Základní typy preventivních programů v praxi v ČR. Různé modely uplatňované v praxi. Předmět zahrnuje seznámení s praktickým způsobem realizace programů.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je seznámit se s primárně preventivními programy realizovanými v praxi.
Last update: DSVOBOD (23.04.2010)
Descriptors - Czech
Výstupy
Přehled obsahu / procesu, představení studentů a učitele, vyjasnění očekávání, představení materiálů Jaký je problém, epidemiologie užívání návykových látek Jazyk prevence - terminologie Standardy Školské prevence ČR, Mezinárodní standardy UNODC, EQUS a EDPQS (Evropské Standardy kvality drogové prevence) Prevence ve školách, Prevence na pracovišti, Prevence v rodině Environmnetální prevence, Prevence v médiích, Prevence v komunitě Obhajoba prevence založené na důkazech Evaluace a monitoring
Znalosti
Studenti jsou schopni:
představit základní definice, pojmy, teorie a typy intervencí prevence
používat základní terminologii a vysvětlit její význam
vysvětlit důležité součásti a prvky různých typů prevence
popsat roli a používat odborné standardy v prevenci (tj. Mezinárodní, evropské a české standardy kvality drogové prevence)
Dovednosti
Studenti jsou schopni:
představit definici a roli prevence a preventivního pracovníka
diskutovat a kriticky reflektovat implementaci účinných preventivních programů
identifikovat principy a klíčové komponenty, kterými se řídí efektivní intervence
argumentovat etickými přístupy založenými na etických principech
ilustrují, jak se zapojit a zasáhnout v různých prostředích, včetně médií a advokacie v oblasti prevence
předložit argumenty důležité k popisu složek a prvků hodnocení a monitorování
popsat, jak vybudovat účinné systémy prevence pomocí intervencí založených na důkazech
Kompetence
Po úspěšném absolvování podmínek kurzu je student schopen kriticky reflektovat stávající a plánované činnosti v oblasti prevence. Studenti jsou schopni vyhledávat, pracovat a kriticky reflektovat dostupné zdroje informací.
Last update: Horálek Helena, Mgr. (07.05.2021)
Course completion requirements - Czech
Požadavky ke zkoušce a k zápočtu:
Účast na seminářích aspoň 80%, praktické užití techniky práce se třídou, prezentace seminárního úkolu.
Last update: Libra Jiří, PhDr. (29.10.2019)
Literature - Czech
Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály:
Metodika drogové prevence pro MŠ a 1.stupeň ZŠ, D.Nováková, Institut Filia, Metodika práce s dětmi v oblasti prevence soc.pat. jevů: Poradenské centrum, Brno, 2000.
Příručka o efektivní školní drogové prevenci: Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí, Sananim 2005
Projekty: Spirála
Malá policejní akademie
Dokážu to
Ajaxův zápisník
Linka Bezpečí
Rozhodni se?Příručka pro život bez drog, SZÚ, Národní program zdraví, 1996
Sám sebou 1-4 díl, Zdena Kašparová, Tomáš Houška a kol., 1996
Last update: DSVOBOD (23.04.2010)
Teaching methods - Czech
Úvod do předmětu Zopakovat látku z předcházejícího předmětu. Očekávání, názory, potřeby k tématu. Zadání seminárního úkolu. Pojetí PP pracovníka Workshop na téma identita PP pracovníka. Workshop na téma můj postoj k PP. Cíle, strategie, zásady, standardy PP pohledem z praxe. Přehled preventivních strategií Preventivní strategie na celonárodní úrovni Preventivní strategie v podmínkách školního prostředí pohledem z praxe. Systémy a programy v ČR Anotace Prezentace programů - komplexní,kombinované,komunitní Prezentace programů PP jiných rezortů než MŠMT Poradenské centrum Brno Prezentace preventivní strategie a programů - napříč typy rizikového chování ( Zipyho a Jablíkovi kamarádi, Kočičí zahrada, Unpluged, Boys and Girls plus, EUDAP, vedení třídnických hodin, Prevence syndromů vyhoření apod.) Praktické ukázky lekcí i s nácvikem. Techniky pro práci s dětskou skupinou.
Shrnutí průběhu předmětu, prezentace seminárního úkolu.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky ke zkoušce a k zápočtu:
Účast na seminářích aspoň 80%, praktické užití techniky práce se třídou, prezentace seminárního úkolu.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
Syllabus - Czech
Úvod do předmětu Zopakovat látku z předcházejícího předmětu. Očekávání, názory, potřeby k tématu. Zadání seminárního úkolu. Pojetí PP pracovníka Workshop na téma identita PP pracovníka. Workshop na téma můj postoj k PP. Cíle, strategie, zásady, standardy PP pohledem z praxe. Přehled preventivních strategií Preventivní strategie na celonárodní úrovni Preventivní strategie v podmínkách školního prostředí pohledem z praxe. Systémy a programy v ČR Anotace Prezentace programů - komplexní,kombinované,komunitní Prezentace programů PP jiných rezortů než MŠMT Poradenské centrum Brno Prezentace preventivní strategie a programů - napříč typy rizikového chování ( Zipyho a Jablíkovi kamarádi, Kočičí zahrada, Unpluged, Boys and Girls plus, EUDAP, vedení třídnických hodin, Prevence syndromů vyhoření apod.) Praktické ukázky lekcí i s nácvikem. Techniky pro práci s dětskou skupinou.
Shrnutí průběhu předmětu, prezentace seminárního úkolu.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)