvědčení - konfliktní vztahové téma - jádro závislostní poruchy. Povinná literatura: Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitoly 24 a 26). Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. Doplňková literatura: Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách). Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka. Opory: Studijní texty KS2 Seminární práce z akademického roku 2011/2012. IV. tematický blok: Název a obsah: Komunikační analýza. Základní pojmy komunikačních teorií, použití konceptu transakční analýzy. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Klíčové koncepty a pojmy: komunikace - transakce - zkřížené transakce - hry - mluvčí - sdělení - obsah - adresát - kontext. Povinná literatura: Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 16). Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura: Gajdošíková, H., Miovský, M (eds.) (2007). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie a práce. Praha/Tišnov: Universita Karlova, Sdružení SCAN. Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing. Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka. Opory: Studijní texty KS2 Seminární práce z akademického roku 2011/2012. V. tematický blok: Název a obsah:. Komunikační analýza ve skupině. Ukázky analýzy z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu. Klíčové koncepty a pojmy: bezpečí, vztah a komunikace - zde a nyní - konfrontace - internalizace - skupinová dynamika a komunikace - sociogram. Povinná literatura: Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 30 a 34). Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál. Doplňková literatura: Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing. Svobodová, P. (ed.) (2002). Úvod do supervize. Tišnov: SCAN. Opory: Studijní texty KS2 VI. tematický blok: Název a obsah: Narativní přístupy. Obecné pojetí, epizace a dramatizace. Ukázky obrazových lustrací příběhu Kasuistiky studentů a diskuse. Klíčové koncepty a pojmy: narativní přístup - vyprávění - osoby a role v příběhu - inverzní příběh - dramatizace příběhu - dramatický trojúhelník - komiks - leporelo. Povinná literatura: Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura: Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (eds) (2005). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IV. Olomouc: Universita Palackého. Kapitoly části II - Narativní psychologie; kapitola 27. Opory: Studijní texty KS2 Seminární práce z akademického roku 2011/2012. VII. tematický blok: Název a obsah: Narativní přístupy. Využití archetypálních příběhů. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Klíčové koncepty a pojmy: archetypy - mýty - pohádky - biblioterapie - hagioterapie. Povinná literatura: Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 11 a 23). Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. Doplňková literatura: Franz, v, M.-L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. Remeš, P., Halamová, A. (2004). Nahá žena na střeše. Psychologické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál. Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka. Opory: Seminární práce z akademického roku 2011/2012. VIII. tematický blok: Název a obsah: Kasuistická skupina balintovského typu. Zápočtový seminář, prezentace vybraných seminárních prací, diskuse. Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
|
|
||
Studijní texty KS2 Seminární práce z akademického roku 2011/2012. Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (24.02.2013)
|