The goal of the course and the seminar is to introduce students to the studies of sociology by overviewing the key concepts and terminology of the discipline and by developing a sociological perspective. Students will learn what makes sociology a specific scientific field, what questions are sociological and how to ask them. The key sociological concepts are introduced in context and applied on contemporary problems and issues. Students are led to not only learn what the concepts mean, but also to apply them in new contexts. In this respect, the goal of the course is to build a knowledge base for further studies and independent work. The course broadly follows the interlinkedness of agency and structure and arrives from individual agency to more abstract and macrosociological notions of structure.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Úvod do sociologie je realizován jako vstupní kurz pro oborové i neoborové studující. Cílem kurzu je seznámit studující se sociologií jako vědeckou disciplínou a její svébytnou perspektivou. Pro oborové studující se jedná o první stavební kámen studijního plánu, pro neoborové studující pak o rozšíření jejich oborových perspektiv. Sociologie je vědou velmi dobře kombinovatelnou s jinými vědeckými obory a v tomto smyslu existuje i celá řada mezioborových přesahů. Smyslem kurzu pro neoborové studující je proto orientace ve vědecké disciplíně, která je pro jejich vlastní práci potenciálně využitelná a obohacující. Jejich oborové perspektivy jsou na druhé straně v kurzu vnímány a vítány jako obohacující pro sociologii.
V kurzu jsou představeny základní pojmy a koncepty používané v sociologii, a to v jejich vzájemných souvislostech, přičemž osou výkladu je provázanost struktury společnosti a jednání. Smyslem Úvodu do sociologie není předložit výčet pojmů a jejich definic. Cílem je, aby studující dokázali vybrané pojmy aplikovat na různé případy, tedy použít ve vlastním a nezávislém studiu. V nejobecnějším smyslu je cílem kurzu vybavit studující pro další studium tak, aby v něm co nejdříve byli schopní kritického myšlení a samostatného bádání.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Úvod do sociologie – zkouška (oboroví studující):
Podmínkami splnění předmětu jsou:
1. plnění průběžných úkolů v zadaných termínech – každý studující musí splnit minimálně 70 % úkolů (5 úkolů ze 7);
2. odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 12 bodů ze 20 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 12. ledna 2025.
Seminář k Úvodu do sociologie – zápočet:
1. Odevzdání 6 úkolů ze 7
2. Čtení zadané literatury (bude ověřováno)
3. Aktivní účast na seminářích
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech
Povinná:
Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004).
Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003.
Další literatura:
Sociologické učebnice:
Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.
Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013.
Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004.
Havlík, R.: Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 1998.
Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005.
Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání).
Slovníky a příručky:
Velký sociologický slovník I. a II. Praha, Karolinum, 1996.
Thompson, K.: Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno, Barrister & Principal, 2001.
Další:
Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996.
Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000.
Mills, C. W.: Sociologická imaginace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.
Možný, I.: Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života, Praha, Portál, 2002.
Petrusek, M. – Miltová, A. – Vodáková, A. (eds.). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON, 2000.
Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 2006.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (21.09.2020)
Teaching methods - Czech
Metody výuky:
Přednášky i semináře plní zejména úlohu diskusního fóra a poskytují prostor jak pro diskusi, tak pro práci studentů, při níž vyučující poskytuje zpětnou vazbu a oporu. Aby práce v hodinách byla smysluplná, je třeba, aby se na ni studenti připravovali doma. K tomu slouží zadávané úkoly a četba, které tvoří podstatnou část kurzu. Úkoly tak neplní formální funkci kontrol, ale slouží studentům mimo jiné k přípravě na téma, k reflexi probraného tématu, či k uplatnění nabytých znalostí.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Requirements to the exam - Czech
Skupinový úkol – odevzdání do 22. 11.
Studující se rozdělí do skupin po 3 až 5 a společně zvolí dílčí otázku, téma či koncept/pojem/teorii a připraví 2 až 4 obrázky ve formátu vhodném pro Instagram, v nichž danou věc představí širší veřejnosti poutavým způsobem. Volí podle svého zájmu, volbu zapisují do sdílené tabulky, kde bude schválena. Volbu a formulaci mohou rovněž kdykoliv konzultovat.
