SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Sociology - ASG100129
Title: Úvod do sociologie
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ASG100200
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Co-requisite : ASG100048
Is incompatible with: MZ340P03, MZ340P583, MZ340P582
Annotation -
The goal of the course and the seminar is to introduce students to the studies of sociology by overviewing the key concepts and terminology of the discipline and by developing a sociological perspective. Students will learn what makes sociology a specific scientific field, what questions are sociological and how to ask them. The key sociological concepts are introduced in context and applied on contemporary problems and issues. Students are led to not only learn what the concepts mean, but also to apply them in new contexts. In this respect, the goal of the course is to build a knowledge base for further studies and independent work. The course broadly follows the interlinkedness of agency and structure and arrives from individual agency to more abstract and macrosociological notions of structure.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Úvod do sociologie – zkouška (oboroví studující):

Podmínkami splnění předmětu jsou:

1.     plnění průběžných úkolů v zadaných termínech – každý studující musí splnit minimálně 70 % úkolů (5 úkolů ze 7);

2.     odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 12 bodů ze 20 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 12. ledna 2025.

 

Seminář k Úvodu do sociologie – zápočet:

1.     Odevzdání 6 úkolů ze 7

2.     Čtení zadané literatury (bude ověřováno)

3.     Aktivní účast na seminářích

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech

Povinná:

Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004).

Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003.

Další literatura:

Sociologické učebnice:

Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.

Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013.

Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004.

Havlík, R.: Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 1998.

Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005.

Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání).

Slovníky a příručky:

Velký sociologický slovník  I. a II.  Praha, Karolinum, 1996.

Thompson, K.: Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno, Barrister & Principal, 2001.

Další:

Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996.

Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000.

Mills, C. W.: Sociologická imaginace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.

Možný, I.: Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života, Praha, Portál, 2002.

Petrusek, M. – Miltová, A. – Vodáková, A. (eds.). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON, 2000.

Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 2006.

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (21.09.2020)
Teaching methods - Czech

Metody výuky:

 

Přednášky i semináře plní zejména úlohu diskusního fóra a poskytují prostor jak pro diskusi, tak pro práci studentů, při níž vyučující poskytuje zpětnou vazbu a oporu. Aby práce v hodinách byla smysluplná, je třeba, aby se na ni studenti připravovali doma. K tomu slouží zadávané úkoly a četba, které tvoří podstatnou část kurzu. Úkoly tak neplní formální funkci kontrol, ale slouží studentům mimo jiné k přípravě na téma, k reflexi probraného tématu, či k uplatnění nabytých znalostí.

Studijní opora:

 

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

 

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Skupinový úkol – odevzdání do 22. 11.

Studující se rozdělí do skupin po 3 až 5 a společně zvolí dílčí otázku, téma či koncept/pojem/teorii a připraví 2 až 4 obrázky ve formátu vhodném pro Instagram, v nichž danou věc představí širší veřejnosti poutavým způsobem. Volí podle svého zájmu, volbu zapisují do sdílené tabulky, kde bude schválena. Volbu a formulaci mohou rovněž kdykoliv konzultovat. 

Závěrečná práce – Úvod do sociologie

Známka v Úvodu do sociologie je udělována na základě vypracování písemné práce, kterou studující odevzdají prostřednictvím Moodle. Stejná práce je posuzována jako zápočtová v předmětu Vědecká práce a informační zdroje. Práci netřeba odevzdávat dvakrát, obě posouzení probíhají zároveň. Jedná se o zcela výjimečný postup – během studia jinak není možné za žádných okolností odevzdat jednu práci do dvou nezávislých kurzů!

 V práci studující formulují konkrétní výzkumnou otázku, k níž dohledají relevantní odbornou literaturu zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů). Na základě přehledu literatury k výzkumné otázce navrhnou rámcový design výzkumu, jehož cílem by bylo poskytnout odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.

 Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studující*ho, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.

Práce musí obsahovat:

[1]  abstrakt práce;

[2]  přehledovou část rozdělenou do Úvodu, kapitol stati a Závěru v rozsahu 5-7 normostran textu;

[3]  návrh výzkumného záměru vycházejícího ze závěru přehledové části v rozsahu 1-2 strany;

[4]  soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).

Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Osnova, postup vyhledávání literatury a soupis zdrojů k dalšímu zpracování se uvádí na samém konci dokumentu. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.

 

Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:

Kategorie

Hodnocená hlediska

max. bodový zisk

Výzkumná otázka

Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.

Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.

4

Struktura práce

Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.

4

Citování a používání zdrojů

Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.

4

Stylistika, formální náležitosti, abstrakt

Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu, zda práce splňuje formální kritéria, obsahuje všechny části. Zda abstrakt plní svůj účel (tj. srhnuje obsah práce).

4

Výzkumný design

Návaznost designu na přehled literatury a jeho závěry. Adekvátnost navrženého designu pro zodpovězení stanovené výzkumné otázky. Proveditelnost výzkumu. Správné užití navrhovaných postupů.

