|
|
|
||
Přednáškami, kazusitikami a cvičeními se posluchači seznamují se základními poznatky klinické vývojové psychologie a <br>
psychopatologie. Důraz je kladen na posilující (resilientní) a ohrožující (rizikové) faktory dětského vývoje s prohloubeným <br> zaměřením na uspokojování resp. neuspokojování (deprivaci) základních potřeb psychické a sociální povahy. Vývoj dítěte <br> je sledován zejména ve vztahovém a rodinném kontextu. Osvětlují se důsledky náležitého neuspokojení vitálních potřeb <br> pro psychopatologický vývoj osobnosti. V průběhu předmětu jsou studenti obeznamováni s problematikou klasifikace a <br> klinické diagnostiky kriterií duševních poruch a poruch chování příznačných pro dětský věk anebo v dětství vznikajících. <br> To vše se chápe jako východisko k plánování a realizaci preventivních opatření, opatření na podporu duševního zdraví a <br> psychologické intervence v indikovaných případech.<br> Last update: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
|
|
||
Seznámit studenty s oborem dětské klinické psychologie. Last update: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
|
|
||
* Povinná: DSM 5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch (2015). Praha: Hogrefe - Testcentrum Baštecká, B. a kol. (2003): Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál Matějček, Z. (1970): Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Praha - Avicenum Matějček, Z. (2011): Praxe dětského výchovného poradenství. Praha - Portál Svoboda, M. a kol. (2006): Psychopatologie a psychiatrie. Praha - Portál Thorová, K. (2015): Vývojová psychologie. Praha - Portál Vágnerová, M. (2008): Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha - Portál Last update: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
|
|
||
přednáška/cvičení Last update: KPSBIDLO (16.05.2007)
|
|
||
Znalosti specifických úskalí jednotlivých vývojových období pro psychopatologický vývoj dítěte, důsledky raného přilnutí (attachment) a poruch přilnutí pro osobnostní vývoj a adaptaci, psychická deprivace a subdeprivace, základní znalosti psychopatologické klasifikace duševních poruch podle Mezinárodní klasifikace nemocí. Znalosti jsou ověřovány ústním rozhovorem zahrnujícím probíraná témata. Předpookladem atestace je 70% účasti na přednáškách a v průběhu semestru referát na některé z probíraných témat, např. formou kazuistiky a zamyšlení nad ní, s připraveností prezentovat ji po předchozí domluvě v rámci přednášek v rozsahu 10 - 15 minut, či o nejnovějších poznatcích anebo ve formě krátkého eseje na vybrané téma. Celý výukový blok bude zakončen krátkým, jednolduichým písemným testem z probíraných témat a rozhovorem nad ním. Last update: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
|
|
||
- Specifická úskalí pro dětský vývoj - Vývoj sebepojetí - Vyrovnávání se se závažnou situací, koncept smrti u dětí -Neurotické poruchy a poruchy nálad u dětí. Last update: Šturma Jaroslav, PhDr. (21.02.2017)
|
|
||
atestace z Dětské psychodiagnostiky (APS00034), Obecná psychopatologie (APS300020) Last update: KPSBIDLO (16.05.2007)
|