Závěrečná práce – Úvod do sociologie
Známka v Úvodu do sociologie je udělována na základě vypracování písemné práce, kterou studující odevzdají prostřednictvím Moodle. Stejná práce je posuzována jako zápočtová v předmětu Vědecká práce a informační zdroje. Práci netřeba odevzdávat dvakrát, obě posouzení probíhají zároveň. Jedná se o zcela výjimečný postup – během studia jinak není možné za žádných okolností odevzdat jednu práci do dvou nezávislých kurzů!
V práci studující formulují konkrétní výzkumnou otázku, k níž dohledají relevantní odbornou literaturu zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů). Na základě přehledu literatury k výzkumné otázce navrhnou rámcový design výzkumu, jehož cílem by bylo poskytnout odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.
Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studující*ho, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.
Práce musí obsahovat:
[1] abstrakt práce;
[2] přehledovou část rozdělenou do Úvodu, kapitol stati a Závěru v rozsahu 5-7 normostran textu;
[3] návrh výzkumného záměru vycházejícího ze závěru přehledové části v rozsahu 1-2 strany;
[4] soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).
Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Osnova, postup vyhledávání literatury a soupis zdrojů k dalšímu zpracování se uvádí na samém konci dokumentu. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.
Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:
Kategorie
Hodnocená hlediska
max. bodový zisk
Výzkumná otázka
Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.
Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.
4
Struktura práce
Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.
4
Citování a používání zdrojů
Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.
4
Stylistika, formální náležitosti, abstrakt
Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu, zda práce splňuje formální kritéria, obsahuje všechny části. Zda abstrakt plní svůj účel (tj. srhnuje obsah práce).
4
Výzkumný design
Návaznost designu na přehled literatury a jeho závěry. Adekvátnost navrženého designu pro zodpovězení stanovené výzkumné otázky. Proveditelnost výzkumu. Správné užití navrhovaných postupů.
4
Přidělení bodů v jednotlivých hodnocených kategoriích:
Výborně
4
Dobře
3
Problematické
2
Zásadní nedostatky
1
Zcela nenaplňuje kritéria
0
Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:
18-20
1
15-17
2
12-14
3
Minimum pro získání zápočtu z Vědecké práce a informačních zdrojů je 15 bodů.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech
Struktura předmětů Úvod do sociologie a Seminář k Úvodu:
1
3. 10.
Přednáška: Úvod do předmětu;Jaké otázky si sociologie klade? Proč si je klade sociologie?
- Vznik sociologie jako reakce na vývoj společnosti a tázání se o společnosti
Sociologie a jiné společensko-vědní disciplíny
kolektiv vyučujících
2
8./10. 10.
Seminář: Myslet sociologicky
Bourdieu – Sociologie jako radikální pochybnost (Teorie jednání, str. 69-73)
Berger – Sociologie jako forma vědomí (Pozvání do sociologie, druhá kapitola)
Mills – Co znamená pochopit souvislost historie a biografie? (Sociologická imaginace, první kapitola)
Jan Klusáček
2
10. 10.
Přednáška: Jaké otázky si klade sociologie? Jak vypadá sociologické tázání?
- Ukázky aktuálních sociologických zkoumání užívajících různé metodologické přístupy
- Veřejná role sociologie
Smysl sociologického bádání mimo sociologii (tj. v jiných oborech i mimo akademickou sféru)
Eva Richter
3
15./17. 10.
Seminář: Subjektivita a zkoumání sociální reality
Eric Fassin – Užívání vědy a věda o užíváních
Jan Klusáček
3
17. 10.
Přednáška: Společenské kategorie: jak vnímám/interpretuji svět
Individuální vnímání světa a jeho sociální podmíněnost; „přirozené“ kategorie
Pojmy: stereotypy, postoje, skupiny, socializace, definice situace
Jan Sládek
4
22./24. 10.
22. 10. je Děkanský sportovní den. Oba semináře jsou proto zrušeny.
4
24. 10.
Přednáška: Odkud se dívám na svět: má pozice ve struktuře společnosti
Podmíněnost vnímání a jednání vlastní pozicí ve struktuře společnosti
Pojmy: status, role; hodnoty, postoje
Jan Sládek
5
29./31. 10.
Seminář:Teorie a empirie
Petra Poncarová
5
31. 10.
Přednáška: Má pozice ve struktuře společnosti a mé možnosti
Podmínky našeho jednání, života a životních strategií; příležitosti, zdroje