SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Case study seminar 2 - B02217 (Adiktologie)
Title: Kazuistický seminář 2
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: Doc. MUDr. PhDr. Kamil Kalina, CSc., PaeDr. Martina Richterová Těmínová
Note: prefer medical statement
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. MUDr. Kamil Kalina, CSc.
PaedDr. Martina Richterová-Těmínová
Attributes: Adiktologie navazující
Teoretický předmět
Is interchangeable with: B03425
Annotation - Czech
Předmět navazuje na předmět Kasuistický seminář 1 v letním semestru 1.ročníku magisterského studia adiktologie. Tyto předměty poskytují studentům názorný výklad kasuistik, kontinuální odborné vedení v jejich přímé práci s pacienty/klienty a sebezkušenostní poznatky o dobré praxi s klienty/pacienty se závislostní problematikou či jinými poruchami duševního zdraví. Základními metodami semináře je vedle výkladové - teoretické složky (1) skupinový rozbor modelových a/nebo reálných kasuistik, (2) kasuistické skupiny balintovského typu. Záměrem je zužitkovat co nejvíce zkušenosti studentů z povinných praxí, stáží a vlastní práce. Studenti na praktických příkladech upevní svoje vědomosti z teoretických předmětů a získají podporu a orientaci ve vedení terapeuticko-poradenských procesů. Specifickým zaměřením předmětu Kasuistický seminář 2 je propojení práce s kasuistikami s některými metodami kvalitativního výzkumu. Tyto metody jsou použity k rozboru kasuistik a naopak, kasuistický materiál je využíván jako ilustrace možností uplatnění kvalitativních výzkumných metod. Budou probrána tato témata:  Časová analýza  Tématická analýza  Ohnisková analýza  Komunikační analýza  Narativní přístupy - epizace a dramatizace  Narativní přístupy - obrazové ilustrace  Narativní přístupy - využití archetypálních příběhů Vyučující přinášejí ze svých archivů vybrané kasuistiky s výukovým potenciálem, každý student je však povinen během semestru prezentovat minimálně jednu kasuistiku. Důraz je kladený na živé, interaktivní učení. Na závěr semestru píší studenti seminární práci, která propojuje některé z probraných témat s klinickým případem.
Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
Aim of the course - Czech

Cílem kasuistických předmětů je poskytnout studentům názorný výklad kasuistik,   kontinuální odborné vedení v jejich přímé práci s pacienty/klienty a sebezkušenostní poznatky o dobré praxi s klienty/pacienty se závislostní problematikou či jinými  poruchami  duševního zdraví. Specifickým cílem předmětu Kasuistický seminář 2 je naučit studenty propojovat  práci s kasuistikami s některými metodami  kvalitativního výzkumu, používat je k rozboru kasuistik a naopak, využívat kasuistický materiál  jako ilustraci  uplatnění kvalitativních výzkumných metod.

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
Descriptors - Czech

Výstupní deskriptory předmětu

Znalosti:

Student po absolvování předmětu:

§  upevní svoje znalosti z teoretických, klinických a metodologických předmětů,

§  získá poznatky potřebné pro klinické uvažování a výzkum, zejména v oblasti propojení  práce s příběhem s některými metodami  kvalitativního výzkumu.

Dovednosti:

Student po absolvování předmětu:

§  umí zformulovat a prezentovat kasuistický materiál,

§  je schopen používat vybrané metody kvalitativního výzkumu k rozboru kasuistiky,

§  je schopen vést diskusi ke kasuistikám předkládaným vyučujícími a ostatními studenty,

§  dokáže zacházet s kasuistikou jako s ilustrací kvalitativní výzkumné metody. 

Kompetence:

Student po absolvování předmětu získává  kompetence pro odbornou rozvahu a rozbor terapeuticko-poradenských případů v adiktologii a tím předpoklady pro erudovanou klinickou práci a aplikovaný výzkum.

