|
|
|
||
Komplexní bio-psycho-sociální přístup k nemoci a nemocnému v diagnostické, terapeutické i rekonvalescenční fázi onemocnění, základy správného profesionálního chování, komunikační bariéry, nemoc jako náročná životní situace, základní komunikační dovednosti, psychologický a sociologický rozbor profese sestry, predikce úspěšných sester, neverbální chování. Last update: HAN05007 (15.04.2011)
|
|
||
ATKINSON, R.L. a kol. Psychologie.Portál: Praha, 2005
BOUCHAL, J., KONEČNÝ, R. Psychologie v lékařství. Avicenum: Praha, 1984
ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A. Speciální psychologie. IDV PZ: Brno, 2001
MELLANOVÁ, A. Psychologie v ošetřovatelství. SPN: Praha, 1990
JOBÁNKOVÁ, M. a kol. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. IDV PZ : Brno, 2002
KŘIVOHLAVÝ, J. Rozhovor lékaře s pacientem. ILF : Praha, 1988
LEMON 2, učební texty Světové zdravotnické organizace. IDV PZ : Brno, 1997
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, O. a kol. Dětská klinická psychologie. Grada : Praha, 2005
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Portál, 2004
VYMĚTAL, J. Obecná psychoterapie. Grada : Praha, 2010 Last update: HAN05007 (27.08.2013)
|
|
||
1.
a/ Ontogeneze lidské psychiky
b/ Co je to syndrom vyhaslosti?
2.
a/ Psychologie osobnosti
b/ Co je to psychogenní iatropatogeneze?
3.
a/ Rodina a její význam pro člověka
b/ Jak poznáme člověka ohroženého suicidiem?
4.
a/ Vztah pacient ? zdravotník a jejich vzájemná komunikace
b/ Jaké znáte projektivní psychologické zkoušky ?
5.
a/ Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám,
b/ Jaké jsou zásady vedení nedirektivního (empatického) rozhovoru?
6.
a/ Psychologický přístup k nemocnému a důležitým osobám jeho života
b/ Jaké znáte testy schopností?
7.
a/ Psychologická péče o psychosomaticky nemocné
b/ Jaké znáte duševní krize?
8.
a/ Bolest a její mírnění psychologickými prostředky
b/ Co je to psychologická první pomoc a intervence v krizi?
9.
a/ Úzkost a strach
b/ Jaká je obvyklá psychická reaktivita dětských a dospělých pacientů?.
10.
a/ Truchlení a deprese
b/ Co víte o typu osobnosti pacientů ve vztahu k tzv. psychosomatickým poruchám zdraví?
11.
a/ Hněv a agresivita
b/ Co je to bioekopsychosociální paradigma medicíny?
12.
a/ Problematika umírání a smrti
b/ Co je to spolupráce (compliance) pacienta s lékařem?
13.
a/ Psychologická diagnostika
b/ Co je to multikauzální pojetí etiologie poruch zdraví?
14.
a/ Psychobiologická koncepce stresu
b/ Co to jsou závažné a kritické životní události?
PRAVIDLA KONÁNÍ ZKOUŠEK
VYPSÁNÍ TERMÍNŮ ZKOUŠEK Termíny zkoušek budou vypsány na SISu nejpozději v 6. týdnu semestru (od 4.11.2013 pro ZS a od 24.3. 2014 v LS).
PRAVIDLA ZÁPISU A ODHLAŠOVÁNÍ NA ZKOUŠKU Přihlášení ke zkoušce / klasifikovanému zápočtu v SISu bude možné od 8. týdne semestru (od 18.11.2013 pro ZS a od 7.4. 2014 v LS). Konat zkoušku může student pouze tehdy, je-li zapsán na termín a má-li splněny všechny rekvizity ke zkoušce. Zápis na termíny bude možný nejpozději 48 hodin před konáním zkoušky / klasifikovaného zápočtu (nepočítají se víkendové dny a svátky). Odhlašování je možné nejpozději 48 hodin před konáním zkoušky / klasifikovaného zápočtu (nepočítají se víkendové dny a svátky).
NEDOSTAVENÍ SE KE ZKOUŠCE A OMLUVA Student, který se nedostaví ke zkoušce a neomluví se, se nemůže zapsat na další termín (SZŘ UK, čl. 6, odst. 16, POS 1. LF UK čl. 8 a 9). Student se musí omluvit vedoucímu předmětu (Mgr. Vladimír Vavrda, PhD) a to písemně či elektronicky s vysvětlením a doložením důvodu omluvy. O přijetí omluvy bude student informován a bude zároveň vyškrtnut z původního termínu a tudíž se bude moci zapsat na termín nový. Vedoucí předmětu si může vyžádat upřesnění omluvy či jejího důvodu, pokud nebude omluva dostatečná.
