SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Psychosocial development - B01703
Title: Psychosociální vývoj
Guaranteed by: Department of Psychiatry First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00610)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: PhDr. Josef Pavlát, Ph.D.
Additional information: http://psychiatrie.lf1.cuni.cz/
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. et PhDr. Radek Ptáček, Ph.D.
Attributes: Ergoterapie
Fyzioterapie
Porodní asistentka
Nutriční terapeut
Všeobecná sestra
Teoretický předmět
Interchangeability : B01449, B01510
Is pre-requisite for: B01786, B00333, B00248, B00330, B00353
Annotation - Czech
Předmět je vyučován v rámci společného kmene bakalářských oborů včetně podpor výuky tak, jak je akreditován v kombinované formě u ostatních nelékařských oborů (adiktologie, všeobecná sestra). Předmět seznamuje se zákonitostmi psychosociálním vývoje jedince a faktory, které jej mohou ovlivnit a socializací zdravého i nemocného člověka. Cíl předmětu: Získat přehled o základních vývojových etapách lidského života v jejich psychosociálních charakteristikách, o možnostech prevence a pomoci při ohrožení psychosociálního vývoje jedince. Získat znalosti sociálních vztahů jedince podle vývojových etap (dle Freuda, Junga, Adlera, Eriksona). Obsah předmětu: Základní vývojové etapy lidského života, psychosociální adaptace rodiny po narození dítěte, péče matky o plod. Rozvoj základů osobnosti, důležitost sociálních podnětů, základy společenských návyků Období novorozenecké, kojenecké a batolecí, vývoj sociálních vztahů, význam mateřské potravy, deprivace, důležitost sociálních podnětů, problematika adopce Období předškolní a raný školní věk, období pubescence, rozvoj motorických stereotypů a dovedností, vývoj kresby, význam zařazení do skupin vrstevníků Vztahy ve škole, testy školní zralosti, poruchy psychosociální adaptace v předškolním a školním věku Období dospívání, vytváření osobnostní identity, součinnost biologických a psychosociálních změn, přehled rozvoje myšlenkových operací Vývoj morálních hodnot, vývoj citových vztahů k vrstevníkům a partnerům, význam rodiny pro vytváření pohlavní identity, morálky a životních hodnot Důvody selhání v období dospívání, rozvoj pojmu smrti, sebevražedné jednání, skupinové normy dospívajících, poruchy sociální chování Období rané a zralé dospělosti, manželství, založení rodiny, formy náhradní rodinné péče Charakteristika zralé osobnosti v kontextu sociálních vztahů a osobní vyrovnanosti, psychosociální význam chronických a smrtelných onemocnění, sociální a psychické problémy stárnoucí populace, involuce a stáří - vliv životního stylu na délku života Přehled psychosociálního vývoje člověka z hlediska teoretických studií (dle Freuda, Piageta, Eriksona, Mahlerové, Junga, Adlera) Literatura Povinná literatura: Dittrichová, J., Papušek, M., Paul, K. a kol: Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada Publishing 2004 RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrické minimum pro praxi. Praha: Triton 2003 Doporučená literatura: ČÍŽKOVÁ,J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000 Kopřiva K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Karolinum, 1998
Last update: DSVOBOD (07.05.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html