The brain is at the centre of psychological research, and neuroimaging methods provide unrivalled insights into its
architecture and functioning. In a series of lectures, we will look at the strengths and weaknesses of each method
and what they can reveal about brain functioning, particularly information processing. Neuroimaging methods will
be complemented by methods that record physiological processes that automatically accompany our behaviour
(e.g. the polygraph). We will introduce the basic studies that have used the methods and learn to critically reflect
them.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
Stručná anotace předmětu:
Mozek stojí v centru bádání psychologů a neurozobrazovací metody poskytují jedinečný náhled na jeho stavbu a
fungování. V sérii přednášek se podíváme na to, co jsou silné a slabé stránky jednotlivých metod a co o funkci
mozku, především o zpracování informací nám dokáží odhalit. Neurozobrazovací metody budou doplněny o výklad
metod zaznamenávajících fyziologické procesy, které naše prožívání a chování automaticky doprovázejí (např.
polygraf, eye-tracker). Představíme si základní studie, které dané metody použily k rozvoji kognitivní psychologie a
naučíme se je kriticky zhodnotit.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
Aim of the course -
Aim of subject: The aim of the course is to introduce basic neuroimaging and physiological methods used in psychology, with a focus on cognitive research but also on therapeutic applications. Emphasis is placed on the devices that students may encounter in the LABELS laboratory, namely EEG, fNIRS and eye-tracker, but other methods will also be introduced (fMRI, MEG, ECG, PET scan, etc.). Gained knowledge: The student will be able to explain the principle on which neuroimaging and physiological methods work and what physiological processes they record. The student can list the basic areas of research in which the methods are used and can name the studies that use them. Gained skills: The student will be able to evaluate the appropriateness of using the presented methods in concrete psychological research and describe their strengths and weaknesses. The student will be able to critically evaluate articles using these methods, interpret their results and expose their shortcomings.
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (18.11.2024)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je představit základní neurozobrazovací a fyziologické metody používané v psychologii, především v oblasti výzkumu kognice ale aj terapie. Důraz je kladen na přístroje se kterými se studenti mohou v rámci studia setkat v laboratoři LABELS a to konkrétně EEG, fNIRS a eye-tracker, avšak představeny budou i ostatní metody (fMRI, MEG, ECG, PET scan a pod.).
Získané znalosti: Student dokáže vysvětlit na jakém principu neurozobrazovací a fyziologické metody fungují a jaké fyziologické procesy zaznamenávají. Student umí vyjmenovat základní okruhy výzkumu daných metod a umí pojmenovat základní studie které je využívají.
Získané dovednosti: Student dokáže zhodnotit vhodnost použití představených metod v konkrétním psychologickém výzkumu a analyzovat silné a slabé stránky jednotlivých metod. Dokáže kriticky zhodnotit články používající představené metody a vhodným způsobem interpretovat jejich výsledky či demonstrovat jejich nedostatky.
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (18.11.2024)
Course completion requirements -
Attendance at 75% of the exercises and presentation of an article on a specific method and its critical evaluation - required for admission to the final exam
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (19.11.2024)
Zápočet - účast na 75 % cvičeních; prezentace jednoho článku konkrétní metody a jeho kritické zhodnocení
Závěrečná zkouška
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (19.11.2024)
Literature -
Key Reading:
Kulišťák, P. (2003). Zobrazovací techniky nervového systému. In Neuropsychologie, pp.49-65. Praha: Portál.
Šmarda, J. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. (Selected chapters)
Keil, A., ... & Yee, C. M. (2014). Committee report: publication guidelines and recommendations for studies using EEG and MEG. Psychophysiology, 51(1), 1-21.
Poldrack, R. A., Fletcher, P. C., Henson, R. N., Worsley, K. J., Brett, M., & Nichols, T. E. (2008). Guidelines for reporting an fMRI study. Neuroimage, 40(2), 409-414.