OPAKOVÁNÍ ZKOUŠKY Student má právo konat zkoušku nejvýše třikrát, má právo na 2 opravné termíny, mimořádný opravný termín se nepřipouští (SZŘ UK čl. 6, odst. 16). Pokud však student nevyčerpá tyto možnosti v rámci vypsaných termínů, toto nezakládá nárok na vypsání zvláštního termínu zkoušky (tamtéž). Další zkušební termíny nebudou vypsány. Rovněž nelze konat zkoušky po skončení druhé části zkouškového období v září, resp. po posledním vypsaném termínu. Žádné mimořádné či „děkanské“ termíny nejsou povoleny.
PRAVIDLA PRŮBĚHU ZKOUŠKY Zkouška proběhne formou testu, příp.ústně.
Last update: HAN05007 (10.09.2013)
|
|
||
Přednášky"
1. Úloha psychologie v medicíně
2. Problematika pomáhající profese
3. Vývojová specifika dětského pacienta
4. Problematika a význam rodiny pacienta v léčbě
5. Zásady komunikace s pacientem I.
6. Zásady komunikace s pacientem II.
7. Psychologická práce s bolestí a úzkostí
8. Psychologické aspekty poradenství
9. Základy psychosomatiky I.
10. Základy psychosomatiky II.
11. Úvod do psychopatologie
12. Základy psychodiagnostiky
13. Psychická krize a psychologická první pomo
14. Problematika sebevražednosti
15. Podstata, meze a možnosti psychoterapie
Témata:
Komplexní bio-psycho-sociální přístup k nemoci a nemocnému v diagnostické, terapeutické i rekonvalescenční fázi onemocnění.
Základy správného profesionálního chování.
Změny psychiky pod vlivem onemocnění. Autoplastický obraz nemoci.Tři úrovně příjmu a zpracování informací.Komunikační bariéry.
Nemoc jako náročná životní situace, maladaptivní formy chování.Základní komunikační dovednosti.
Podmínky úspěšné integrace osobnosti. Poznávání osobnosti nemocného metodou pozorování a rozhovoru.Produktivní a neproduktivní komunikace.
Psychologický a sociologický rozbor profese sestry, predikce úspěšných sester.
Neverbální chování.
Adaptace na náročnost profese, vyhoření, relaxační metody.
Rogerovské pojetí nemocného člověka/klienta.
Technika nedirektivního přístupu a rozhovoru.
Interpersonální vztahy ve zdravotnictví, vztah sestra - lékař/pacient/rodina.Asertivní jednání
Psychosociální problematika v ženském lékařství.Vývojové aspekty, proces identifikace s ženskou rolí
Transakční analýza.
Faktory ovlivňující prožívání a chování během těhotenství, porodu.Vyrovnávání se s neplodností, hysterektomií/ablací mammy.
Změny osobnosti během těhotenství.Nechtěné dítě, spontánní potrat, interupce. Adopce. Komunikace s dítětem.
Psychosociální změny během procesu stárnutí. Demence. Objektivizace psychického stavu. Komunikace v péči o člověka s poruchami vnímání a myšlení.
Umírání a smrt (psychologické a filozofické aspekty).Konfrontace zdravotníka se smrtí (pocitem bezmocnosti, profesionálního selhávání).Zásady komunikace s vážně nemocnými a umírajícími.
Psychosociální problematika nemocného - ošetřovatelské diagnózy: strach, úzkost, beznaděj, smutek, poruchy identity a sebehodnocení, sociální izolace. Zármutek, komunikace s rodinou, podpora pozůstalých.
Psychosociální problematika nemocného - ošetřovatelské diagnózy: poruchy komunikace, změněné myšlení a vědomí, poruchy adaptace,nezvládnutá agresivita, vysoké riziko násilí.
Psychosociální problematika nemocného - ošetřovatelské diagnózy: zhoršená sociální interakce, konflikt rodičovské role, selhávání rodiny, sexuální dysfunkce.
Last update: HAN05007 (27.08.2013)
|
|
||
MS Teams: Bioetika 1 20/21 B01100 Last update: Hanušová Ingrid, PhDr. Ing., Ph.D. (24.09.2020)
|