SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Child psychodiagnostics - APS500051
Title: Dětská psychodiagnostika
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Pre-requisite : APS500012
Annotation -
The aim of the course is to provide students with basic knowledge and skills that are prerequisites for psychodiagnostic work with children and youth. Students will learn about the specifics of child diagnosis, principles and strategies and ethical principles of psychodiagnostic work. They have the opportunity to learn the basic psychodiagnostic methods according to the age of the child and according to the types of methods and problem areas. Within these methods and techniques they will encounter clinical and test procedures.

Course content: Specific peculiarities of child diagnosis; Diagnostic methods and their classification; Clinical methods; Basic test methods; Developmental diagnosis; Intelligence tests; Tests of special abilities; Questionnaires; Projective techniques; Special issues in child psychodiagnostics ; Examination of the young child; Diagnosis of preschool children; School maturity; Diagnosis of intelligence and intelligence disorders; Diagnosis of learning problems, failure to thrive; Diagnosis of laterality; Diagnosis of specific developmental disorders of learning and behaviour; Organic CNS disorders, neuropsychological diagnosis; Family diagnosis and diagnosis of family relationships; Diagnosis in adolescence and adolescence; Forensic diagnosis; Documentation and formulation of reports and findings; Ethical issues in child psychodiagnosis.
Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem výuky je vybavit studenty takovými kompetencemi, aby byli připraveni na psychodiagnostické vyšetření dítěte, zvládali validně i citlivě interpretovat a zpracovat výsledky psychologického vyšetření dítěte.

Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
Course completion requirements
Completion of a written and oral examination focused on knowledge and practical skills in the scope of lectures and exercises and based on the study of recommended literature. 
Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
Literature

Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group. 

Kamphaus, R. W., & Frick, P. J. (2005). Clinical assessment of child and adolescent personality and behavior (2nd ed.). Springer Science + Business Media.  
 

Recommended 

Standards for Educational and Psychological Testing (APA) (2001): Testcentrum. 

The list of recommended literature is refined during the course. 

Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
Requirements to the exam - Czech

Prezentace vybrané testové metody vztahující se k danému tématu, podrobnější popis vyšetření s použitím konkrétní metody (skupinová práce).  Písemný test a ústní pohovor zaměřené na ověrení znalostí a praktických dovedností v rozsahu přednášek a cvičení a na podkladě studia doporučené literatury.

Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
Syllabus - Czech
  • Specifika diagnostiky dětí, práce s dětskými klienty, etické principy. Seznámení s požadavky k atestaci a průběhu přednášek.
  • Vývojová psychodiagnostika
  • Vývojová anamnéza, analýza videa z vyšetření, kritické zhodnocení závěrů, psaní zprávy z vyšetření, sdělení závěrů z vyšetření 
  • Dynamická diagnostika
  • Testování úrovně psychomotorických schopností (vývojové škály, testy inteligence, motorické škály), testování specifických kognitivních funkcí.  Interpretace výsledků testových metod.
  • Školní zralost, diagnostika SPU
  • Diagnostika školního prostředí, třídního klimatu; styly učení
  • Diagnostika poruch autistického spektra
  • Projektivní a kresebné techniky
  • Diagnostika vztahů v rodině
  • Specifické dotazníky – úzkostnost, deprese, sebepojetí, frustrační tolerance apod.



Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html