|
|
|
||
The subject affects the basic issues of general and special developmental psychology. There are presented lectures and seminars, and complemented by current research findings and materials from a variety of current areas of practice.
Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.09.2022)
|
|
||
Seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie. Získané znalosti: student zná základní vymezení, historii a základní témata vývojové psychologie; základy pohledů na vývoj jedince; ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií; zná běžné problémy společenské praxe související se zaměřením na poznatky vývojové psychologie Získané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie. Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.09.2022)
|
|
||
Povinná: Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568 Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál. McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU. Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu kursu.
Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc. Berk, L. E. (2013). Child development 9th ed. Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group Erikson, E. H. (1968). Osm věků člověka. Praha: KÚP. Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS. Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton. Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer. Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage. Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press. Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag. Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group. Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada. Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN. Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN. Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press. Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books. Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning. Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum. Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press. Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|
|
||
přednáška/seminář Last update: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (28.02.2020)
|
|
||
Jedná se o kurs v rozsahu 6 E-kreditů, tj. úkolem studenta je věnovat látce cca 150 hodin aktivní přípravy. Podmínky pro získání zápočtu: skupinová prezentace empirické studie + úspěšné absolvování zápočtového testu. Podmínky pro absolvování zkoušky: úspěšné absolvování testu, který bude sestávat z látky probírané na přednáškách + povinné literatury pro jednotlivá témata. Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.09.2022)
|
|
||
Předmět, základní pojmy vývojové psychologie, historické základy výzkumu dětského vývoje, klíčová témata vývojové psychologie (nature x nurture; kontinuita x diskontinuita; mechanismy změn; sociokulturní kontext; individuální rozdíly) Výzkumné metody a etické otázky ve vývojové psychologii Základy neurobiologického vývoje Teorie kognitivního vývoje (Piaget, Information-Processing Theories, Core-Knowledge Theories, sociokulturní teorie, Dynamic-Systems Theories) Vývoj řeči a komunikace Teorie sociálního vývoje, socializace (psychoanalytické, teorie učení, teorie sociální kognice, ekologické teorie) Emoční vývoj (vývoj a porozumění emocím, emoční regulace, rodina a emoční vývoj, duševní zdraví, stress, internalizující problémy, attachment) Temperament (definice, měření, determinanty) Vývoj osobnosti a Self (self-concept, self-esteem, self-identity) Morální vývoj (morální usuzování, prosociální chování, antisociální chování) Rodina, rodiče – vliv na vývoj dítěte (struktura, dynamika rodiny, rodičovství, zanedbávání dítěte) Vztahy s vrstevníky – vliv na vývoj dítěte (hra, přátelství, status ve skupině, role rodičů ve vztazích mezi vrstevníky) Sensitivní periody v raném vývoji Periodizace vývoje: Prenatální vývoj Porod, novorozenec Kojenecké a batolecí období – motorický a kognitivní vývoj Kojenecké a batolecí období – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti Předškolní období – motorický a kognitivní vývoj Předškolní období – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti Mladší školní věk – motorický a kognitivní vývoj Mladší školní věk – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti Adolescence – fyzický/motorický a kognitivní vývoj, sociálně emoční vývoj, vývoj osobnosti Raná dospělost – fyzický/motorický a kognitivní vývoj, sociálně emoční vývoj, vývoj osobnosti Střední dospělost Pozdní dospělost Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.09.2022)
|