SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Casuistic Seminar - Pedagogy - AUPV10031
Title: Kazuistický seminář - pedagogika
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2011
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (8)
summer:unknown / unknown (8)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Interchangeability : AUP510033
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (03.01.2012)
Obecná anotace studijního předmětu:
Cílem předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby si studenti vytvořili komplex dovedností vážících se k reflexi jejich učitelské
činnosti tak, aby se stala trvalou součástí jejich učitelské činnosti. Předmět vytvoří podmínky pro formování dovedností
analýzy pedagogických situací, zhodnocování jednotlivých pedagogických intervencí, dovednosti zobecňujících závěrů
pro proaktivní strategie ve vzdělávání a výchově. Pojetí tohoto předmětu spočívá v předkládání konkrétních situací, které
studenti identifikovali ve své praxi (konkrétně je popsali, zaznamenali audio-vizuálně), jejich analýze, konfrontaci s dalšími
variabilními přístupy, určení případných syntetizujících závěrů. Součástí předmětu je i mikrovyučování včetně následného
zhodnocení.

Obsahová náplň předmětu:
Situace z pedagogického prostředí a jejich rámec. Situace z výuky, situace v mimotřídním a mimoškolním prostředí. Situace vztahující se k propojení školního prostředí a jiných výchovných činitelů. Deskripce pedagogických situací, explikace
situací, predikce - možné intervence a jejich optimální fungování.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Specifická anotace pro variantu kurzu vedenou J.Valentou:
V případě otevření této varianty předmětu se kazuistický seminář bude zabývat integrací tématických okruhů a témat průřezového tématu "osobnostní a sociální výchova" (RVP ZV a G) do výuky jiných předmětů (tzv. kroskurikulární přístup).
"Technicky" to znamená:
- zájemci se seznámí s průřezovým tématem OSV a didaktickými východisky jeho integrace (viz níže literatura "specificky...");
- připraví si vyučovací hodinu svého předmětu se začleněnými prvky OSV (rozsah 40-45 min.);
- realizují ji se svými spolužáky v čase výuky předmětu (v 1. hodině);
- zúčastní se následného rozborového semináře (ve 2. hodině).
Zápočet: za realizovanou hodinu a účast na hodinách kolegyň a kolegů i na následných seminářích (počet účastníků = max. i min. současně 12 -13 osob; pokud by "počet" takto "nevyšel", nebude možno tuto variantu semináře realizovat).

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petr Volf (03.01.2012)

-- Povinná literatura:
Cangelosi, J. S. Strategie řízení školní třídy. Praha : Portál, 1994.
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004.

-- Literatura specificky k variantě kazuistického semináře vedené J. Valentou (k prostudování předem!!!):

Rámcové vzdělávací programy pro ZV a G. [online] Dostupné na: http://rvp.cz

VALENTA, J. Deset praktických principů kroskurikulárního přístupu k Osobnostní a sociální výchově. [online]  Metodický portál RVP. Praha: VÚP, 2007. Dostupný na: http://www.rvp.cz/clanek/267/1351

VALENTA, J. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. [online] Metodický portál RVP. Praha: VÚP, 2007. Dostupný na:  http://www.rvp.cz/clanek/267/1116

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

VALENTA, J. Učivo jako součást žákova života. [online] Metodický portál RVP. Praha: VÚP, 2008. Dostupný na www: http://www.rvp.cz/clanek/267/2182

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html