|
|
|
||
Last update: Lucie Houšková (17.05.2023)
|
|
||
Last update: Lucie Houšková (17.05.2023)
The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. The content therefore consists of topics necessary for the expansion of knowledge and practical skills in the field of education theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and adolescents). |
|
||
Last update: Lucie Houšková (24.05.2023)
CERTIFICATION: CREDIT: Presentation of the credit work on the topic "Design of an educational project for teaching"
|
|
||
Last update: Lucie Houšková (24.05.2023)
Basic literatura: KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016. TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Recommendit literatura: ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999. JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105. MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004. PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001. PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998. SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999. VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. |
|
||
Last update: Lucie Houšková (17.05.2023)
1) Teacher authority and the issue of discipline in the school environment. The work of class teacher and moral education in the school. 2) The ethics of teacher profession. 3) The pupil endangered by dysfunctional family environment. Syndrome CAN and the role of educator, teacher. 4) Socially dysfunctional phenomena of children and youth and their primary, secondary and tertiary prevention. 5) Socio-cultural handicap in the conditions of school education. Social exclusion and social inclusion. 6) The system of helping professions, the issue of social support, social and legal protection of children. 7) The Socio-pedagogical role of a teacher. Community education and community projects. 8) The education of pupils with special education needs. The issue of inclusive education. 9) Multicultural education and education of ethnical minorities . 10) Global education. 11) Environmental and ecological education. Media studies and education. 12) The issues of security in education and security in school environment. |