|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
APD160038 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a682e22caae1a4105a34e0841713653d1%40thread.tacv2/Sociologie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 Cíl předmětu:<br> Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, <br> vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace <br> dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy. Subject aim: The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology, which are related to upbringing and education, to lead them to skills to apply sociological knowledge to the educational reality and to the issue of socialization of children and youth in conditions of contemporary society, family and school. <br> Osnova předmětu: <br> Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé <br> socializace, resocializace.<br> Pozice, prestiž, role, symboly statusu. <br> Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí. <br> Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti. <br> Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. <br> Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická <br> škola, teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie <br> sociálního konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace <br> kriminálních aktivit.<br> Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické <br> aspekty kurikula. <br> Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže.<br> Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže.<br> Rodina a výchova.<br> Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova.<br> Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova.<br> Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989. Bartlett, S.; Burton, S. Introduction to Educational Studies. London, SAGE Publ. 2016. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)
Studující si ke zkoušce přinese seznam prostudované literatury Stejné jako u studentů prezenčního studia. Přednášející nejen vydal základní učebnici oboru a texty o sociální patologii, ale zhotovil i dvě elektronické opory pro kombinované studium: I. díl sociologie výchovy v rozsahu 141 stran, II. díl v rozsahu 74 stran. Po dohodě s vyučujícím lze zakončit písemnou prací. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
Literatura základní: HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. 2002. 978-80-7367-327-7 HAVLÍK, R., HALÁSZOVÁ, V., PROKOP, J. Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha : PedF UK. 1996. 80-86039-10-2 HAVLÍK, R., KOŤA, J.; SPILKOVÁ, V. A KOL. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: PedF UK. 1998. ISBN 80-86039-72-2 JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J. A KOL. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2005. ISBN 80-7312-038-0 KOŤA, J. I. Socializační proces, jeho faktory a koncepce. II. Problém norem a normalita chování. Kap. In: JEDLIČKA, R., a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015, s. 5 – 142. ONDREJKOVIČ, P. Úvod do sociológie výchovy. Teoretické základy sociológie výchovy a mládeže. 2. rozšírené a prepracované vydanie. Bratislava: Veda, vydavateľstvo SAV, 1998. ISBN 80-224-0579-5 SADKER, M. P.; SADKER, D, M. Teachers, Schools, and Society. N.Y. McGraw-Hill, 1991. ISBN 0-07-054440-9 BALLANTINE, J. H.; SPADE, J. Z. Schools and Society. A sociologiocal Approach to Education. L.A. London, N.Y.: Sage, Publications Ltd. 2012 ISBN 978-1-4129-7924-5
Literatura doporučená: ALAN, J. Společnost, vzdělání, jedinec. Kapitoly ze sociologie vzdělávání. Praha: Svoboda, 1974. ISBN 25-135-74 ARUM, R. – BEATTIE, Irenee – FORD, Karly. The structure of schooling. Reading in the sociology of education. L.A.- London – Washington, 2011.
Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989.
Bartlett, S.; Burton, S. Introduction to Educational Studies. London, SAGE Publ. 2016. BALLANTINE, Jeanne, H. – SPADE, Joan, Z. School and society. A sociological Approach to Education. (4. vydání) L.A.- London – Washington, 2012. HALLINAN, Maureen, T. Social organization of schools. New conceptualizations of the learning proces. Springer Science+BussinesMedia New York, 1987. ONDREJKOVIČ, P. Úvod do sociológie výchovy. Základy sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda, 1998 ISBN 80-224-0579-5 ONDREJKOVIČ, P. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociologie výchovy a sociológie mládeže. Príspevok k riečeniu problémov sociológie výchovy a mládeže. Bratislava: Veda, 1997. ISBN 80-224-0476-4 STERN, Julian Spirit of the School. London – N.Y.: Continuum Internation Publishimng Group 2009 |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)
přednáška, seminář, konzultace |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)
Studující si ke zkoušce přinese seznam prostudované literatury Stejné jako u studentů prezenčního studia. Přednášející nejen vydal základní učebnici oboru a texty o sociální patologii, ale zhotovil i dvě elektronické opory pro kombinované studium: I. díl sociologie výchovy v rozsahu 141 stran, II. díl v rozsahu 74 stran. Po dohodě s vyučujícím lze zakončit písemnou prací. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)
Přednášející nejen vydal základní učebnici oboru a texty o sociální patologii, ale zhotovil i dvě elektronické opory pro kombinované studium: I. díl sociologie výchovy v rozsahu 141 stran, II. díl v rozsahu 74 stran. Opory jsou pod heslem na stránkách katedry. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)
absolvování Základů sociologie |