The primary aim of the first semester is to introduce assessment methods, especially screening methods, and provide a detailed analysis of projective techniques. The students are led to training in the administration of these methods. The scope of the assessment is to link their knowledge with methodology, psychometrics, and general psychology including development psychology and psychopathology. During the course, the selected techniques will be administered and their administration and evaluation will be presented through video. The students will be familiarized with these methods in clinical or school practice. A significant portion of time is dedicated to their theoretical foundation, evaluation, interpretation and ethical bounds.
Last update: Bezdíček Ondřej, prof. Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Cílem předmětu v ZS je seznámit studenty se základními psychodiagnostickými postupy, primárně je ZS zaměřen na výklad screeningových, posléze detailní rozbor projektivních technik. Vede studenty k procvičení práce s některými z nich v podobě konkrétních metod. Předmět navazuje zejména na znalosti studentů z oblasti metodologie, základů psychodiagnostiky a psychometrie, obecné psychologie, vývojové psychologie a psychopatologie. V rámci výuky budou demonstrovány či prakticky administrovány vybrané psychodiagnostické metody pomocí nácviku či videí s administrací. Studenti budou seznámeni s možnostmi jejich využití v praxi i ve výzkumu. U vybraných metod bude věnován prostor jejich teoretickým východiskům, způsobům administrace, vyhodnocení a interpretace, včetně etických souvislostí.<br>
Last update: Bezdíček Ondřej, prof. Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Literature -
Manualsofselectedpsychodiagnosticmethods.
Groth-Marnat, G., & Wright, A. J. (2016). Handbook ofpsychologicalassessment (6th Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
Sherman, E., Tan, J., & Hrabok, M. A CompendiumofNeuropsychologicalTests: Fundamentals ofNeuropsychologicalAssessment and Test ReviewsforClinicalPractice (4th Ed.). Oxford University Press.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychologicalassessment (5th ed.). Oxford University Press.
The list ofrecommendedliteratureisrefinedduringthecourse.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Manuály vybraných psychodiagnostických metod.
Groth-Marnat, G., & Wright, A. J. (2016). Handbook of psychological assessment (6th Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
Sherman, E., Tan, J., & Hrabok, M. A Compendium of Neuropsychological Tests: Fundamentals of Neuropsychological Assessment and Test Reviews for Clinical Practice (4th Ed.). Oxford University Press.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment (5th ed.). Oxford University Press.
Niederlová, M. (editorka české verze: Behavior - Based Assessment in Psychology editorů: Tuulia M. Ortner a Fons J. R. van de Vijver) (2016). Psychologická diagnostika založená na behaviorálních projevech: Diagnostika nad rámec sebeposuzování. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
Stančák, A. (1996). Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové Zámky: Pschoprof.
Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA). (2001). Praha: Testcentrum.
Svoboda, M.(ed.), Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál. (ev starší vydání 1999)
Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
.
Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.