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
Course completion requirements - Czech

Požadavky k absolvování předmětu v prezenční formě:

a)     Aktivní účast na seminářích, zapojení do rozpravy: 20% hodnocení

b)    Přednesení alespoň jedné kasuistiky během semestru - 20% hodnocení

c)     Zápočtová seminární práce - 20% hodnocení

d)    Zkouška - 40% hodnocení

Požadavky k absolvování předmětu v kombinované  formě:

a)     Aktivní účast na semináři, zapojení do průběžné rozpravy: 20% hodnocení

b)    Zaslání  alespoň jedné kasuistiky během semestru - 20% hodnocení

c)     Zápočtová seminární práce - 20% hodnocení

d)    Zkouška - 40% hodnocení

Výstupní hodnocení:

a) 100-85%: výborně

b) 84-70%: velmi dobře

c) 69-55%: dobře

d) 54% a méně: neprospěl

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (24.02.2013)
Literature - Czech

1.     Povinná literatura

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (především klinické ilustrace v jednotlivých kapitolách).

Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál.  

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing (zejména kapitoly 4.2.1, 6.1.1, 6.5.3 a kapitola 8).

Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. 

2.     Doporučená rozšiřující literatura

Gajdošíková, H., Miovský, M (eds.) (2007). Kvalitativní přístup  a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie  a práce. Praha/Tišnov: Universita Karlova, Sdružení SCAN (zejména části 4,7,8,9,11,15,21).

Franz, v, M.-L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.       

Kalina, K. (1989). Čas a psychóza. Spektrum psychoterapie  (Bulletin psychoterapeutické sekce Psychiatrické společnosti), ročník 4, číslo 1.

Miovský, M., Čermák, I., Řehan, V. (eds) (2004). Kvalitativní přístup  a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Universita Palackého.  Vybrané kapitoly.

Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (eds) (2005). Kvalitativní přístup  a metody ve vědách o člověku IV. Olomouc: Universita Palackého.  Kapitoly části II - Narativní psychologie;  kapitola 27.

Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton.

Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.

Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách).  

Remeš, P., Halamová, A. (2004). Nahá žena na střeše. Psychologické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál.  

Schmidbauer,  W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Svobodová, P. (ed.) (2002). Úvod do supervize. Tišnov: SCAN. ¨

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
Teaching methods - Czech

Organizace a průběh výuky předmětu v prezenční formě:

Semináře probíhají jednou za 14 dnů (4 hodiny). Mají výkladovou část, kterou vyučující doplňuje kasuistikou nebo klinickou ilustrací z vlastního archivu. V další části studenti prezentují své kasuistiky a společně s vyučujícími je rozebírají a komentují. Důraz je kladený na živé, interaktivní učení. Na závěr semestru píší studenti seminární práci, která je podkladem k zápočtu a rozebírá se  u zkoušky.

Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:

V kombinované formě jsou možnosti  živého, interaktivního učení omezené. Pedagog zasílá komentované kasuistiky studentům elektronickou poštou, stejně tak zasílají studenti své kasuistiky systémem "každý všem" a vede se k nim e-mailová diskuse. Toto kolo proběhne 6x v semestru. Na přímou výuku vyhrazených 8 hodin bude využito  na výklad kvalitativních přístupů využitelných v případové práci a na ukázkovou případovou skupinu balintovského typu.    

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (24.02.2013)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška je ústní. První části je rozprava o seminární práci. V druhé části student losuje 2 otázky z těchto okruhů (zahrnují předměty Kasuistický seminář 1 a 2):

1.     Vedení a rozbor případové práce: rozměr vztahu

2.     Vedení a rozbor případové práce: rozměr hranic a bezpečí

3.     Vedení a rozbor případové práce: rozměr výchovy

4.     Vedení a rozbor případové práce: etický rozměr

5.     Vedení a rozbor případové práce: existenciální faktory

6.     Možnosti využití kvalitativních výzkumných metod v případové práci

7.     Časová analýza

8.     Tematická analýza

9.     Ohnisková analýza

10.   Komunikační analýza

11.   Komunikační analýza ve skupině

12.   Narativní přístupy obecně  

13.   Narativní přístupy - epizace a dramatizace

14.   Narativní přístupy - obrazová ilustrace příběhu

15.   Využití archetypálních příběhů.

16.  Balintovská skupina - význam a struktura

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
Syllabus - Czech

I. tématický blok:

Název a obsah: Seznámení s předmětem. Případová práce a kvalitativní výzkum. Fenomenologie a patologie prožívání času. Časové analýzy. Kasuistika z archivu vyučujícího.

Klíčové koncepty a pojmy:  Kvalitativní výzkum - případová práce - prožívání času - časové analýzy - časová osa - životní křivka.  

Povinná literatura:

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing

Doplňková literatura:

Kalina, K. (1989). Čas a psychóza. Spektrum psychoterapie  (Bulletin psychoterapeutické sekce Psychiatrické společnosti), ročník 4, číslo 1.