Yücel, M. A., Lühmann, A. V., Scholkmann, F., Gervain, J., Dan, I., Ayaz, H., ... & Wolf, M. (2021). Best practices for fNIRS publications. Neurophotonics, 8(1), 012101.
Fiedler, S., Schulte-Mecklenbeck, M., Renkewitz, F., & Orquin, J. L. (2020). Guideline for reporting standards of eye-tracking research in decision sciences.
Supplementary books:
Duchowski, A. T. (2002). A breadth-first survey of eye-tracking applications. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 34(4), 455-470.
Ferrari, M., & Quaresima, V. (2012). A brief review on the history of human functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) development and fields of application. Neuroimage, 63(2), 921-935.
Spape, M. (2021). A Psychologist’s guide to EEG: The electric study of the mind. SAGE.
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (18.11.2024)
Studijní literatura a studijní pomůcky:
Povinné:
Kulišťák, P. (2003). Zobrazovací techniky nervového systému. In Neuropsychologie, pp.49-65. Praha: Portál.
Šmarda, J. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. (Vybrané kapitoly)
Keil, A., ... & Yee, C. M. (2014). Committee report: publication guidelines and recommendations for studies using EEG and MEG. Psychophysiology, 51(1), 1-21.
Poldrack, R. A., Fletcher, P. C., Henson, R. N., Worsley, K. J., Brett, M., & Nichols, T. E. (2008). Guidelines for reporting an fMRI study. Neuroimage, 40(2), 409-414.
Yücel, M. A., Lühmann, A. V., Scholkmann, F., Gervain, J., Dan, I., Ayaz, H., ... & Wolf, M. (2021). Best practices for fNIRS publications. Neurophotonics, 8(1), 012101.
Fiedler, S., Schulte-Mecklenbeck, M., Renkewitz, F., & Orquin, J. L. (2020). Guideline for reporting standards of eye-tracking research in decision sciences.
Doporučené:
Duchowski, A. T. (2002). A breadth-first survey of eye-tracking applications. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 34(4), 455-470.
Ferrari, M., & Quaresima, V. (2012). A brief review on the history of human functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) development and fields of application. Neuroimage, 63(2), 921-935.
Spape, M. (2021). A Psychologist’s guide to EEG: The electric study of the mind. SAGE.
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (18.11.2024)
Teaching methods - Czech
Hodiny probíhají ve dvojici přednáška, po které následuje cvičení. Přednáška se týká teorie a mechanismu fungování konkrétní metody. Na cvičení se prezentuje konkrétní výzkum a kriticky se hodnotí jeho provedení.
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (19.11.2024)
Syllabus -
Content
Cognitive Processes and Neuroimaging Methods – history, classification, development, and plasticity Biological Foundations – neuroanatomy, neuronal signaling, cerebral blood supply, eye physiology, cardiac activity, and skin conductivity Introduction to Individual Methods – their history, mechanisms, and primary research applications:
Structural methods (CT, sMRI)
PET scan
EEG and MEG (electroencephalography and magnetoencephalography)
fMRI and fNIRS (functional magnetic resonance and functional near-infrared spectroscopy)
Physiological methods (eye-tracking and pupillometry, polygraph – skin conductivity, ECG)
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (18.11.2024)
Obsah předmětu:
Kognitivní procesy a neurozobrazovací metody – historie, rozdělení, vývoj, plasticita Biologické podklady - neuroanatomie, vedení nervového vzruchu, krevní zásobování mozku, fyziologie oka, srdeční činnost a vodivost kůže Představení jednotlivých metod, jejich historie, principu fungování a základních směrů výzkumu:
strukturální metódy (CT, sMRI)
PET scan
EEG a MEG (elektroencefalografie a magnetoencefalografie)
fMRI a fNIRS (funkční magnetická rezonance a functional near-infrared spectroscopy)
fyziologické metody (eye-tracker a pupilometrie, polygraf - el. vodivost kůže, ECG,... )
Last update: Filip Maroš, Mgr., Ph.D. (18.11.2024)