|
|
|
||
Last update: Mgr. Martina Lukášová (26.03.2020)
Cílem souvislé praxe je získat praktické zkušenosti v organizacích, zabývajících se přímou prací s klienty v poradenské a konzultační oblasti. Před nástupem na praxi se předpokládá alespoň základní teoretická vybavenost. Doporučuje se absolvovat tuto praxi zejména těm studentům, kteří si volí povinně volitelný studijní předměty vztahující se k problematice poradenství. V průběhu praxe by měl student: • konkretizovat si představy o práci s klienty v pomáhajících profesích, • vyzkoušet si přímou práci s klientem, • reflektovat vlastní pocity, které práce s klientem přináší, • zaznamenávat náročné profesní situace, se kterými se student při práci s klientem setká, • rozšiřovat penzum praktických postupů a dovedností v poradenské činnosti, především rozvíjení schopností naslouchat, pozorovat, využívat získaných informací pro konstruktivní řešení situace klienta, vést rozhovor a stanovovat reálné cíle, • postupně si ujasňovat vlastní budoucí profesní profilaci. Osnova předmětu: Přípravné setkání zajišťující základní vstupní informace a doporučení pro absolvování praxe, průběžná setkání reflektující počáteční adaptaci studenta a analýzu problémových situací, závěrečné setkání hodnotící celkový průběh a přínos praxe, rozbor písemných výstupů z praxe. Nezbytnou součástí vykonávané praxe je přímá odborná činnost s klientem, která by měla přispět ke konkretizaci představ o budoucí profesní orientaci. Smluvní zajištění praxe: Praxe je zajišťována na základě dohod uzavíraných mezi FF UK a příslušnou výchovně vzdělávací institucí. Studijní literatura Literatura základní: Drapela, J. V., Hrabal,V. A kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum. 1995. Drapela, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2011. Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha: SLON, l995. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Wright, R. Inroduction to school counseling. Sage, 2011. Moodley, Gielen, & Wu. Handbook of Counseling and Psychotherapy in an International Context. New York: Routledge, 2013. Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh – činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga) Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Literatura doporučená: Další doporučená literatura bude stanovena individuálně, na základě problematiky řešené v jednotlivých institucích. |