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Opory:

Studijní texty KS2

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

II. tématický blok:

Název a obsah: Tématická analýza. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu.  

Klíčové koncepty a pojmy: Téma - trs (cluster) - rozvíjení tématu v čase.

Povinná literatura:

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.

Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. 

Doplňková literatura:

Pačesová, M. (2004). Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton.

Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách).  

Opory:

Studijní texty KS2

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

III. tématický blok:

Název a obsah: Ohnisková analýza. Pojem ohniska z hlediska psychodynamické psychoterapie, kognitivní terapie, pojem " jádro závislostní poruchy".   Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.   

Klíčové koncepty a pojmy: ohnisko (fokus) -  fokální konflikt - jádrové přesvědčení - konfliktní vztahové téma -  jádro závislostní poruchy.

Povinná literatura:

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitoly 24 a 26).

Šimek, A. (ed.) (2004). Supervize - kasuistiky. Praha: Triton. 

Doplňková literatura:

Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Publishing (Případ paní C a jeho sledování v jednotlivých kapitolách).

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Opory:

Studijní texty KS2

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

IV. tematický blok:

Název a obsah: Komunikační analýza. Základní pojmy komunikačních teorií, použití konceptu transakční analýzy.  Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.

Klíčové koncepty a pojmy: komunikace - transakce - zkřížené transakce - hry - mluvčí - sdělení - obsah - adresát - kontext.

Povinná literatura:

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 16).

Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál.  

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Gajdošíková, H., Miovský, M (eds.) (2007). Kvalitativní přístup  a metody ve vědách o člověku. Vybrané aspekty teorie  a práce. Praha/Tišnov: Universita Karlova, Sdružení SCAN.

Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.

Schmidbauer,  W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Opory:

Studijní texty KS2

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

V. tematický blok:

Název a obsah:. Komunikační analýza ve skupině. Ukázky analýzy  z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse. Kasuistická skupina balintovského typu.   

Klíčové koncepty a pojmy: bezpečí, vztah a komunikace -  zde a nyní -  konfrontace - internalizace - skupinová dynamika a komunikace - sociogram.

Povinná literatura:

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 30 a 34).

Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Část VIII - Výzkum v psychoterapii. Praha: Portál.  

Doplňková literatura:

Plaňava, I. (2005). Průvodce lidskou komunikací. Praha: Grada Publishing.

Svobodová, P. (ed.) (2002). Úvod do supervize. Tišnov: SCAN.

Opory:

Studijní texty KS2

VI. tematický blok:

Název a obsah: Narativní přístupy. Obecné pojetí, epizace a dramatizace. Ukázky obrazových lustrací příběhu  Kasuistiky studentů a diskuse.

Klíčové koncepty a pojmy: narativní přístup - vyprávění - osoby a role v příběhu - inverzní příběh - dramatizace příběhu - dramatický trojúhelník - komiks - leporelo.

Povinná literatura:

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (eds) (2005). Kvalitativní přístup  a metody ve vědách o člověku IV. Olomouc: Universita Palackého.  Kapitoly části II - Narativní psychologie;  kapitola 27.

Opory:

Studijní texty KS2

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

VII. tematický blok:

Název a obsah: Narativní přístupy. Využití archetypálních příběhů. Kasuistika z archivu vyučujícího. Kasuistiky studentů a diskuse.

Klíčové koncepty a pojmy:  archetypy - mýty - pohádky - biblioterapie -  hagioterapie.

Povinná literatura:

Kalina, K. (2012). Psychoterapeutické systémy a jejich využití v adiktologii. Praha: Grada Publishing (kapitola 11 a 23).

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.

Doplňková literatura:

Franz, v, M.-L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.       

Remeš, P., Halamová, A. (2004). Nahá žena na střeše. Psychologické aspekty biblických příběhů. Praha: Portál.  

Vacek, J. (2001). Velké psychiatrické případy. Litomyšl/Praha: Paseka.

Opory:

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

VIII. tematický blok:

Název a obsah: Kasuistická skupina balintovského typu.   Zápočtový seminář, prezentace vybraných seminárních prací, diskuse.

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (03.11.2012)
Learning resources - Czech

Studijní texty KS2

Seminární práce z akademického roku 2011/2012.  

Last update: Kalina Kamil, doc. PhDr. MUDr., CSc. (24.02.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html