|
|
|
||
The aim of the course is to familiarise students across FF UK with the quantitative methodology of research in social sciences (another full-faculty course is dedicated to qualitative methods). It teach students to understand methods of quantitative analysis (rather than carrying them out independently), to develop their general ability to navigate the information based on them, and to understand through this lens the everyday world. It is designed to meet the needs of two types of students in particular. Those who:
1. need to acquire general foundations which will then be developed in the follow-up courses of their own disciplines. For these students, taking the course is beneficial in giving them a comprehensive overview of the basic topics, concepts and procedures. 2. there will have no other/further course of quantitative research methods in their field and they need a basic orientation. For these students, the benefits of taking the course are that they acquire primarily a general ability to navigate the information that is based on the research, and can better understand the research process and the everyday world through this lens. Last update: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (31.08.2020)
|
|
||
Atestace probíhá on-line formou písemného testu v Moodle.
Možnost uznání předmětu
Studenti mohou získat zápočet nejpozději v semestru bezprostředně následujícím po semestru zápisu předmětu. Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (30.03.2023)
|
|
||
Povinná Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. Materiály distribuované formo e-learningu Doporučená Petrusek, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0. Bryman, Alan. Quantity and quality in social research. London: Routledge, 1988. Bechhofer, Frank. a Paterson, Lindsay. Principles of research design in the social sciences. London: Routledge, 2000. Babbie, E.: The Practice of Social Research, Wadsworth 1992. Corbetta, P. (2003). Social Research: Theory, Methods and Techniques. London ; Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications Ltd. Vaus, D. D. (2001). Surveys In Social Research (5 edition). London: Routledge. Angrist, J. D., & Pischke, J.-S. (2014). Mastering ’Metrics: The Path from Cause to Effect. Princeton ; Oxford: Princeton University Press. Lieberson, S. (1987). Making It Count: The Improvement of Social Research and Theory. Berkeley: University of California Press. Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
|
|
||
Za běžných podmínek výuka probíhá prezenční formou v učebnách FF UK.
Realizace kursu v případě Distanční výuky
Last update: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (24.08.2021)
|
|
||
Podrobné informace a kompletní materiály k výuce jsou v Moodle (https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=148) Předmět především rozvíjí kritické metodologické uvažování studentů, seznámí je s konkrétními praktickými postupy a možnostmi analýz, a také s možnostmi a úskalími interpretace a prezentace dat. Blok 1: Metoda a metodologie ve společenských vědách 9. Výzkum jako proces 10. Analýza dat Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (30.03.2023)
|
|
||
Podrobné informace a kompletní materiály k výuce jsou v Moodle: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=148 Last update: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Last update: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (31.08.2020)
|