|
|
|
||
Kurz vede k porozumění základním souvislostem různých stránek společenské reality, tj. posílení schopnosti
strukturovaného a dynamického vidění sociální reality pro následné obohacování teoretického obrazu jak o časem prověřené (relativně stabilní, ve vědě "fungující") vklady různých sociologických paradigmat a teorií, tak o inspirace v rovině "sociologické představivosti". Dalším (podpůrným) cílem je prověřování smyslu obecné sociologické rozvahy empirickou reflexí praxe; nejde samozřejmě o soustavnost empirické evidence, ale o podstatné ilustrace souvztažnosti teoretické a empirické roviny poznání. V této (druhé) části navazuje na vstupní tématiky struktury a jednání, sociálního řádu, procesuality vztahu jedince a společnosti jako sociální konstrukce reality apod. Soustředí se na témata rozvrstvení a strukturace moderních společností, mechanismy jejich reprodukce, a na souvztažnost procesů diferenciace a agregace v sociologické reflexi vztahu jedinec-pospolitost- společnost (komunity, etnické vztahy, gender, individualizace a re-konstrukce sociální identity). Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (27.02.2017)
|
|
||
Podmínkou získání atestace je včasná realizace výkladu na zvolené a schválené téma (tj. účast na schůzce s představením anotace, včasné zaslání draftu výkladu a výklad na příslušné hodině) a včasné zaslání čtyř reflexí zadané studijní literatury. Student je hodnocen na základě ústní zkoušky, jejíž výsledek může ovlivnit kvalita přípravy na výklad. Neuskutečnění výkladu a nezaslání čtyř reflexí je důvodem nepřipuštění k ústní zkoušce (tj. vyškrtnutí z termínu). Cílem výkladu je vyložit vybranou dílčí problematiku srozumitelným a obohacujícím způsobem na prostoru nepřesahujícím 10 minut (max. bude povoleno 15 minut bez možnosti dotazů). Studenti si vyberou (mohou použít okruhy ke zkoušce, studijní literaturu nebo doporučenou literaturu) jednoho autora, teorii, nebo koncept spadající do probírané problematiky a představí jej do větší hloubky – tj. nad rámec studijní literatury. Při realizaci výkladu mohou „lektoři“ u svých posluchačů předpokládat znalost zadané studijní literatury. Jako výklad nebude uznáno převyprávění části studijní literatury, ani faktografické referáty k dané problematice. Reflexe nahrazují kontrolu docházky a slouží jednak jako kontrola čtení studijní literatury a jednak jako podklad vyučujícího pro relevantnější strukturování vlastního výkladu. Maximální délka reflexe je jedna strana, doporučená délka je jeden odstavec. Obsahem reflexe má být zamyšlení či shrnutí vybrané části studijní literatury ústící v explicitně položený dotaz, doporučení k hlubšímu probrání daného problému nebo jasně vyloženou nesrozumitelnost ve studijní literatuře. Tato jedna explicitní věta bude vyznačena tučným písmem. Text nemusí mít nadpis ani odkazy (pokud ale odkazujete na informaci ze studijní literatury, uveďte prosím citaci problémové části nebo v závorce č. strany). Těžiště hodnocení spočívá v ústní zkoušce, která bude prověřovat znalost sociologické reflexe probraných témat a doporučené literatury. Ústní zkouška bude probíhat formou přezkoušení dvou náhodně vylosovaných témat v celkové délce 30 minut. Každý bude mít 30 minut na přípravu. Studenti mají v moodle kursu k dispozici pomocný výčet podtémat a teorií, jejichž znalost se předpokládá u zkoušky a mohou jej tedy využít při přípravě. Podrobná pravidla organizace výuky, kritéria hodnocení, termíny a okruhy zkoušky budou představeny na úvodní hodině. Úspěšná atestace z Obecné sociologie II je podmínkou zápisu do Obecné sociologie III. Organizační platformou kursu je moodle, heslo je představeno na první hodině.
