|
|
|
||
Tibetská společenství charakterizují specifické formy religiozity, které nejsou snadno uchopitelné. Své zdroje mají v
okolních zemích Tibetu, ale ty jsou kombinované zřetelně s prvky předbuddhistických představ přítomných ve starém Tibetu. Lidové prostředí bývalo R. Steinem charakterizované svým „náboženstvím beze jména“. To prostupuje všemi známými buddhistickými tradicemi včetně bönu. Přednášky se zaměří na detailnější představení vybraných proudů a tradic tibetských náboženství. Atestace proběhne na základě delšího ústního pohovoru. Last update: Eclerová Zdeňka, Mgr. (27.05.2021)
|
|
||
Literatura
Karmay, Samten G., 1998, The Arrow and the Spindle: Studies in History, Myths, Rituals and Beliefs in Tibet. Mandala Book Point, Kathmandu, str. 104-156. Snellgrove, David, 1967, The Nine Ways of Bon. Oxford University Press, Oxford. Berounský, Daniel, 2014, Tibetské představy o zásvětí. Masarykova univerzita, Brno. Berounský, Daniel, 2013, Archaická tibetská literatura (7.-10. století), Masarykova univerzita, Brno. Snellgrove, David, 2002, Indo-Tibetan Buddhism: Indian Buddhists and Their Tibetan Successors. Shambhala, Boston. Bellezza, J. V., 2005, Spirit-mediums, Sacred Mountains and Related Bon Textual Traditions in Upper Tibet. Brill, Leiden. Berounský, Daniel, 2008, Powerful Hero (Dpa’ rtsal): Protective Deity from the 19th century Amdo and his mediums. In: Mongolo-Tibetica Pragensia. Vol. 1/2. Special Issue: Mediums and Shamans in Central Asia. Edited by J. Vacek and A. Oberfalzerová, D. Berounský. Charles University and Triton, Praha, pp. 67-115. Nebesky-Wojkowitz, René de, 1956, Oracles and Demons of Tibet: The Cult and Iconography of the Tibetan Protective Deities. The Hague, Mouton.
Last update: Eclerová Zdeňka, Mgr. (27.05.2021)
|
|
||
1.-4. Autochtonní rituály glud, mdos, tshe thar, bla ‘gugs, g.yang ‘gugs, 5.-10. Tibetská orákula posedaná božstvy. 11.-13. Kult lokálních božstev a posvátných hor. Last update: Eclerová Zdeňka, Mgr. (28.05.2021)
|