4

 

Přidělení bodů v jednotlivých hodnocených kategoriích:

Výborně

4

Dobře

3

Problematické

2

Zásadní nedostatky

1

Zcela nenaplňuje kritéria

0

 

Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:

18-20

1

15-17

2

12-14

3

Minimum pro získání zápočtu z Vědecké práce a informačních zdrojů je 15 bodů.

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech

Struktura předmětů Úvod do sociologie a Seminář k Úvodu:

1

3. 10.

Přednáška: Úvod do předmětu; Jaké otázky si sociologie klade? Proč si je klade sociologie?

-        Vznik sociologie jako reakce na vývoj společnosti a tázání se o společnosti

Sociologie a jiné společensko-vědní disciplíny

kolektiv vyučujících

2

8./10. 10.

Seminář: Myslet sociologicky

Bourdieu – Sociologie jako radikální pochybnost (Teorie jednání, str. 69-73)

Berger – Sociologie jako forma vědomí (Pozvání do sociologie, druhá kapitola)

Mills – Co znamená pochopit souvislost historie a biografie? (Sociologická imaginace, první kapitola)

Jan Klusáček

2

10. 10.

Přednáška: Jaké otázky si klade sociologie? Jak vypadá sociologické tázání?

-        Ukázky aktuálních sociologických zkoumání užívajících různé metodologické přístupy

-        Veřejná role sociologie

Smysl sociologického bádání mimo sociologii (tj. v jiných oborech i mimo akademickou sféru)

Eva Richter

3

15./17. 10.

Seminář: Subjektivita a zkoumání sociální reality

Eric Fassin – Užívání vědy a věda o užíváních

Jan Klusáček

3

17. 10.

Přednáška: Společenské kategorie: jak vnímám/interpretuji svět

Individuální vnímání světa a jeho sociální podmíněnost; „přirozené“ kategorie

Pojmy: stereotypy, postoje, skupiny, socializace, definice situace

Jan Sládek

4

22./24. 10.

22. 10. je Děkanský sportovní den. Oba semináře jsou proto zrušeny.

 

4

24. 10.

Přednáška: Odkud se dívám na svět: má pozice ve struktuře společnosti

Podmíněnost vnímání a jednání vlastní pozicí ve struktuře společnosti

Pojmy: status, role; hodnoty, postoje

Jan Sládek

5

29./31. 10.

Seminář: Teorie a empirie

Petra Poncarová

5

31. 10.

Přednáška: Má pozice ve struktuře společnosti a mé možnosti

Podmínky našeho jednání, života a životních strategií; příležitosti, zdroje

Pojmy: struktura, stratifikace, nerovnost, moc, mobilita

Jan Sládek

6

5./7. 11.

Seminář: Habitus

Jan Klusáček

6

7. 11.

Přednáška: Struktura české společnosti

Jan Sládek

7

12./14. 11.

Seminář: Přechodové rituály + Všichni hrajeme divadlo

Goffman - The Presentation of Self in Everyday Life

Teorie rolí, face-to-face interakce, impression management

Jan Klusáček

 

14. 11.

Přednáška: Jednám správně a jak to poznám?

Pojmy: konformita, normy, deviace, sociální kontrola; udržování sociálního řádu

Eva Richter

8

18. – 22. 11.

Týden humanitních věd: Krok do terénu (pozorování přednášky a školení tazatelů)

 

9

26./28. 11.

Seminář: Všichni hrajeme divadlo vol. 2

Reflexe zkušenosti pozorování z Týdne humanitních věd

Jan Klusáček & Petra Poncarová

9

28. 11.

Přednáška: Může společnost za to, jak jednám?

Reprodukce sociálního řádu v individuálním jednání

Pojmy: instituce, institucionalizace, hodnoty

Jan Sládek

10

3./5. 12.

Seminář: Methodology Challenge

Eva Richter & Petra Poncarová

10

5. 12.

Přednáška: V jaké společnosti žiji?

Sociální řád a povaha společnosti, proměna společnosti, sociální změna a konflikt

Pojmy: konflikt, individualizace, racionalizace, modernizace

Eva Richter

11

10./12. 12.

Seminář: Modernita a holocaust

Bauman – Modernita a holocaust, čtvrtá kapitola

Internalizování role, neosobní byrokracie, instrumentální racionalita

Jan Klusáček

11

12. 12.

Přednáška: Češi a česká společnost – jedno podtéma

Shrnující přednáška, která uzavírá semestr aplikací probíraných konceptů a pojmů na českou současnost či aktuální dění v ní.

Eva Richter

12

17./19. 12.

Seminář: Aktuální sociologické zkoumání: voliči a volby

Prezidentské volby v USA

Petra Poncarová

12

19. 12.

Přednáška: Češi a česká společnost – druhé podtéma

Jan Sládek

13

7./9. 1.

Seminář: Diskuse výzkumných záměrů

Petra Poncarová

 

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Learning resources - Czech

Studijní oporou kurzu je Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (21.09.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html