Last update: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.10.2017)
|
|
||
Studijní literatura k jednotlivým blokům výuky (Giddens 2013, není-li uvedeno jinak): I. Socializace – s. 266-271, 276-301; Berger a Luckmann (1999: 128-144) II. Gender – 272-276, 531-550, 554-573, 779-784 III. Rodina – 307-344 (láska dobrovolně), 349-350. Možný (2006: 30-40, 50-62, 69-74, 75-81) IV. Vzdělávání – 759-774, 788-794, 797-801 V. Identita – dobrovolně: Holubová (2016) VI. Společenství – dobrovolně: Buštíková (1999) VII. Diferenciace – Petrusek (2009: 89-106 – kromě rodiny) VIII. Národ a rasa – 420-421, 577-595, 597-604, 775-778, 784-787, 948-955 IX. Stratifikace – 397-427; Katrňák (2005: 13-33) X. Chudoba a mobilita – 439-464, 427-434
Last update: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.10.2017)
|
|
||
Výuka bude probíhat prostřednictvím kombinace přednášky, studentských výkladů a řízené diskuse. Na úvodní hodině kursu se studenti rozčlení k probíraným tématům a budou mít za úkol – při probírání daného tématu – vyložit ve větší hloubce (než je tomu ve studijní literatuře) vybrané podtéma. Rámcové téma výkladu si studenti vybírají do 16. října do 13:00 přes online formulář dostupný na moodle kursu. Samotné téma výkladu je pak předneseno a schváleno vždy 14 dní před konáním výkladu prostřednictvím skupinové konzultace těch, kdo jsou zapsáni na dané rámcové téma. Draft výkladu budou studenti odevzdávat prostřednictvím moodle vždy do 8:00 v pondělí, které předchází výkladu. Vždy minimálně s týdenním předstihem studenti obdrží průvodce čtením studijní literatury a bude od nich očekáváno, že případné nejasnosti a otázky k výkladům a studijní literatuře zašlou do 13:00 pondělního odpoledne prostřednictvím moodle. Informační schůzka účastníků kursu se koná 5.10., další výuka kursu bude probíhat od třetího týdne semestru, tj. od 19.10. Každá část kursu začíná prostorem pro dotazy k minulé hodině, následně je představena plánovaná struktura výkladu. Studenti získají vždy na úvod hodiny evaluační listy, které mohou využít pro kritickou reflexi studentských výkladů. Kvalita přípravy na výklad může ovlivnit výslednou známku z kursu. Docházka nebude kontrolována. Detaily k organizaci výuky budou představeny na první hodině. Last update: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.10.2017)
|
|
||
Navázání na Sociologický proseminář a Obecnou sociologii I (1 přednáška)
I. vrstva: Socializace mezi sociálním řádem a anomií: gender, rodina a škola (4 přednášky)
· význam kategorie genderu pro zkoumání společnosti, identity a sociální struktury; pojmy gender a pohlaví; základní principy kritiky naturalizace genderu; vývoj sociální a sociologické reflexe genderové problematiky; místo studií rodu a feministického hnutí ve vývoji sociologie · rodina jako základní stavební kámen společnosti (?), dynamika a struktura rodiny v moderní společnosti, vývoj sociologické reflexe tématu, rodina a životní cyklus, problematika rodiny v postmoderní době
II. vrstva: Totožné a odlišné / „Společenství identity“ a společnost (3 přednášky) · identita člověka, kolektivní identita, habitus; kolektivní vědomí sociální totožnosti a procesy sociální exkluze a inkluze; sociologická kategorie cizince; esencialistická a konstruktivistická pojetí identity; identifikace a diference (distinkce) jako základní nástroje re-konstrukce identity, krize identity, politika identity (multiplicita subjektivit), nová sociální hnutí · společenství (pospolitost) versus společnost, tradiční a moderní společenství, sociologické uchopení dvou základních typů lidských uskupení/vazeb, individualizace, sociální sítě a sociální skupiny · sociální diferenciace a integrace v moderní společnosti, sociální skupina, veřejnost x masa x dav x pojetí masy a davu, sociální třídy jako příklad sociální agregace a diferenciace · národ a etnikum (i jako komunita), rasové a etnické vztahy, národní stát a nacionalismus, etnicita, migrace, aktuální problémy realizace multikulturní společnosti
III. vrstva: Nerovnost ve společnosti jako sociologický problém (2 přednášky) · systémy sociální stratifikace a strukturace: pre-moderní společnosti a současnost (otroctví, kasty, stavy, třídy; elita a masa jako model sociální stratifikace), dynamika stratifikace s přechodem z tradiční k moderní společnosti; třídy a vrstvy v moderní společnosti: dvě tradice teorie a výzkumu sociální stratifikace; makro a mikro perspektiva třídní analýzy; společenský vývoj a problémy Marxova modelu; diskuse o smyslu kategorie sociálních tříd a jejím reálném významu; stratifikace jako aktuální téma: třídy a sociální hnutí jako subjekty společenského pohybu, význam středních tříd a diskuse o jejich krizi, teze o postindustriální společnosti a stratifikace v kontextu globalizace · mobilita a její formy v kontextu duality sociální struktury a aktéra, mobilita jako znak sociálního života v soudobých společnostech; důsledky sociální mobility: problém sociální nerovnosti; spirála chudoby a kultura bídy, společenská očekávání a „třídní prostupnost“; komparace a zvláštnosti české společnosti z hlediska sociálních struktur, stratifikace a mobility
Studijní literatura k jednotlivým blokům výuky (Giddens 2013, není-li uvedeno jinak): I. Socializace – s. 266-271, 276-301; Berger a Luckmann (1999: 128-144) II. Gender – 272-276, 531-550, 554-573, 779-784 III. Rodina – 307-344 (láska dobrovolně), 349-350. Možný (2006: 30-40, 50-62, 69-74, 75-81) IV. Vzdělávání – 759-774, 788-794, 797-801 V. Identita – dobrovolně: Holubová (2016) VI. Společenství – dobrovolně: Buštíková (1999) VII. Diferenciace – Petrusek (2009: 89-106 – kromě rodiny) VIII. Národ a rasa – 420-421, 577-595, 597-604, 775-778, 784-787, 948-955 IX. Stratifikace – 397-427; Katrňák (2005: 13-33) X. Chudoba a mobilita – 439-464, 427-434 Last update: Lupač Petr, PhDr. Mgr., Ph.D. (04.10.2017)
|