The course covers the basic topics of general and special developmental psychology. They are presented in both lecture and seminar form and supplemented with current research findings and a variety of current practice materials. <br>
The aim of the course is to introduce students to the basics of general and special developmental psychology. <br>
Acquired knowledge: The student knows the definitions, history, and main topics of developmental psychology; understands the perspectives on individual development as presented by Freud, behaviorists, Piaget, Vygotsky, Wallon, and Gesell. They can explain key concepts such as nature vs. nurture, continuity vs. discontinuity, mechanisms of change, the sociocultural context, and individual differences. The student understands common societal practice issues linked to developmental psychology knowledge. <br>
Acquired Skills: The student can explain the differences in overall perspectives on individual development, taking into account specific issues. They are able to characterize and differentiate between developmental stages and apply the acquired knowledge to current societal issues. <br>
Course content: Introduction to developmental psychology; Research methods and ethical issues in developmental psychology; Language development and communication; Theories of cognitive development; Theories of social development; Emotional development and Temperament; Family and parenting; Development of the Self; Moral development; Neurobiological development <br>
<br>
Last update: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe. <br>
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie. <br>
<br>
Získané znalosti: Student zná definice, historii a hlavní témata vývojové psychologie; rozumí pohledům na vývoj jedince, jak je prezentovali Freud, behavioristé, Piaget, Vygotskij, Wallon a Gesell. Umí vysvětlit klíčové koncepty jako je nature vs. nurture, kontinuita vs. diskontinuita, mechanismy změn, sociokulturní kontext a individuální rozdíly. Student chápe běžné problémy společenské praxe, které souvisejí s poznatky vývojové psychologie. <br>
<br>
Získané dovednosti: Student dokáže vysvětlit rozdíly v celkových pohledech na vývoj jedince s ohledem na specifické problémy. Je schopen charakterizovat a rozlišit jednotlivá vývojová stádia a aplikovat získané poznatky na aktuální společenské problémy. <br>
<br>
Obsah předmětu: Úvod do vývojové psychologie; Výzkumné metody a etické otázky ve vývojové psychologii; Vývoj jazyka a komunikace; Teorie kognitivního vývoje; Teorie sociálního vývoje; Emoční vývoj a temperament; Rodina a rodičovství; Vývoj Self; Morální vývoj; Neurobiologický vývoj.
Last update: Urban Kamila, Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Course completion requirements -
Credit requirements: group presentation of an empirical study + successful completion of a credit test.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Podmínky pro získání zápočtu: skupinová prezentace empirické studie + úspěšné absolvování zápočtového testu.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literature -
Required:
Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop.(6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568
Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). development across the life span (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.
Required readings for individual lectures will be specified during the course.
Recommended:
Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc.
Berk, L. E. (2013). child development 9th ed.
Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.) (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group
Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton.
Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer.
Harris, M. (2008). exploring developmental psychology: understanding theory and methods. Sage.
Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.) (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press.
Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag.
Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.
Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.
Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.
Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). life-span human development. Cengage Learning.
Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Povinná:
Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568 Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál. McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.
Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu výuky.
Doporučená:
Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc. Berk, L. E. (2013). Child Development (9th ed.). Boston, MA: Pearson. Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Grou Erikson, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Praha: Lidové noviny, 1999. Psychologie P. ISBN 80-7106-291-X. Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS. Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton. Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer. Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage. Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press. Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag. Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group. Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada. Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN. Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN. Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press. Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books. Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning. Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum. Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.